امروز: جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 18 شوال 1445 | 2024-04-26
کد خبر: 212163 |
تاریخ انتشار : 27 آذر 1396 - 7:34 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر نشست هم‌اندیشی «چالش‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» با حضور مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد. به گزارش صلح خبر «محبوب شهبازی» مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست «چالش‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» با اشاره به چالش‌های زبان فرهنگی […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

نشست هم‌اندیشی «چالش‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» با حضور مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

به گزارش صلح خبر «محبوب شهبازی» مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست «چالش‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» با اشاره به چالش‌های زبان فرهنگی گفت: شناخت علایق، سلایق و انگیزه‌های مخاطبین امروز به‌خصوص جوانان پیش‌نیازی ضروری است که باید همپای زبان فرهنگی این نسل صورت بگیرد. امروز نیازمند تولید مفاهیم جدید برای انتقال و بازتولید معانی جدید و تحول و به‌روزرسانی خودمان هستیم.


وی یکی از ضروریات انتقال نمادها و مفاهیم را رسیدن به زبان فرهنگی مشترک بین نسل‌های مختلف دانست و گفت: اگر زبان فرهنگی مشترک شکل نگیرد، هیچ‌چیز قابل دریافت و مبادله نخواهد بود. زبان ابزاری ارتباطی است که هر حوزه‌ای به زبانی تخصصی احتیاج دارد.


مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران هنر بزرگ امام خمینی (ره) را تبدیل تهدیدی به نام جنگ به فرصتی برای تثبیت هویت فرهنگی شکل‌گرفته در انقلاب دانست و گفت: در آن زمان جوانان به دنبال ثبت هویتی بودند که در انقلاب به دست آورده بودند و انقلاب اسلامی عامل شکل‌گیری هویت جدید و گم‌شده جوانان ایرانی بود و این اتفاق در دفاع مقدس رخ داد و می‌توان جنگ را عرصه‌ای برای ظهور هویت فرهنگی شکل‌گرفته در جریان انقلاب دانست.


شهبازی با تأکید بر محدود نبودن ایثار در قید زمان، مکان و موضوعی خاص گفت: انحصار ایثار در چنین قیدهایی باعث ایجاد شکاف میان حاملان مفهوم ایثار و عاملان می‌شود. نمی‌توان از لحاظ نظری ایثار را در معنای ایدئولوژیک آن حبس کرد و از معنای معرفت‌شناختی آن غافل شد، ایثار باید در جریان روزمره زندگی ما جاری و ساری باشد.


وی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی مفهوم ایثار را مصرف‌گرایی به‌جای تولید دانست و گفت: آن چیزی که باعث ایجاد ارزش افزوده می‌شود، تولید است و بازنشر و کپی کردن علی‌رغم خوبی‌هایی که دارد، اما جلوی ابتکار و خلاقیت را سد می‌کند و به نظر می‌رسد در این زمینه بازتولید صحیح نمادهای اصیل راهبردی عملی‌تر است.


شهبازی یکی دیگر از چالش‌های موجود در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را نگاه انحصاری به کمیت دانست و گفت: البته کمیت نیز امری لازم است، اما نمی‌توان تعداد بالای آثار ساخته‌شده در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را کافی دانست، بلکه کیفیت و بهره‌وری باعث اثربخشی و کارآیی می‌شود.


شهبازی ارزش‌های فرهنگ ایثار، شهادت و پایداری را متعلق به آحاد جامعه ایرانی دانست و گفت: نمی‌توان این ارزش‌ها را در بین گروه و دسته خاصی محدود کرد و باید به جای خاص گرایی به سمت عام‌گرایی پیش رفت.


وی اغراق در بازگویی حوادث و خاطرات دفاع مقدس را عامل مهمی در ایجاد بحران باورپذیر بودن ارزش‌های ایثارگری دانست و گفت: نباید اتفاقات دفاع مقدس را به افسانه تبدیل کرد، زیرا افسانه‌ها باورنکردنی هستند و نمی‌توان از آن‌ها تبعیت کرد.


مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی و ارزیابی در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت گفت: در شرایط دفاع مقدس فرصت برنامه‌ریزی علمی در حوزه فرهنگ وجود نداشت و هدف‌گذاری بیشتر از طریق تجربه و خلاقیت انجام می‌شد، اما امروز دیگر نمی‌توان با تکیه بر روش‌های آزمون و خطایی پیش رفت. برنامه‌ریزی چیزی جز هدف‌گذاری و مداخله هدفمند نیست، البته این موضوع نباید با مداخله تحکم‌آمیز و آمرانه اشتباه گرفته شود.


شهبازی با اشاره به چالش میان یکسان‌سازی فرهنگی و تنوع فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت گفت: نظام فرهنگی باید منادی درون را بیدار کند و تبلور بیرونی این کار نیاز به یکسان‌سازی ندارد. باید توجه کنیم که یکسان‌سازی مربوط به نظام‌های ضعیف فرهنگی است که نمی‌توانند بر درون افراد تأثیری بگذارند.

انتهای پیام

انتهای پیام/

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید