امروز: جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 18 شوال 1445 | 2024-04-26
کد خبر: 200093 |
تاریخ انتشار : 12 آبان 1396 - 15:01 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر محمدقسیم عثمانی با حضور در غرفه ایسنا در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، اظهار داشت: مشکلات کردستان عراق از جمله مسائل مربوط به بی انضباطی مالی، نابسامانی در وصول درآمدهای نفتی اقلیم، وجود فساد اداری حاکم بر کردستان عراق، عدم انجام تعهدات دولت مرکزی در قبال اقلیم، […]

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر

محمدقسیم عثمانی با حضور در غرفه ایسنا در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، اظهار داشت: مشکلات کردستان عراق از جمله مسائل مربوط به بی انضباطی مالی، نابسامانی در وصول درآمدهای نفتی اقلیم، وجود فساد اداری حاکم بر کردستان عراق، عدم انجام تعهدات دولت مرکزی در قبال اقلیم، عدم دلبستگی ملی در بین مردم کُـرد عراق و وجود زخم‌های عمیق ناشی از رفتار گذشته دولت پیشین عراق منجر به این شد که بستر روانی لازم برای رفراندوم بوجود آید و سران اقلیم در عین سادگی در دام تنیده ای بیفتند و رفراندومی نسنجیده و بی موقع برگزار کنند که در این میان نقش برجسته لابی گران رژیم صهیونیستی غیرقابل انکار است. صهیونیست ها به سران اقلیم قول داده بودند که برای استقلال کردستان عراق اگر هم نتوانند اجماع بین المللی را شکل دهند حداقل حمایت مستقیم آمریکا را جلب می نمایند اما همه این وعده ها، به یک تماس تلفنی نتانیاهو خلاصه شد که همه به وی پاسخ منفی دادند و این امر باعث شد که حتی خودشان نیز که در ابتدا قدم‌هایی برای اجرا و برگزاری رفراندوم برداشته بودند، دلسرد شوند و عملا مسعود بارزانی در این مسیر تک و تنها ماند و  بدون هیچگونه حامی بین المللی، مسئولیت رفراندوم نافرجام متوجه شخص ایشان شد.

وی با بیان اینکه «حتی اسرائیل هم از حمایت از رفراندوم کردستان عراق پا پس کشید» گفت: آمریکا و دیگر اعضای شورای امنیت که قبل از برگزاری رفراندوم ابراز بی تفاوتی می کردند یا حداقل مخالفت خاصی نشان نمی دادند، با برگزاری رفراندوم عملاً رفراندوم و نتایج آن‌را بایکوت کردند و آن را نافرجام گذاشتند که این امر، دلایل متعددی داشت.

عثمانی با بیان اینکه «اقلیم کردستان در درون، زمینه اجرای موفق رفراندوم را نداشت» تصریح کرد: مجموعه کردستان عراق از هم صدایی لازم و رهبری واحد برخوردار نبود. آنها رهبری واحدی نداشتند که همه تابع وی باشند و انسجام درونی در کردستان و در بین احزاب آن وجود نداشت. در داخل کشور عراق و در حاکمیت مرکزی نیز شرایط سیاسی و فرهنگی به گونه ای نبود که آنها قادر به تحمل و هضم کردستان مستقل باشند و چنین زمینه ای نیز وجود نداشت.

نماینده مردم بوکان در مجلس عدم استقلال اقتصادی کردستان عراق را از دیگر دلایل شکست همه پرسی عنوان و خاطرنشان کرد: اقلیم کردستان ابتدایی ترین محصولات مصرفی خود را از خارج و خصوصاً از ایران و ترکیه تامین می کند، این در حالیست که این دو کشور رفراندوم را قبول نداشتند و مخالف برگزاری آن بودند و حتی اگر سایر شرایط برگزاری رفراندوم مهیا بود بستن مرزها و عدم ارسال کالا به اقلیم از جانب این دو کشور، با توجه به عدم دسترسی اقلیم به آبهای آزاد و یا کشوری دیگر، می توانست از درون مدیریت اقلیم را با مشکل مواجه سازد و باعث شود موج نارضایتی مردم، مسئولین اقلیم را از تصمیم خود پشیمان سازد. بدیهی است که وقتی کشوری از نظر اقتصادی مستقل نباشد، استقلال سیاسی آن نیز زیر سوال می رود و عملا حکومت های سیاسی که فاقد استقلال اقتصادی باشند، حکومت های وابسته و دست نشانده ای خواهند بود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از دلایل عدم توفیق رفراندوم، عدم استقبال بین المللی بود. جامعه بین الملل نه تنها از این رفراندوم استقبال نکرد بلکه آن را به رسمیت نشناخت و عدم استقبال از این موضوع مانعی برای موفقیت رفراندوم بود.
علاوه بر این وجود دو جریان حزبی و سیاسی رقیب در کردستان عراق، شکاف داخلی را تشدید نموده بود. در جریان کرکوک هر دو طرف یکدیگر را متهم به خیانت می کردند و نهایتاً مقاومتی صورت نگرفت و این شکاف درونی عملاً باعث شد مقاومت در مقابل فشارهای ناشی از برگزاری رفراندوم به حداقل رسیده و  رفراندوم خیلی زودتر از انتظار، با شکست مواجه شود.

وی با اشاره به حمایت رژیم صهیونیستی از استقلال کردستان عراق، اضافه کرد: حمایت صهیونیست ها باعث حساسیت بیشتر کشورهای منطقه نسبت به پدیده رفراندوم شد و این تحلیل به وجود آمد که اسرائیل می خواهد زایشی در منطقه داشته باشد. این مساله افزایش حساسیت و تشدید عکس العمل ها را به دنبال داشت و این عکس العمل های تشدید شده منجر به تسریع در شکست رفراندوم شد.

عثمانی با بیان اینکه «شرایط و ضوابط لازم برای استقلال کردستان عراق به هیچ وجه مهیا نبود» تصریح کرد: همین عدم وجود شرایط باعث شد که رفراندوم اگر از طرفی “یک گام به پیش” برای استقلال طلبی محسوب شود، اما از طرف دیگر “چند گام به پس” بود و امروزه شرایط بعد از رفراندوم به مراتب بدتر از شرایط قبل از آن است که این نشان می دهد انجام رفراندوم تصمیم درست و به موقعی نبوده به نحوی که کم کم کردستان عراق به شرایط قبل از  سال ٢٠٠٣ بر می گردد و عملا دستاورد چند ساله مردم کردستان عراق بر باد رفت. این شرایط ناشی از یک تصمیم ناپخته سیاسی توسط سران اقلیم و تحت تأثیر جریانی خارج از اقلیم بود که هرگز خیر خواه مردم کُـرد نبوده اند.

این نماینده مجلس گفت: عکس العمل های احساسی و غیر منطقی در کشورهای همسایه عراق از یک طرف و همراهی و همسویی احزاب اپوزیسیون از طرف دیگر، حساسیت همسایگان عراق را تشدید نمود و باعث شد آنها در جهت حمایت از تمامیت ارضی عراق تشریک مساعی بیشتری داشته باشند.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان اهل سنت درباره دلایل عدم حمایت آمریکا از همه پرسی کردستان عراق اظهار کرد: آمریکا به دنبال ایجاد اغتشاش در منطقه و تضعیف کشورهای منطقه است اما اینکه چرا این رفراندوم را به رسمیت نشناخت جای سؤال و بلکه تعجب بود. آمریکا می خواست از این رفراندوم برای تحریک کردستان ایران استفاده نماید اما بررسی های آنها به این نتیجه رسیده بود  که دلبستگی ملی کردستان ایران کاملاً متفاوت از میزان و نوع دلبستگی کردهای عراق به کشورشان است و احساس کردند از این ابزار نمی توانند برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران و ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت بهره ای ببرند لذا این ابزار را برای تحقق هدف خود ناکارآمد دیدند. از طرف دیگر آمریکا احساس می کرد که اگر از استقلال کردستان عراق دفاع کند، مثلثی متحد به نام ایران، ترکیه و عراق شکل می گیرد که با قرابت آنها به روسیه، هم سدی در مقابل نفوذ آمریکا در منطقه ایجاد خواهد شد و هم اینکه این مثلث آنقدر قدرت خواهد داشت که می تواند توان کردستان مستقل را تحت الشعاع قرار دهد و در توزین قدرت این مثلث و کردستان مستقل، به این نتیجه رسیدند که تشکیل کردستان مستقل نه تنها نفعی برایشان ندارد بلکه هزینه های آمریکا را بیشتر خواهد نمود و طبیعتا بر اساس منافع خود، تصمیم به عدم حمایت گرفتند.

این نماینده مجلس همچنین گفت: اسرائیل هم تا جایی با این مساله همراهی نمود که فکر می کرد منجر به منافعی برای وی می شود اما پس از اینکه احساس کرد باید هزینه بین المللی حمایت از کردستان مستقل را بپردازد، بلافاصله پا پس کشید و پشت سران اقلیم را خالی نمود. صهیونیست ها می خواستند کردستان عراق را نه به عنوان کشور مستقل بلکه به عنوان وجه المصالحه معاملات خود برای حل مساله فلسطین استفاده نمایند اما  وقتی دیدند نمی توانند به این هدف برسند، پا پس کشیدند و مسعود بارزانی را تنها گذاشتند و بارزانی هر چند به خیرخواهان تاریخی مردم کُـرد پشت نمود و دچار یک خطای استراتژیک شد اما مظلوم هم واقع شد که اگر قدری تاریخ کردستان را مطالعه و شرایط فعلی منطقه را در نظر می گرفت قطعاً نه خود ایشان و نه کردستان عراق به چنین سرنوشت تلخی دچار نمی شدند.

وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم جریان پسارفراندوم به نحوی مدیریت شود که مردم کُـرد عراق بیش از این مورد ظلم و بی مهری قرار نگیرند و هزینه اقدامات نسنجیده و احساسی سیاسیون، بیش از این بر دوش این مردم مظلوم سنگینی نکند و مردم بعد از انفال و شیمیایی و در به دری، روی رفاه و آسایش را به خود ببینند و منافع مردم کُـرد عراق فدای احساسات بی فرجام، ” نام” بعضی و  “نان” برخی نشود.

انتهای پیام

Let’s block ads! (Why?)

ایسنا

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبرنگاران صلح خبر

قوانین خبرنگاران صلح خبر

  1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما می توانید از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
  3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید