امروز: جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 18 شوال 1445 | 2024-04-26
کد خبر: 98953 |
تاریخ انتشار : 01 شهریور 1395 - 14:26 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

گروه اقتصاد و صنعت؛ گمرك ايران از قابليت جديد سامانه جامع گمركي خبر داد شناسایی کالای قاچاق از غیرقاچاق در کمتر از یک دقیقه اين امكان به كمك سامانه‌هاي الكترونيكي گمرك فراهم گرديده و با توجه به اينكه در سامانه كليه اطلاعات پته‌هاي عبوري براساس اطلاعات تأييد شده ذخيره مي‌گردد، براساس قابليت‌هاي جديد براي شناسايي […]

گروه اقتصاد و صنعت؛

گمرك ايران از قابليت جديد سامانه جامع گمركي خبر داد

شناسایی کالای قاچاق از غیرقاچاق در کمتر از یک دقیقه

اين امكان به كمك سامانه‌هاي الكترونيكي گمرك فراهم گرديده و با توجه به اينكه در سامانه كليه اطلاعات پته‌هاي عبوري براساس اطلاعات تأييد شده ذخيره مي‌گردد، براساس قابليت‌هاي جديد براي شناسايي كالاي قاچاق از غير قاچاق و جهت استعلام سريع و دقيق اسناد گمركي، سيستم پيام كوتاه قرار داده شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بدين صورت كه نيروي انتظامي براساس دسترسي‌هاي مشخص مي‌تواند با استفاده از سامانه پيام كوتاه اقدام به ارسال شماره پته يا شماره خودرو نمايد. بر اين اساس به صورت آني پاسخ استعلام مربوطه داده مي‌شود و در صورت صحت، اصالت اطلاعات مربوطه به تفكيك نوع خودرو، نوع كالا و مشخصات كالا نمايش داده شده و در صورت عدم صحت پيغام هشدار به نيروي انتظامي ارسال مي‌گردد. اين قابليت علاوه بر تلفن همراه با استفاده از شبكه‌هاي هوشمند و استفاده از رايانه نيز وجود دارد و جهت هر استعلام مي‌توان با در اختيار داشتن اطلاعاتي مانند شماره پته يا شماره كوتاژ يا شماره خودرو جست‌وجو نمود.

بنابراين گزارش، اين سامانه درخصوص محموله‌هاي ترانزيتي نيز قابليت‌هاي مشابهي دارد. زماني كه خودروي داراي محموله ترانزيتي از مبدأ حركت مي‌نمايد، چند روز براساس فاصله بين گمركات فرصت دارد تا محموله خود را به گمرك مقصد تحويل نموده يا از مرز خروج نمايد. در صورتي كه نيروي انتظامي به يك محموله ترانزيتي مشكوك شود موضوع را از طريق پيامك استعلام و سامانه جامع گمركي در صورت صحت محموله ترانزيتي اطلاعات كامل محموله يا گذر از مهلت قانوني را در اختيار نيروي انتظامي قرار مي‌دهد و در غير اين صورت پيام صادر مي‌شود.

راستي‌آزمايي عملكرد تجار براساس الگوريتم هوشمند دستاوردي ديگر از سامانه جامع گمركي

گمرك ايران از راستي‌آزمايي عملكرد تجار براساس ويژگي‌هاي اطلاعاتي و الگوريتم هوشمند نيز خبر داد. براساس اين گزارش، با توجه به بهره‌برداري نهايي از سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزي و سامانه جامع امور گمركي امكان دسترسي به داده‌هاي زنجيره تأمين و راه‌اندازي مركز داده كلان (big data) ممكن گرديده است. براساس قابليت‌هاي جديدي كه با بهره‌برداري از فاز اول سامانه هوشمند مديريت ريسك در دسترس قرار گرفته است امكان راستي آزمايي عملكرد تجار براساس ويژگي‌هاي (features) اطلاعاتي و الگوريتم‌هاي هوشمند در كليه مراحل فرايند ترخيص فراهم گرديده است. از آنجايي كه برخي از بنادر ورودي كشور به‌عنوان مناطق ويژه مشمول قوانين كنترلي گمركي نيستند جهت اطمينان از خروج كالا فقط از مبادي رسمي ورودي و خروجي تحت نظر گمرك، تفاهم‌نامه‌اي ما بين نيروي انتظامي و گمرك جمهوري اسلامي منعقد گرديد تا براي شناسايي كالاي قاچاق از غيرقاچاق و جهت استعلام سريع و دقيق اسناد گمركي، در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزي گمرك دسترسي لازم به مأموران نيروي انتظامي ايجاد گردد. در فاز اوليه اين دسترسي، نيروي انتظامي براساس دسترسي‌هاي مشخص با استفاده از سامانه پيام كوتاه اقدام بررسي اطلاعات و اسناد پروانه‌هاي خروجي مي‌نمايد و به‌صورت آني استعلام مربوطه در صورت صحت، اصالت اطلاعات مربوطه به تفكيك نوع خودرو، نوع كالا و مشخصات كالا پاسخ داده شده و در صورت عدم صحت پيغام هشدار به نيروي انتظامي ارسال مي‌گردد. در فاز دوم امكان تعيين و اعلام وسايل حامل، كالاها و افراد پرريسك به نيروي انتظامي فراهم خواهد گرديد. بنابراين گزارش، اين سامانه درخصوص محموله‌هاي ترانزيتي نيز قابليت‌هاي مشابهي دارد. 

3939

Let’s block ads! (Why?)

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید