امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 210918 |
تاریخ انتشار : 20 آذر 1396 - 20:13 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر سنندج-دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره داستان بانه با اشاره به ارسال یک هزار و ٦٨ اثر با دو زبان کردی و فارسی به دبیرخانه این جشنواره گفت: بعد از انتخاب آثار ٦٧ اثر به بخش نهایی راه یافت. محمد صدیق کریم پور به خبرنگار صلح خبر گفت: یازدهمین جشنواره سراسری […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

سنندج-دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره داستان بانه با اشاره به ارسال یک هزار و ٦٨ اثر با دو زبان کردی و فارسی به دبیرخانه این جشنواره گفت: بعد از انتخاب آثار ٦٧ اثر به بخش نهایی راه یافت.

محمد صدیق کریم پور به خبرنگار صلح خبر گفت: یازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه به ۲ زبان فارسی و کوردی در بخش “داستان، داستان کودکان، نوجوانان و وتار” برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه یک هزار و ٦٨ اثر با دو زبان کوردی و فارسی به دبیرخانه  این دوره از جشنواره ارسال شد، عنوان کرد: بعد از اعلام نظر هیئت داوران و بازخوان جشنواره  ٦٠ اثر در بخش داستان کوردی و فارسی، ٦ مقاله و ٧ اثر در بخش ادبیات کودک و نوجوان در این دوره از جشنواره با هم رقابت می کنند.

دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه، یکی از بزرگترین هدف های این جشنواره  ایجاد پلی محکم بین ادبیات فارسی و کوردی ذکر کرد و افزود: بخش اصلی جشنواره داستان می باشد و بخش مقاله و ادبیات کودک و نوجوان به عنوان بخش جنبی مدنظر است.

وی تجلیل از شخصیت‌های برجسته داستان نویسی را یکی از برنامه‌های جشنواره امسال اعلام کرد و گفت: در این جشنواره از فتاح امیری بخاطر خدمات ارزشمندش به داستان و رومان کردی و از حسین میرعابدینی بخاطر خدماتش به ادبیات فارسی تجلیل می‌شود.

کریم پور افزود: در جشنواره‌های قبلی، رمان نویسان برجسته ادبیات فارسی و کردی سراسر کشور شرکت داشتند که امسال هم شخصیت‌ها و نویسنده‌های بزرگ داخلی و خارجی برای حضور در جشنواره دعوت شده اند.

دبیراجرایی جشنواره سراسری داستان بانه، بررسی ادبیات داستانی کشوردر بطن اجرای جشنواره داستان و تبادل آرا در این خصوص، تشویق داستان نویسان به ارائه آثارشان و فرصتی برای ظهور و نموی خلاقیت هایی که مجال بروز پیدا نکرده اند و کشف استعدادهای ادب داستان و معرفی برترین های این عرصه، برخورد با اثر به عنوان یک ارزش و در نظر گرفتن سقف فنی و هنری آثار و عدم ارتباط به مناسبات و مسببات شخصی از جمله اهداف کلی یازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه ذکرکرد.

کریم پور ادامه داد: تلاش برای تقویت نکات قوت داستانی و انعکاس آن، بازنگری آثار وسعی در جبران نقاط ضعف موجود و لزوم نگرش جامع بینانه برای برآورد کردن خسارت و شناخت آسیب های وارده به ادبیات داستانی کشور ، مقایسه و سنجش سطح فنی و روانشناختی آثار کوردی زبان با دیگر آثار کشور و تفسیر بر آیه های نوید بخش آن و توجه و بهره برداری از متون داستان های کلاسیک برای ارتقا و اغنای سطح علمی و هنری داستان کوردی و فارسی از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی  فراهم کردن زمینه ای در این مقطع از زمان و غنیمت شمردن آن برای ایجاد گفتمان کوردی و فرهنگی ، بهره گیری کافی از گفت و گو ها، مصاحبه ها و نشست های اساتید ، اعلام حسن نیت نمایندگان ادبی این خطه به همه اقوام ایرانی در راستای همکاری و نفی هرگونه سیاست و جناح گرایی در ادبیات و هنر را از دیگر اهدافی ذکر کرد که جشنواره داستان بانه در راستای ان برگزار می شود.

وی به داوران و هیئت بازخوان این دوره از جشنواره اشاره و گفت: بازخوان جشنواره در بخش ادبیات داستان فارسی محمد رحیمیان، ناصر یزدانی و امید رحمانی و  در بخش ادبیات داستان کوردی  مراد اعظمی، امجد غلامی و محمدصدیق کریم پور داستان ها را بازخوانی و داوری اولیه کردند.

کریم پور، گفت: در بخش مقالات  مسعود بیننده، فواد جهانی و فریا یونسی و در بخش ادبیات کودک و نوجوان  نسرین جعفری و لیلا صالحی و  شریف محمدی داستان ها را بازخوانی و داوری کرده اند.

گفتنی است، یازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه ۲۱ تا ۲۳ آذرماه جاری به دبیری جلال قلعه شاخانی در مجتمع فرهنگی ارشاد بانه برگزار می شود.

منبع : Mehrnews

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید