امروز: جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 18 شوال 1445 | 2024-04-26
کد خبر: 207116 |
تاریخ انتشار : 29 آبان 1396 - 17:56 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر مراسم تودیع و معارفه رئیس سابق و جدید کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با ارائه برنامه‌های رسول جعفریان برگزار شد. به گزارش خبرنگار صلح خبر، مراسم تودیع علی‌اصغر عزت‌پور رئیس سابق و معارفه حجت‌الاسلام رسول جعفریان رئیس جدید کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران صبح امروز دوشنبه 29 آبان‌ماه با حضور علی […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

مراسم تودیع و معارفه رئیس سابق و جدید کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با ارائه برنامه‌های رسول جعفریان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صلح خبر، مراسم تودیع علی‌اصغر عزت‌پور رئیس سابق و معارفه حجت‌الاسلام رسول جعفریان رئیس جدید کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران صبح امروز دوشنبه 29 آبان‌ماه با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

جعفریان در این مراسم ضمن عرض تسلیت به بازماندگان زلزله غرب کشور، درباره انتصاب خود به ریاست این کتابخانه گفت: بسی مایه افتخار است که بتوانم در این جایگاه خدمتی به اساتید، دانشجویان و عموم مراجعین که چشم انتظار کمک هستند، انجام دهم.

وی ادامه داد: کتابخانه مرکزی بهترین کتابخانه دانشگاهی ما و یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های کشور  بوده و در حال حاضر هم دارای سرمایه بزرگی است. در این کتابخانه کتب خطی و چاپی با ارزش، مجموعه‌های اهدایی از بزرگان، نشریات، اسناد و مدارک وجود دارد و از هر حیث قابل افتخار است. بسیاری از منابع اینجا منحصر به فرد است و این نکته مهمی است. طی سال‌های گذشته، کتابخانه‌های دیگری در تهران و قم، با حمایت‌های دولتی و ملی و مردمی توانسته‌اند، گام‌های در مسیر پیشرفت بردارند اما مع الاسف کتابخانه مرکزی ضمن تقویت تدریجی، آن گونه شایسته بوده در این زمینه اقدام نکرده است. این در حالی است که به دلیل استقرار آن در مرکز شهر، و نیز میان ده‌ها هزار دانشجو و استاد شایسته است که توجه بیشتری به آن صورت گیرد.

جعفریان در ادامه به تشریح برنامه‌های خود برای سامان‌دهی فعالیت‌های کتابخانه دانشگاه تهران پرداخت و تشریح قدم اول به منظور «ایجاد تسهیلات لازم در استفاده از این سرمایه» گفت: امکان دسترسی به کتاب، تصاویر نسخ خطی، و تا سر حد امکان، ارسال اطلاعات برای افرادی که در فاصله‌های دور هستند. برداشتن مقررات سختگیرانه، و حذف برخی از تعرفه‌های مالی که اگر چه اندک هستند، اما برای طیف دانشجو باز هم سنگین‌اند. برای این که اول باید ذهن‌مان را آماده کنیم و این کاری است که باید مدیران ارشد و کارمندان کتابخانه به آن توجه کنند. در اختیار گذاشتن کتاب‌ها اعم از خطی و چاپی نباید با هیچ نوع خسّتی همراه باشد. رسما اعلام می‌کنم که از این پس در چارچوب مقررات معمول، در سریع‌ترین زمان ممکن درخواست‌های رسیده انجام خواهد شد.

وی قدم دوم را «توسعه منابع مکتوب و منابع دیجیتالی کتابخانه» دانست و در تشریح این گام گفت: از این زاویه، به دلیل مشکلات مالی و نگاه‌های نادرست، کار درخوری در دهه‌های گذشته انجام نشده است. همین امر سبب عقب ماندگی این کتابخانه نسبت به موارد مشابه شده است. درباره کتاب باید گفت، کتاب همچنان مهم است، اما روز بروز از اهمیت آن کاسته می شود و ما هم باید سرویس جایگزین را بیابیم و تقویت کنیم. در واقع، جای کتاب فیزیکی را نسخه‌های دیجیتالی با کیفیت بالا و تحلیل شده بگیرد. با این حال، خرید کتاب باید ادامه یابد. دلایل آن را هم می دانیم. در کنار آن، بلکه کار اصلی ما باید توسعه منابع دیجیتالی باشد. این فعالیت همزمان باید در زمینه نرم افزار، فراهم آوردن داده‌های علمی و و خرید از پایگاه‌های علمی، و نیز تعریف روندی برای در اختیار گذاشتن آنها به خواستاران باشد. اگر توسعه دیجیتالی به شکل دقیق و علمی صورت گیرد، همچنان برای سالها می‌توان از فضاهای موجود استفاده کرد. امروزه در بسیاری از رشته‌های علمی، استفاده از منابع دیجیتالی به صورت یک اصل در آمده و استفاده از منابع مکتوب، محدود شده است. این در حالی است که در برخی از رشته‌ها کار درخوری صورت نگرفته است. ما هنوز روش‌های سنتی را داریم که کتاب را فیزیکی در اختیار دانشجو قرار دهیم. همه را به اینجا بکشانیم. در حالی که این روش انتقال علم، بسیار قدیمی است و باید به شکل‌های جدیدتری عمل کرد.

«توسعه فیزیکی کتابخانه» سومین گام مورد اشاره جعفریان بود که درباره آن گفت: در دانشگاه تهران دو نکته باید مدنظر باشد: یک کمبود فضا که با برنامه ریزی برای یک بنای جدید کتابخانه متناسب با شرایط روز  باید دنبال شود. دوم نیاز به استحکام بخشی ساختمان موجود که بخشی از آن بحث اطفای حریق است که در وضعیت خوبی قرار ندارد. دانشگاه سخت نیازمند سالن‌های قرائت خانه برای دانشجویان است که باید در خود دانشکده‌ها دنبال شود. زمان سرویس‌دهی این سالن‌ها باید طولانی باشد تا فشار به کتابخانه مرکزی نیاید. به نظرم استفاده از این ساختمان با این سرمایه علم، صرفا برای قرائت خانه، ظلم به سرمایه‌های موجود و مانعی بر سر راه توسعه منابع علمی در آن است.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: آخرین نکته بنده درخواست کمک از منابع مردمی، بویژه فارغ التحصیلان دانشگاه تهران برای تقویت کتابخانه است. از مردم خوب مان در داخل کشور، و از ایرانیان مقیم خارج از کشور می خواهم که ما را در زمینه منابع کمک کنند. ما نیاز مند حمایت‌های علمی و معنوی و مالی و کتابی آن‌ها هستیم.

منبع : Mehrnews

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید