امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 233418 |
تاریخ انتشار : 25 خرداد 1397 - 16:35 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر به گزارش خبرنگار صلح خبر، اخبار دولت در هفته گذشته با سفر رئیس جمهور به چین آغاز و با دیدار اصحاب رسانه با رئیس جمهور که حواشی خاص خود را به همراه داشت به پایان رسید. روحانی در حاشیه سفر به چین برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری […]

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر

به گزارش خبرنگار صلح خبر، اخبار دولت در هفته گذشته با سفر رئیس جمهور به چین آغاز و با دیدار اصحاب رسانه با رئیس جمهور که حواشی خاص خود را به همراه داشت به پایان رسید. روحانی در حاشیه سفر به چین برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای با روسای جمهور پاکستان، روسیه، افغانستان، بلاروس، مغولستان، چین و نخست وزیر هند دیدار و گفتگو کرد.

از جمله مهمترین این دیدارها، دیدار رئیس جمهور کشورمان با روسای جمهور روسیه و چین بعنوان دو کشور عضو برجام بود. روحانی در دیدار با پوتین بر تداوم روابط و همکاری های چند جانبه ایران و روسیه در حوزه امنیت و توسعه همکاری های منطقه ای تاکید کرد و گفت: همکاری ایران و روسیه در مبارزه با داعش و سایر گروه های تروریستی در منطقه موثر و نتیجه بخش بوده است و این همکاری ها ادامه خواهد یافت.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسهه نیز در این دیدار با تاکید بر همفکری و همکاری روسیه با ایران در جهت تحکیم ثبات در منطقه، گفت: این همکاریهای منطقه ای از جمله در موضوع حل و فصل بحران سوریه ، ادامه خواهد یافت.

همچنین رئیس جمهور کشورمان در دیدار با شی جینگ پی رئیس جمهور چین، بر نقش پکن در استحکام برجام و اجرای تعهدات طرفین از جمله تکمیل راکتور اراک تاکید کرد و گفت: توسعه همکاری های بانکی بزرگترین پشتوانه برای اجرای توافقات دو کشور و ارتقای سطح همکاری ها است.

در پایان این دیدار با حضور روسای جمهور دو کشور چهار سند همکاری در زمینه های تحقیقاتی، پیشگیری و مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر، بورس و اوراق بهادار، و برنامه ریزی بین ایران و چین منعقد شد.

تعیین محل های مناسب برگزاری تجمعات از سوی هیئت دولت نیز از جمله اخبار مهم در طول هفته گذشته بود که بر این اساس ورزشگاه­ های دستجردی، تختی، معتمدی، آزادی و شهید شیرودی، بوستان­ های گفت­ وگو، طالقانی، ولایت، پردیسان، ستاره ها، شهر و ضلع شمالی مجلس شورای اسلامی به عنوان محل­ های مناسب تجمع در کلانشهر تهران تعیین شدند.

گرانی و افزایش قیمت در بازار خودرو و سکه دیگر موضوع مهم این هفته بود که در سکوت وزاری اقتصادی دولت، واکنش هایی را از سوی سایر مسئولین دولتی به همراه داشت. محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت، عامل این گرانی ها را روانی و ناشی از سودجویی عده ای برای کسب سودهای نامتعارف برشمرد و گفت: بر اساس گزارش ها تولید میزان خودرو در دوماه اول امسال نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

از سویی محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور نیز از دستور رئیس جمهور به دستگاه‌های ذی‌ربط برای ورود به موضوع گرانی خبر داد تا اجناسی که در انبار مانده به سرعت در اختیار مردم قرار گیرد و خودروسازها نیز خودروها را با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار دهند.

در هفته گذشته با درگذشت حجت الاسلام احمد احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در پیام های جداگانه ای درگذشت رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی را تسلیت گفتند.

همچنین حسن روحانی رئیس جمهور در پیام های جداگانه ای انتخاب نخست وزیر ایتالیا و انتصاب رئیس دولت پادشاهی اسپانیا را تبریک گفت.

اما مهمترین رویداد هفته گذشته را می توان دیدار اصحاب رسانه با رئیس جمهور در آخرین مراسم افطار رئیس جمهور با اقشار مختلف در ماه مبارک رمضان امسال برشمرد. در این مراسم که چهارشنبه (23 خرداد) برگزار شد، سخنرانان اظهارات صریحی را در نقد و تحلیل شرایط کشور، سیاست های رسانه ای دولت و مسائل صنفی مطرح کردند. (حاشیه نگاری های خبرنگار صلح خبر، را اینجا بخوانید)

عدم تعامل مسئولین دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رسانه ها، بی انگیزگی برخی از وزاری دولت و لزوم تغییر در کابینه، نبود امنیت شغلی و کمبود تیراژ روزنامه های سراسری در کشور از جمله انتقاداتی بود که از سوی چند تن از فعالان رسانه ای مطرح شد.

نقدها و تحلیل هایی که در نهایت با واکنش روحانی در حین سخنرانی خود مواجه شد؛ روحانی در آغاز سخنان خود در واکنش به اظهارات «عباس عبدی» مبنی بر نا امیدی مردم از پاسخگو بودن صندوق رای، گفت: صندوق رأی تنها راه‌حل مشکلات پیش روی ماست و جدا شدن از صندوق یعنی جنگ داخلی و تسلیم شدن در برابر دشمن. شاید حل بعضی از مشکلات سخت باشد، اما برای حل همین مشکلات نیز راهی جز رجوع به صندوق آراء نداریم.

روحانی همچنین بزرگترین مشکل کشور را جنگ روانی برشمرد و گفت: بزرگترین غم یک ملت این است که مرجع او رسانه بیگانه باشد در حالی که مرجع ما باید رسانه های با نام و نشان باشند.

اما این سخنان روحانی نیز به دور از واکنش منتقدان نبود و سید محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز در واکنش به سخنان رئیس جمهور، گفت:: فاصله بین اتاق روسای دولتی با واقعیت های گرانیِ بازار مشکلی است که بار آن بر دوش مردم است، رییس جمهور می گوید گرانی روی کاغذها و آمارها و جلسات ما وجود ندارد، این یک جنگ روانی است.

وی ادامه داد: اگر هم گرانی جنگ روانی است، این جو روانی باید توسط دولتی ها شکسته شود. دولت گُنگ و لال که نمی تواند فضاهای روانی را بشکند.

مشاور رئیس دولت اصلاحات با بیان اینکه خیلی از وزرای سوپر محافظه کار ، عامل به وجود آمدن این فضای به قول شما روانی هستند، تصریح کرد: تو را به خدا زودتر تغییرشان دهید، دولت ساکت و محافظه کار شما بهترین بستر جنگ روانی یا اقتصادی رقبا و یا دشمنان ایران است. میلیون ها ایرانی که‌ به شما رای دادند و بزرگانی که از شما در انتخابات حمایت کردند، حالشان خوب نیست.

مشروح مهمترین اخبار حوزه دولت در هفته گذشته به شرح زیر است:

روحانی: از همکاری های دفاعی ایران و پاکستان استقبال می‌کنیم

رئیس جمهور در دیدار «ممنون حسین» رئیس جمهور پاکستان، تقویت همکاری های بانکی را برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور مهم برشمرد و اظهارداشت: ایران آماده است در زمینه های مختلف با پاکستان سرمایه گذاری متقابل داشته باشد.

روحانی با بیان اینکه ایران، پاکستان را کشوری مهم در منطقه می داند و امیدواریم همواره شاهد تعمیق و توسعه روابط باشیم، به همکاری های تهران – اسلام آباد در حوزه انرژی اشاره کرد و گفت: ایران می تواند منبع مطمئنی برای تامین انرژی پاکستان باشد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی، اظهارداشت: ایران در چارچوب برجام به تعهداتش پایبند بوده است و یکجانبه گرایی دولت آمریکا و خروج از برجام به عنوان یک توافق مهم بین المللی، خلاف مقررات و عرف روابط بین الملل و نیز مصوبات شورای امنیت است که لازم است اعضای جامعه جهانی در برابر آن واکنش نشان دهند.

روحانی در ادامه با ابراز رضایت از تقویت امنیت در مرزهای دو کشورطی سالهای گذشته، به سفر اخیر رئیس ستاد و فرمانده ارتش پاکستان به تهران اشاره  کرد و افزود: از همکاری های دفاعی ایران و پاکستان استقبال می کنیم و مرزهای مشترک ما باید پیوسته مرزهای امن برای هر دو کشور باشد.

«ممنون حسین» رئیس جمهور پاکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش  توسعه بندر چابهار را به نفع کل منطقه می داند، گفت: باید با هم همکاری یکدیگر و بهره گیری از تمامی ظرفیت ها، میزان مبادلات تجاری دو کشور را با رفع تمامی موانع از جمله موانع تعرفه ای، بیش از پیش افزایش دهیم.

وی همچنین با اعلام مجدد حمایت پاکستان از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای افزود: نقش مثبت ایران به عنوان عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای را ستایش می کنیم و امیدواریم هر چه سریعتر ایران به جمع اعضای دائم این سازمان بپیوندد.

در حاشیه اجلاس شانگهای؛ روحانی و پوتین دیدار کردند/ تاکید بر ادامه همکاری در سوریه

حسن روحانی عصر در دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، گفت: روابط دو کشور در تمام ابعاد در حال توسعه است و دو کشور در حوزه سواپ انرژی ، دفاعی و بخش ترانزیت ، ظرفیت های فراوانی برای توسعه همکاری دارند و تهران از سرمایه گذاری شرکتها و بخش خصوصی روسیه استقبال می کند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به نقش مهم روسیه در توافقنامه برجام ، تصریح کرد: ایران طبق گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده و بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا ، مسکو نقش مهمی در استحکام برجام و اجرای تعهدات طرفهای مقابل دارد.

روحانی، تداوم روابط و همکاری های چند جانبه ایران و روسیه در حوزه امنیت و توسعه همکاری های منطقه ای را حائز اهمیت برشمرد و گفت: همکاری ایران و روسیه در مبارزه با داعش و سایر گروه های تروریستی در منطقه موثر و نتیجه بخش بوده است و این همکاری ها ادامه خواهد یافت.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه مسکو به همکاری با ایران در حوزه های اقتصادی ، سواپ انرژی و دفاعی ادامه خواهد داد، روابط دو کشور را در همه عرصه های مورد توافق رو به توسعه خواند و اظهارداشت:چشم انداز خوبی در همکاریهای دو کشور در همه عرصه ها و از جمله  اقتصادی وجود دارد.

وی در ادامه خروج آمریکا از برجام را اقدامی یکجانبه و غیرقانونی برشمرد و تاکید کرد: مسکو به گفت و گو با سایر طرف ها برای حمایت از برجام ادامه می دهد.

پوتین همفکری و همکاری روسیه با ایران در جهت تحکیم ثبات در منطقه  را مورد تاکید قرار داد و اظهارداشت این همکاریهای منطقه ای از جمله در موضوع حل و فصل بحران سوریه ، ادامه خواهد یافت.

روحانی در دیدار رئیس جمهور افغانستان: افغانستان امن و باثبات، لازمه امنیت و توسعه منطقه است

حجت الاسلام حسن روحانی در دیدار «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان، گفت: ملت ایران در طول ۴۰ سال گذشته همواره در کنار ملت افغانستان بوده است و ما به عنوان دو کشور همسایه و برادر، دارای فرهنگ، امنیت و منافع تجاری مشترک هستیم.

روحانی با استقبال از تعمیق همکاری های دو کشور در عرصه های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی، گفت: ترانزیت و اتصال کشورهای منطقه و از جمله کشورهای آسیای مرکزی به خلیج فارس دارای اهمیت است و موجب توسعه کل منطقه و فراتر از آن خواهد بود و طرح بزرگ بندر چابهار که به اتفاق هند و افغانستان در حال اجراست، گام بزرگی در مسیر تقویت راههای ترانزیتی منطقه است.

رئیس جمهور همچنین به مخالفت گسترده کشورها با اقدام آمریکا در خروج از برجام اشاره کرد و اظهارداشت: اقدام خلاف مقررات آمریکا در خروج از برجام، صرفا خروج از یک توافق ۷ جانبه نیست، بلکه مخالفت و نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه “افغانستان تداوم و توسعه همکاری با ایران را در راستای منافع ملی خود می داند”، پایان سریعتر کار تدوین سند جامع همکاری دو کشور را ضروری خواند و گفت: روابط اقتصادی دو ملت همسایه همچنان باید با شتاب ادامه یابد.

وی با بیان اینکه با هندوستان در موضوع توسعه بندر چابهار همکاری می کنیم، اظهارداشت: توسعه بندر چابهار نه تنها برای ایران، افغانستان و هند بلکه برای توسعه مناسبات چین با آسیای میانه دارای اهمیت است.

روحانی در دیدار رئیس جمهور بلاروس: تهران آماده توسعه و تقویت روابط اقتصادی و تجاری با بلاروس است

رئیس جمهور در دیدار” الکساندر لوکاشنکو” رئیس جمهور بلاروس، گفت: بلاروس همواره کشوری دوست برای ایران بوده و تهران آماده توسعه و تقویت روابط اقتصادی و تجاری وبویژه در حوزه علمی و فناوری های نوین با این کشور دوست است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به خروج دولت جدید آمریکا از عمده توافقات بین المللی آن کشور از جمله توافق پاریس و برجام، گفت: ایستادگی جامعه جهانی در برابر اینگونه اقدامات یکجانبه واشنگتن، حمایت از قانون و حقوق بین المللی است.

رئیس جمهور بلاروس نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه کشورش مصمم به توسعه روابط خود با تهران است، گفت: ایران برای ما یک شریک کلیدی در منطقه است و ما مصمم هستیم در تمامی زمینه های سیاسی و اقتصادی روابط خود را با ایران بیش از پیش ارتقاء دهیم.

” الکساندر لوکاشنکو” موضع دولت ایران را در موضوع خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام خردمندانه توصیف کرد و گفت: اقدامات یکجانبه و زیرپا گذاشتن تعهدات بین المللی، حقوق بین الملل را به پرتگاه می کشاند و جامعه جهانی باید برای ایجاد توازن جدید در دنیا تلاش کند.

روحانی در اجلاس شانگهای: خدشه به تجارت بین المللی با تحریم های یکجانبه/ ایران آماده همکاری با شانگهای برای مبارزه با تروریسم

حجت الاسلام حسن روحانی در هجدهمین اجلاس سران عضو سازمان همکاری شانگهای، تلاش ایالات متحده  برای تحمیل سیاست های خود بر دیگران را خطری در حال گسترش دانست و تاکید کرد: تحریم های یکجانبه به روند تجارت مشروع بین المللی خدشه وارد می کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه طی چند سال اخیر، تروریسم، جدایی طلبی و افراط‌گرایی مناطق مختلف جهان و به ویژه مناطق پیرامونی ما شامل آسیای مرکزی و غرب آسیا را تحت تأثیر قرار داده است، اظهار داشت: گروه‌های تروریستی با سوءاستفاده از خلأ اطلاعاتی موجود بین کشورهای منطقه دست به شبکه‌سازی و جذب نیروهای جدید می‌زنند. از این رو افزایش مبادلات اطلاعاتی بین کشورهای منطقه می‌تواند در تضعیف شبکه‌سازی منطقه‌ای گروه‌های تروریستی مؤثر واقع شود. در این راستا، تدوین ساز و کارهای مناسب منطقه‌ای و ارایه راهکارهای حقوقی لازم جهت مقابله بهتر با این گروه ها راهگشا خواهد بود.

روحانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با سازمان همکاری شانگهای در زمینه مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، جدایی‌طلبی و مواد مخدر است.

روحانی در دیدار رئیس جمهور مغولستان: آماده توسعه و تقویت روابط اقتصادی و تجاری با «اولان باتور» هستیم

رئیس جمهور در دیدار «خالتما باتولگا» رئیس جمهور مغولستان گفت: توسعه روابط اقتصادی مورد تاکید ما و به نفع ملت های دو کشور است و ما بخش خصوصی و بازرگانان ایرانی را برای مشارکت در طرح های توسعه ای مغولستان تشویق می کنیم.

روحانی با اشاره به نقش روابط بانکی برای تقویت همکاری های اقتصادی مشترک، اظهارداشت: سرمایه گذاران ایرانی قادرند در زمینه های دامی در مغولستان سرمایه گذاری کنند.

وی همچنین ضرورت توسعه روابط بخش های دولتی و خصوصی دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

«خالتما باتولگا» رئیس جمهور مغولستان نیز در این دیدار روابط ایران و مغولستان را رو به توسعه دانست و تاکید کرد که کشورش مصمم است روابط خود را با ایران در همه زمینه ها و بویژه اقتصادی بیش از پیش تقویت کند.

روحانی در دیدار نخست وزیر هندوستان: ایران آماده همکاری‌های راهبردی با هندوستان است

حجت الاسلام حسن روحانی در دیدار «نارندرا دامورداس مودی» نخست وزیر هندوستان که در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر چیندائو چین برگزار شد، با ابراز خرسندی از روند رو به توسعه روابط تهران – دهلی نو، از مشارکت فعال هندوستان در طرح توسعه بندر چابهار استقبال کرد و گفت: بندر چابهار به عنوان پل ارتباطی هند به افغانستان و آسیای مرکزی تا اروپای شرقی می‌تواند روابط تاریخی و تجاری دو کشور و منطقه را  بیش از پیش مستحکم سازد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت نقش همکاری های بانکی در توسعه روابط اقتصادی بر تسریع در اجرای توافقات اخیر سران دو کشور در دهلی نو تاکید کرد و اجرای این طرحها را گامی در مسیر توسعه بیش از پیش روابط دو کشور دانست.

نارندرا دامورداس مودی نخست وزیر هندوستان نیز در این دیدار با اشاره به شتاب در روند توسعه مناسبات تهران – دهلی نو  گفت: کشورش مصمم به توسعه همه جانبه روابط با ایران است.

نخست وزیر هندوستان همچنین در این دیدار اهمیت و جایگاه ویژه بندر چابهار برای توسعه همکاری های منطقه ای را مورد تاکید قرار داد.

در حضور روسای جمهور ایران و چین؛ تهران و پکن ۴ سند همکاری امضا کردند

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با هدف توسعه بیش از پیش مناسبات، چهار سند همکاری امضا کردند.

یادداشت تفاهم برنامه مشترک تحقیقاتی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران و وزارت علوم و فناوری جمهوری خلق چین، یادداشت تفاهم بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین در زمینه همکاری در پیشگیری و مبارزه با تولید غیرقانونی، قاچاق و سوء مصرف مواد مخدر، داروهای روان گردان و پیش سازها، تفاهم نامه فی‌مابین سازمان بورس و اوراق بهادر، ایران و کمیسیون قانونگذاری اوراق بهادار چین برای همکاری متقابل و کمک فنی و یادداشت تفاهم همکاری فیمابین وزارت امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات جمهوری خلق چین بر تشکیل برنامه همکاری مشترک دو جانبه ایران – چین در چارچوب ابتکار طرح کمربند و راه، چهار سندی است که به امضا رسید.

روحانی در دیدار رئیس جمهور چین: اراده تهران و پکن، تداوم همکاریهای راهبردی در تمامی حوزه ها است

حجت الاسلام حسن روحانی در نشست هیات های عالیرتبه ایران و چین و دیدار با شی جین پینگ رئیس جمهور چین با بیان اینکه چین طی سالهای گذشته شریک نخست تجاری ایران بوده است، تجارت با پول ملی دو کشور را باعث تداوم این روند برشمرد و اظهارداشت: توسعه همکاریهای بانکی بزرگترین پشتوانه برای اجرای توافقات دو کشور و ارتقای سطح همکاری ها است.

‌رئیس جمهور همچنین به نقش مهم و موثر چین در به ثمر رساندن برجام اشاره کرد و گفت: اکنون نیز نقش پکن در استحکام برجام و اجرای تعهدات توسط سایر طرفین بسیار مهم است.

‌روحانی بر تکمیل راکتور آب سنگین اراک طبق توافق برجام تاکید کرد.

‌رئیس جمهور با بیان اینکه ایران از سرمایه گذاری شرکتهای چینی در حوزه های بالادستی انرژی استقبال می کند، گفت: همکاری دو کشور در عرصه مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و قاچاق درتقویت ثبات منطقه ای موثر بوده و این همکاری ها ادامه می یابد.

‌شی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز با بیان اینکه پکن مصمم است همکاریهای راهبردی با تهران را  ادامه دهد، برجام را دستاورد بزرگ چندجانبه گرایی و متضمن صلح خبر و همکاری منطقه ای دانست و با تاکید بر ضرورت استحکام آن، گفت: آمریکایی ها با روحیه یکجانبه گرایی و نادیده گرفتن تعهدات و مقررات در صدند نظم بین المللی را به دلخواه خود تغییر دهند.

‌وی تصریح کرد: چین قاطعانه با خروج یکجانبه آمریکا و اعمال تحریمهای جدید مخالف است و معتقد است که طرفین این توافق باید به تعهدات خود پایبند باشند.

‌رئیس جمهوری چین گفت: دو کشور باید با افزایش تماس ها و همکاری ها در سازمان ملل و سازمان شانگهای و اتحادیه سیکا با یکجانبه گرایی آمریکا مقابله کنند.

‌وی با بیان اینکه بر تعهدات برجامی خود برای بهسازی راکتور اراک پایبندیم، افزود: همکاریهای دو کشور در مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و نیز روابط فنی و آموزشی در حوزه دفاعی ادامه می یابد.

در جلسه هیئت دولت؛ دولت محل­‌های مناسب برای برگزاری تجمعات را تعیین کرد

هیئت دولت در جلسه یکشنبه (۲۰ خرداد) خود که با ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، با هدف ساماندهی برگزاری تجمعات، درخصوص پیش ­بینی و تعیین محل­ های مناسب تصمیم­ گیری کرد.

بر این اساس، ورزشگاه­ های دستجردی، تختی، معتمدی، آزادی و شهید شیرودی، بوستان­ های گفت­ وگو، طالقانی، ولایت، پردیسان، ستاره ها، شهر و ضلع شمالی مجلس شورای اسلامی به عنوان محل­ های مناسب تجمع در کلانشهر تهران تعیین شدند.

همچنین در سایر شهرها، شوراهای تأمین برای شهرهای با جمعیت کمتر از یک میلیون نفر، یک محل و با جمعیت بیش از آن، دو محل را با لحاظ شرایط ایجابی و سلبی تعیین می­ کنند.

قابلیت دسترسی، وسعت محل اجتماع متناسب با جمعیت، امکان دیده و شنیده شدن صدای تجمع ­کنندگان، برای سایر شهروندان و رسانه­ ها، قابلیت حفاظت انتظامی و امنیتی محل، امکان حضور فوری نیروهای امدادی در محل، دوری از محل های دارای رده های حفاظتی، عدم اخلال جدی در خدمات­رسانی روزانه دولت و بخش عمومی، دوری از محل ­های دارای تردد زیاد به منظور عدم ایجاد انسداد ترافیکی غیرقابل انتقال به سایر مسیرها جلوگیری از قرار گرفتن ناخاسته دیگران در تجمع یا تسهیل پیوستن افراد با انگیزه ­های دیگر به تجمع و عدم اخلال شدید در کسب و کار و فعالیت روزانه سایر شهروندان از جمله ویژگی های تصویب شده در هیئت دولت برای محل های مناسب تجمعات است.

موافقت دولت با امهال تسهیلات پرداختی به زلزله زدگان منطقه ارسباران و کرمانشاه، تصویب آیین­ نامه اجرایی تعیین ظرفیت مجاز وسایل نقلیه، افزایش جرایم تخلفات واحدهای صنفی و تصویب آیین­ نامه اجرایی مربوط به بیمه مشترکین برق و گاز از دیگر تصمیم گیری های هیئت دولت در این جلسات بود.

نوبخت خبر داد؛ ۵۶ طرح برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی/ تدابیر برای بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه جلسه امروز پنجاه و یکمین جلسه این ستاد بود، اظهار داشت: برای اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی ۵۶ طرح و ۲۰۰ پروژه تعریف کردیم که اگر اجرایی شود می توانیم به سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی دست پیدا کنیم.

وی افزود: در جلسه امروز با توجه به تهدیدهای جدی که در خصوص استمرار و گسترش تحریم ها از سوی آمریکا مطرح شد، برای بی اثر و یا کم اثر کردن این تحریم ها تدابیر متناسبی را اتخاذ کردیم. محدودیت منابعی را که برای ۲۰۰ پروژه و ۵۶ طرح داریم در شرایط تحریم بررسی کردیم تا بتوانیم پروژه هایی را در اولویت قرار دهیم که مردم عزیز کشورمان کمترین درگیری را با تحریم ها داشته باشند.

جهانگیری در ستاد اقتصاد مقاومتی: اقتصاد مقاومتی مبنای کار دستگاه‌ها باشد/ برنامه بهره‌برداری از نهادهای غیردولتی تدوین شود

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه کشور در شرایط جدیدی قرار گرفته و بروز مسائلی قابل پیش بینی است، ‌ گفت: کشور با فشارها و تحریم های جدیدی مواجه خواهد شد و موانعی نیز پیش روی صادرات و واردات کشور بروز می‌کند.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: به رغم همه محدودیت های قابل پیش بینی اما کشور دارای ظرفیت های فراوانی است که با تنظیم ساز و کارهای لازم می توانیم با تحریم ها مقابله کنیم و با تدابیر و اتخاذ تصمیمات ویژه و مناسب در جهت کاهش آثار تحریم ها برکشور حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه بودجه دولت با محدودیت هایی برای اداره کشور مواجه خواهد بود، بر ضرورت اولویت بندی برای هزینه کرد منابع مالی تاکید کرد و گفت: در شرایط جدید، برای اجرای طرح ها باید اولویت گذاری شود و در روند اجرای برخی طرح ها نیز تسریع شود.

جهانگیری ادامه داد: برای مدیریت شرایط جدید کشور لازم است اقتصاد مقاومتی مبنای عمل و کار همه دستگاه ها باشد و به عبارتی دیگر اکنون که قرار است تحریم ها بر کشور فشار وارد کند، باید با استفاده از ظرفیت اقتصاد مقاومتی به دنبال راهکارهایی برای اداره مطلوب کشور در شرایط جدید باشیم تا آسیب های قابل پیش بینی بر اقتصاد کشور به کمترین میزان ممکن کاهش پیدا کند.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: البته تا کنون سیاست ها و برنامه هایی که در چارچوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تدوین شده، سیاست هایی بوده است که مربوط به دوران پس از تحریم ها بود اما امروز که آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال اعمال تحریم ها و فشارهای جدید بر کشورمان هستند، باید با استفاده از تمام ظرفیت های کشور از جمله نهادهای عمومی غیردولتی، سیاست ها و برنامه هایی برای عبور از چالش های فعلی تدوین کنیم.

وی همچنین با اشاره به برخی گزارش ها در خصوص وضعیت نامناسب آب شرب شهرهای آبادان، خرمشهر و اصفهان بر ضرورت تمرکز برای حل مشکل آب شرب این شهرها تاکید کرد و ضمن اطمینان به مردم آبادان برای حل مشکل آب شرب در کوتاه ترین زمان ممکن، از وزیر نیرو، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء خواست تمرکزی ویژه بر این موضوع داشته باشند و حل مشکل آب شرب آبادان و خرمشهر را به عنوان یک اولویت ویژه در دستور کار خود قرار دهند و با سرعت آب شرب با کیفیت مناسب به مردم این مناطق برسانند.

معاون اول رئیس جمهور: فاصله کشورهای پیشرفته با ایران در بخش نانو فاصله چندان زیادی نیست

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به گزارش های ارائه شده در خصوص دستاوردهای فناوری نانو، تولید تعداد قابل ملاحظه مقالات ISI در حوزه نانوتکنولوژی و محصولات فناوری نانو در کشور از دست اندرکاران این بخش قدردانی و بر لزوم حمایت از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تاکید کرد.  

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: با وجود زمان نه چندان طولانی که از آغاز فعالیت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو سپری می شود، دستاوردهای خوبی در این حوزه حاصل شده و گزارش ها حاکی از آن است که در بخش مقالات نانو ایران در رتبه پنجم دنیا قرار دارد.  

وی افزود: خوشبختانه فاصله کشورهای پیشرفته با ایران در بخش نانو فاصله چندان زیادی نیست و ما باید تلاش کنیم این شرایط را حفظ کرده و گام های بلندتری در بخش تولید علم، تولید محصولات نانو و یافتن بازار برای این محصولات برداریم. 

نوبخت در نشست خبری: پرداخت حقوق شاغلین و بازنشستگان تا قبل عید فطر/ تصویب لوایح FATF برای دولت مهم است

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با بیان اینکه قبل از عید فطر همه حقوق شاغلین و بازنشستگان را در رابطه با یارانه‌ها پرداخت می‌کنیم، اظهار داشت: علیرغم اینکه رقم سنگینی است اما تاکید رئیس‌جمهور بر پرداخت آن است که در روزهای آینده قبل از عید فطر همه حقوق ها را با درصد افزایش پرداخت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه علاوه بر افزایش حقوق بازنشستگان خود را موظف به جبران فاصله دریافت‌ها می‌دانیم، اظهار داشت: از آنجایی که دولت اختیار دارد ١٠ درصد به هر ردیفی افزایش دهد، امسال مجلس ٢١٠٠ میلیارد تومان برای بازنشستگان در نظر گرفت که دولت خود فاصله ٢١٠٠ میلیارد تومان تا ٣٤٠٠ میلیارد تومان را تقبل کرد. امسال مجموعا ٣٤٠٠ میلیارد تومان بین بازنشستگان توزیع می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون به تاخیر افتادن بررسی لایحه FATF در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تصویب این لوایح برای دولت بسیار مهم است؛ چراکه در چارچوب قانون اساسی است. ما منابع تروریسم را به هیچ وجه تایید نمی کنیم و در تقابل با منافع تروریسم قرار داریم. ما در این لایحه تصریح کرده ایم که هرکس را خودمان تروریسم بدانیم علیه منافع آن عمل خواهیم کرد. اگر کسی فکر کند که مقاومت و یا حزب الله که مقبولیت عمومی آنها را در ساز و کار دموکراتیک انتخابات لبنان دیدیم، تروریست است؛ نشان می دهد که عقل او معیوب است.

پنجمین جلسه ساماندهی بازار ارز در وزارت کشور برگزار شد

پنجمین جلسه ساماندهی بازار ارز با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذیربط در وزارت کشور برگزار شد. در این جلسه ضمن بررسی مسائل مهم ارزی کشور، دستگاه‌های ذیربط گزارشی از اقدامات خود در بخش مدیریت ارز کشور ارائه کردند. همچنین به منظور تثبیت نرخ رسمی ارز و جلوگیری از قاچاق و خرید و فروش غیررسمی مقرر شد، تأمین نیازهای مشروع و منطقی مردم به طور مستمر بررسی و انجام شود و اطلاع رسانی شفاف برای آگاهی مردم در همین راستا صورت پذیرد.

در این جلسه مقرر شد از فعالیت صرافی‌های غیرمجاز باقیمانده جلوگیری و با دلالان برخورد قاطع قانونی شود.

جبارزاده در نشست خبری: برای تجمعات غیرقانونی نمی‌توان مکان تعیین کرد/ اصناف حق برگزاری تجمع ندارند

اسماعیل جبارزاده معاون سیاسی وزیر کشور در نشست خبری درباره آیین نامه تجمعات، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تعداد افراد می‌توانند در این تجمعات حضور پیدا کنند، اظهار داشت: کسی که تقاضای تجمع می‌کند، ظرفیت مکان و نفراتی که مورد پیش‌بینی قرار می‌دهد، باید متناسب باشد.

جبارزاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا افراد حاضر در تجمعات تحت تعقیب قرار می‌گیرند و آیا تصویرشان برداشت خواهد شد؟، گفت: امروز در اغلب شهرهای بزرگ دنیا و ایران، کل شهرها تحت پوشش تصویری قرار دارند. بسیاری از متخلفان توسط نیروهای انتظامی با همین مانیتورینگ دستگیر می‌شوند.

وی تاکید کرد: اینکه بگوییم این مکان‌ها تعیین شده تا تصویر افراد برداشته شود، برداشت بسیار غیرمنصفانه ای است چون اگر بنا به تصویربرداری باشد، افراد همین که از منزل بیرون می‌آیند، تحت پوشش دوربین های ترافیکی و شهری هستند.

معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اصناف هم می‌توانند درخواست تجمع کنند، گفت: در سال ۹۴ هنگام تصویب قانون احزاب، طی پیشنهادی، عبارت صنوف و اتحادیه‌ها از این قانون حذف شد.

جبارزاده در پاسخ به این سوال که آیا تعبیه مکان برای تجمعات، به منزله این است که هر گروهی می‌توانند اعتراض کنند، گفت: تعیین مکان کمکی برای تسهیل تجمعات است. نمی‌شود که برای تجمعات غیرقانونی مکان تعیین کرد. تقاضای تجمع داده می‌شود و طی سه روز به تقاضای تجمعات رسیدگی و نتیجه به متقاضی ابلاغ خواهد شد. در طول سه ماه گذشته، همکاران ما در دفتر سیاسی وزارت کشور به ۳۰ الی ۴۰ حزب اجازه تجمع داده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مسئولین جهت پاسخگویی، برای حضور در تجمعات ملزم خواهند شد گفت: یکی از ویژگی‌های تعیین محل، گفتگوهای دو طرفه است. اگر عنوان تجمع گفته شود، سعی می شود که متناسب با آن موضوع، مسئولین مربوطه هم حضور داشته باشند که همین می‌تواند یکی از دستاوردهای خوب تعیین محل باشد.

طی گفتگوی تلفنی یکساعته انجام شد؛ رایزنی روحانی و مکرون درباره مسایل دوجانبه، منطقه ای و برجام

حجت الاسلام حسن روحانی در گفت و گوی تلفنی “امانوئل مکرون” رئیس جمهور فرانسه، از مواضع اروپا و از جمله فرانسه برای حفظ برجام تاکنون، ابراز خرسندی کرد اما درعین حال گفت که این اظهارات و بیانیه ها، باید با اقدامات و راه حل های عملی و ملموس جهت جبران بهره مندی ایران از منافع ماندن در برجام همراه باشد.

رئیس جمهور بااشاره به محدودیت زمانی برای ارائه راه حل های عملی و با تاکید بر اینکه ” نباید اجازه دهیم این دستاورد بسیار بزرگ دیپلماسی با اقدامات یک جانبه و پیمان شکنی دیگران نابود شود”،   گفت: اگر ایران نتواند از امتیاز این توافق استفاده کند، عملا ماندن در آن، امکان پذیر نخواهد بود.

روحانی ابراز امیدواری کرد که تلاش های پنج کشور و اتحادیه اروپا به همراه ایران، موفقیت آمیز و نتیجه بخش باشد.

رئیس جمهور همچنین در موضوع سوریه نیز بااشاره به اینکه حضور مستشاران ایرانی در سوریه برخلاف حضور نامشروع نظامیان برخی کشورها، به درخواست رسمی دولت آن کشور و برای مبارزه با تروریسم است، ابراز امیدواری کرد که با تلاش های مشترک نیروهای حامی دولت و ملت سوریه، هر چه سریعتر تروریسم در آن کشور ریشه کن شده و در نتیجه نیازی به حضور نیروهای خارجی نباشد.

رئیس جمهور فرانسه نیز دراین تماس تلفنی با تاکید مجدد بر اینکه پاریس به برجام پایبند است و تمام تلاش خود را برای حفظ آن بکار گرفته است، از یک سلسله اقدامات و راه حل های عملی جهت جبران بهره مندی ایران از منافع ماندن در برجام  خبر داد.

“امانوئل مکرون” دراین تماس تلفنی که حدود یکساعت به طول انجامید، با بیان اینکه موضع ما و شما درباره برجام موضعی است که در چارچوب قوانین بین المللی کاملا معتبر است، گفت: همه باید تلاش کنیم تا برجام حفظ شود و نباید  به هیچ وجه با کوچکترین خطا، برای کسانی که به دنبال نابودی این توافق هستند، فرصت طلایی ایجاد کرد.

جهانگیری مطرح کرد؛ ساخت بیش از ۲۰ درصد کلاس های درس به کمک خیران

اسحاق جهانگیری در نشست خیرین مدرسه ساز کشور با بیان اینکه دولت از اقدامات ارزنده ای که خیران در کشور انجام داده اند تشکر می کند، گفت: خیرانی که در حوزه سلامت و آموزش و پرورش و مدرسه سازی دستاوردهای خوبی تاکنون داشته اند. سنت نیکوکاری و وقف یک سنت حسنه ایرانی است و مدرسه سازی هم به عنوان یک سنت حسنه به راهبرد بزرگ دولت برای کمک به کمبود مدرسه تبدیل شده است.

وی ادامه داد: طبق اعلام آموزش و پرورش بیش از ۶۵۰ هزار خیر مدرسه ساز در کشور مشغول فعالیت هستند و قطعاً هیچ توسعه پایداری در کشور صورت نمی گیرد مگر اینکه مردم در جهت توسعه مدرسه ها گام بردارند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: بیش از ۲۰ درصد کلاس های درس پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دست خیران ساخته شده است و دولت همواره در کنار خیران بوده و خواهد بود.

نوبخت در گفتگوی ویژه خبری: برای استمرار برجام از اروپایی ها، چین و روسیه انتظار داریم بدعهدی آمریکا را جبران کنند

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت در برنامه گفتگوی ویژه خبری در خصوص افزایش قیمت خودرو در بازار، اظهار داشت: اگر بنگاه های تولیدی که تولید خودرو داخلی را انجام می دهند، افزایش قیمت غیرمتعارف محصولات خود را داشته باشند، باید با آن برخورد شود. بر اساس گزارش ها تولید میزان خودرو در دوماه اول امسال نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

نوبخت ادامه داد: اینکه در بازار عده ای به بهانه بالارفتن قیمت غیر رسمی ارز، واسطه گری کنند و بخواهند سودهای غیرمتعارف ببرند، قطعا برای دولت غیرقابل تحمل است و نظارت قوی تر در دستور کار دولت است.

سخنگوی دولت در خصوص نوسانات بازار سکه در روزهای اخیر اظهار داشت: قیمت فعلی سکه در بازار متناسب با قیمتی که از سوی بانک مرکزی عرضه می شود نیست. بانک مرکزی در موعد خود سکه های پیش فروش شده را عرضه کرده؛ اما قیمت فعلی در بازار نشان دهنده این است که عدم اطمینانی در ذهن برخی ها برای ایجاد شرایط غیرقابل اطمینان در آینده وجود دارد.

سخنگوی دولت، گفت: برای استمرار برجام از کشورهای اروپایی و چین و روسیه انتظار داریم بدعهدی آمریکا را جبران کنند. اگر منافع ما تامین شود به همکاری با کشورهای باقی مانده ادامه خواهیم داد. اگر این موضوع محقق نشود و از برجام خارج شویم، با محدودیت های جدیدی مواجه خواهیم شد که البته برای آنها نیز برنامه ریزی لازم را داریم.

واعظی در حاشیه دولت خبر داد؛ دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری موضوع «گرانی»/ سومین جلسه اقتصادی سه قوه به زودی برگزار می شود

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوع گرانی به صورت جدی در دولت مطرح شده است و رئیس‌جمهور خواستند همه دستگاه‌های ذی‌ربط به موضوع گرانی ورود کنند و اجناسی که در انبار مانده به سرعت در اختیار مردم قرار گیرد و خودروسازها نیز خودروها را با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار دهند.

واعظی ادامه داد: گرانی از موضوعات جدی است که آقای روحانی، وزرا و مسئولان ذی ربط را مسئول پیگیری این مساله کردند. رئیس‌جمهور دوشنبه هفته آینده جلسه‌ای را برای تصمیم‌گیری در این خصوص تشکیل خواهد داد.

واعظی درباره برگزاری جلسات روسای سه قوه برای حل مشکلات، ادامه داد: از طریق دولت از رهبر انقلاب تشکر و قدردانی می‌کنم که دستور برگزاری جلسه سران قوا برای حل مشکلات اقتصادی را دادند که دو جلسه هم تاکنون تشکیل شده و جلسه سوم هم در آینده نزدیک تشکیل می‌شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه شرایط کشور به گونه‌ای است که اتاق‌های فکر در خارج از کشور تشکیل شده است تا از فرصت خروج آمریکا از برجام استفاده کنند، خاطرنشان کرد: آنها مرتب سیگنال‌های منفی برای افکار عمومی می‌فرستند، بنابراین ما هم باید انسجام و هماهنگی بیشتری داشته باشیم و اجازه ندهیم اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه‌ها ابزاری در دست مخالفان کشور باشد.

در جلسه هیات دولت به ریاست روحانی؛ قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی در سال ۹۷ تعیین شد

هیئت دولت در جلسه چهارشنبه خود به ریاست حجت­ الاسلام روحانی، با اختصاص مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به وزارت جهاد کشاورزی به منظور رفع مشکلات کمی و کیفی تأمین آب نخیلات شادگان واقع در استان خوزستان موافقت کرد.

همچنین با تصویب هیئت وزیران، قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی در سال ۱۳۹۷ تعیین شد که بر این اساس، دولت به وزارت نفت اجازه داد تا در سال جاری برای محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک­ های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی توسط شرکت ­های تابعه این وزارتخانه، نرخ تسعیر ارز مورد عمل برای واردات کالاهای اساسی را به ازای هر دلار، ۳۸ هزار ریال منظور کند.

همچنین دولت از مجلس شورای اسلامی خواست با اولویت نسبت به رسیدگی به لایحه موافقتنامه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه بهداشت و قرنطینه دامی اقدام نماید.

روحانی در جمع اصحاب رسانه: تلاطم بازار، دلیل اقتصادی ندارد/ رسانه ها در خط مقدم شکستن جنگ روانی دشمن هستند

حجت‌الاسلام حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در دیدار صمیمی با جمعی از اصحاب رسانه با بیان اینکه نگرانی نسبت به آینده کشور ایرادی ندارد، گفت: آن نگرانی خوب است که منتهی به عزم بیشتر، تصمیم استوارتر، انسجام قوی‌تر و برنامه‌ای بهتر برای پیشبرد امور و رفع نگرانی‌ها شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه به هیچ عنوان ناامیدی در کشور را نمی‌پسندم، خاطر نشان کرد: ناامیدی پایان ماجراست و اگر تسلیم شدن برای هر ملتی ناپسند و زشت است، ناامیدی، تسلیم شدن در برابر بدخواهان است.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرها نسبت به اینکه عنوان می‌کنند، پای صندوق رأی رفتیم و نتیجه‌ای ندیدیم، افزود: هم صندوق انتخابات سال 92 و هم صندوق سال 96 دستاوردهای بسیار روشنی دارد که نمونه آن، آمار اخیر بانک مرکزی درباره رشد اقتصادی است که براساس آن در سال 96، 4.4 دهم رشد اقتصادی داشتیم.

روحانی تأکید کرد: باوجود مشکلی که در برجام پیش رو داریم و یکی از امضاء کنندگان از توافق خارج شده، اما خوشحالیم که نظام جمهوری اسلامی به گونه‌ای رفتار کرده که امروز همه کشورها بجز چند کشور که تعدادشان از انگشتان دست هم کمتر است، آمریکا را محکوم کرده و ایران را مورد تجلیل خود قرار می‌دهند و این در 40 سال گذشته بی‌سابقه است که قریب به اتفاق کشورهای جهان کار ملت را تجلیل و اقدام بدخواهان را محکوم کنند.

وی افزود: علیرغم همه فشارها، فضای مجازی در اختیار مردم را گسترش دادیم و شما به عنوان اصحاب رسانه، نظر بدهید که آیا این دستاورد دولت با وجود مخالفت‌های فراوان و سنگین کار بزرگی نبوده است.

رئیس جمهور با طرح این سوال که چرا باید موضوع پشیمان بودن از صندوق رأی را مطرح کنیم، اظهار داشت: صندوق رأی تنها راه‌حل مشکلات پیش روی ماست و جدا شدن از صندوق یعنی جنگ داخلی و تسلیم شدن در برابر دشمن. شاید حل بعضی از مشکلات سخت باشد، اما برای حل همین مشکلات نیز راهی جز رجوع به صندوق آراء نداریم.

روحانی تصریح کرد: هیچگاه ناامید نبوده و نیستم و امروز نیز با وجود فشارهای سنگین، اما از آینده کشور، مردم و نظام ناامید نیستم و کاملاً و بسیار هم به آینده امیدوارم.

رئیس جمهور از همه رسانه‌ها خواست که تمام توان و تلاش خود را برای صداقت و ادای امانت بکار گیرند و تصریح کرد: شما اصحاب رسانه امانتدار افکار مردم هستید. اصل و جوهره دین، صداقت و ادای امانت است و شما باید بیش از هر کسی به این مهم توجه کنید.

روحانی اصحاب رسانه را نیروهای خط مقدم جبهه جنگ روانی توصیف کرد و اظهارداشت: امروز آزمایش بزرگی پیش روی شما اصحاب رسانه و دولت قرار دارد. اینکه رسانه شما چقدر تیراژ دارد یا چه تعداد خواننده دارد، مهم است، اما مهم‌تر از آن این است که کسی که اخبار و مطالب شما را می‌خواند، در پایان کار امیدش افزایش یافته و یا نا امید شده است.

رئیس جمهور افزود: اگر پایان یک برنامه رسانه ملی، افزایش اعتماد، انسجام ملی و سرمایه اجتماعی باشد، می‌توان گفت این رسانه موفق بوده، اما اگر حاصل کار افزایش ناامیدی باشد، قطعاً باید عملکرد آن را ناموفق ارزیابی کنیم.

روحانی در تماس تلفنی با نخست وزیر مالزی: اراده تهران گسترش روابط و همکاری‌ها با کوالالامپور است

رئیس جمهور در گفتگوی تلفنی با «ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی، برگزاری موفق چهاردهمین دوره انتخابات و حضور پر شور مردم این کشور را جالب توجه دانست و با تبریک انتخاب وی به عنوان نخست وزیر مالزی، گفت: اطمینان دارم در دوره مدیریت شما به عنوان نخست وزیر مالزی، شاهد توسعه و ارتقای سطح مناسبات همه جانبه تهران-کوآلالامپور خواهیم بود.

روحانی با اشاره به اینکه امروز فرصت‌های بسیار مناسب سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد و شرکت های مالزیایی نیز می‌توانند از آن استفاده کرده و درپروژه های مختلف سرمایه‌گذاری کنند، اظهار داشت: اراده جمهوری اسلامی ایران بر گسترش روابط و همکاری‌ها با مالزی بوده و آماده توسعه بیش از پیش مناسبات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان دو کشور هستیم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه دولت آمریکا بر خلاف همه موازین بین المللی بطور یک‌جانبه از توافق برجام که مورد تایید سازمان ملل متحد است، خارج شده، خاطرنشان کرد: معتقدیم یک‌جانبه گرایی آمریکا و تحمیل قوانین داخلی خود به فرای مرزها بر خلاف قوانین بین المللی و آزادی ملت ها بوده و ما همچنان بدنبال ادامه همکاری‌ها برای پایدار ماندن توافق برجام هستیم و امیدواریم همه کشورها در راستای اجرای قانون همکاری و کمک کنند.

«ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی نیز در این گفتگوی تلفنی، ضمن تبریک عید سعید فطر به دولت و ملت ایران، توسعه روابط و  همکاری های همه جانبه میان ایران و مالزی را حائز اهمیت دانست و گفت: سیاست دولت مالزی بر مبنای ارتقا سطح همکاری ها و توسعه مناسبات همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

نخست وزیر مالزی با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های موجود در ایران و مالزی در حوزه های مختلف همکاری از جمله بخش های صنعتی، ساخت و ساز، دانش، علم وفناوری، تکنولوژی، تولید خودرو، بهداشتی و درمانی و سایر زمینه های مورد علاقه طرفین، بر توسعه همکاری شرکت های خصوصی و فعالان اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

در پیام های جداگانه؛ روحانی عید فطر را به سران کشورهای اسلامی تبریک گفت

حجت الاسلام روحانی رییس جمهور در پیام های جداگانه‌ای عید سعید فطر؛ عید پاداش نیکوکاران و سرافرازی در آزمون بندگی در راه حق تعالی را به سران کشورهای اسلامی تبریک گفت.

روحانی در این پیام خطاب به سران کشورهای اسلامی اظهار داشت: امیدوارم به یمن این عید سراسر مهر و رحمت و در پرتو اطاعت از فرامین الهی در ماه مبارک رمضان، همه امت اسلامی توانسته باشند به صفا و پاکی فطری نخستین خود بازگشته و بیش از پیش در راه تعالی و کمال انسانی گام بردارند.

رئیس جمهور تصریح کرد: اطمینان دارم با بهره‌گیری از آموزه‌های اجتماعی این عید عزیز، می‌توانیم شاهد همبستگی و هم‌صدایی بیشتر مسلمانان در مبارزه با خشونت و افراط‌گرایی، اتحاد و یکپارچگی آنان در مقابل با قدرت‌مداران فزونی‌طلب و عهدشکنی‌ها و یک‌جانبه‌گرایی‌های سلطه‌گران و برقراری صلح خبر و ثبات در سراسر گیتی باشیم.

روحانی در بخش پایانی این پیام از خداوند متعال،‌ سربلندی و سعادت تمامی مسلمانان جهان را مسألت کرده است.

کد خبر 4321288
محمد شلتوکی

منبع : Mehrnews

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید