امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 233700 |
تاریخ انتشار : 29 خرداد 1397 - 7:57 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله ورزشی صلح خبر صلح خبر – گروه ورزش: وزارت ورزش و جوانان ، ۳۱ مدیر کل استانی دارد که در سه سطح تقسیم شده اند. در این میان گیلان در سطح یک استان های کشور قرار گرفته؛ استانی که چند هفته ای است اداره کل ورزش و جوانانش توسط یک «زن» مدیریت می شود.  […]

به گزارش مجله ورزشی صلح خبر

صلح خبر – گروه ورزش: وزارت ورزش و جوانان ، ۳۱ مدیر کل استانی دارد که در سه سطح تقسیم شده اند. در این میان گیلان در سطح یک استان های کشور قرار گرفته؛ استانی که چند هفته ای است اداره کل ورزش و جوانانش توسط یک «زن» مدیریت می شود. 

مریم بخشی مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان و اولین زن در طول تاریخ ورزش ایران است که عهده دار چنین مسئولیتی شده است.  وی بعد از یک ماه و ۱۰ روز سرپرستی در اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان، از ۱۹ خردادماه با حکم وزیر ورزش به طور رسمی مدیریت این اداره را عهده دار شد.

اولین مدیرکل زن در تاریخ ورزش ایران در گفتگو با خبرنگار صلح خبر با بیان اینکه چهار ماه پیش برای اولین بار پیشنهاد حضورش در این سطحِ ورزش استان گیلان مطرح شد گفت که طرح این موضوع با مخالفت های زیادی روبرو شد اما شخصا با برخی مخالفان صحبت کردم تا نظرشان را تغییر دهم.

وی همچنین به تاثیری که چگونگی مدیریتش می تواند در دیگر انتصاب ها برای بانوان داشته باشد، اشاره کرد و اهداف و برنامه های خود برای ورزش و جوانان استان گیلان را هم تشریح کرد. 

* صلح خبر: اولین بار پشنهاد پذیرش این مسئولیت چه زمانی و توسط چه کسی مطرح شد؟

– مریم بخشی: چهارماه پیش بود که صحبت های ابتدایی در مورد حضور من در راس مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان مطرح شد. معاون ورزش بانوان وزارت ورزش (فریبا محمدیان) اولین فردی بود که این پیشنهاد را مطرح کرد و فکر می کنم این پیشنهاد به خاطر فعالیت های گسترده ای بود که در حوزه بانوان داشتم. در همین راستا برای انجام یک مصاحبه به وزارت دعوت شدم و بعد از آن به استانداری گیلان معرفی شدم. این پروسه ادامه داشت تا اینکه تفاهم لازم ایجاد شد و به عنوان سرپرست برای اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان انتخاب شدم. یک ماه و ۱۰ روز این مسئولیت را داشتم و بعد از آن حکم مدیرکلی برای من زده شد. 

* ظاهرا انتصاب شما به عنوان مدیرکل ورزش استان گیلان، با مخالفت هایی هم همراه بوده؛ مخالفان چه کسانی بودند و دلیل مخالفتشان چه بود؟

– به هر حال برای هر کاری، همه موافق نیستند. در هر زمینه ای مخالفانی هم هستند به خصوص برای «اولین» ها چون تابوشکن هستند. مخالفان من هم همه از مردها بودند. البته قطعا اگر به جای من یه آقا هم برای مدیرکلی استان پیشنهاد می شد، مخالفانی داشت اما مخالفت با خانم ها بیشتر است شاید به این دلیل که مردها فکر می کنند، در هر کاری و برای هر مسئولیتی محق تر هستند. البته طی دوره ای که سرپرست بودم، با عملکردم اعتماد خیلی از مخالفانم را جلب کردم. امیدوارم در آینده با رویکرد و عملکرد بهتر مخالفان باقی مانده را هم راضی و موافقِ خود کنم. 

* شخص شما هم با این دسته مخالفان صحبت داشتید برای اینکه آنها را متقاعد کنید؟

– این کمترین کاری بود که امکان انجامش وجود داشت و من هم آن را انجام دادم تا بتوانم از نزدیک با مخالفانم صحبت کنم، نظراتم را به آنها بگویم و ایده هایم را مطرح کنم. اینگونه نظر خیلی از مخالفانم را مثبت کردم اگرچه در جلب رضایت و موافقت برخی هم موفق نبودم. 

* بیشتر با چه کسانی صحبت کردید؟ قاعدتا افرادی که مسئولیت های بالایی داشتند و می توانستند تاثیرگذار باشند؛ درست است؟

– بله؛ با برخی که صاحب منصب بودند نشست هایی داشتم تا رو در رو صحبت کنم. بعد از همین نشست ها بود که نظر خیلی از آنها تغییر کرد. استان گیلان ۱۳ نماینده در مجلس دارد. با همه آنها هم مذاکراتی داشتم. 

* در نهایت شما عهده دار مسئولیتی شدید که تا قبل از این هیچ بانوی دیگر آن را عهده دار نبوده است. این «اولین» بودن چه حسی دارد؟

– حس خوبی است؛ البته که دشواری ها و سختی های خاص خودش را هم دارد که امیدوارم بتوانم از پس آن بربیایم تا به جوانان و بانوان دیگر کشورم هم اعتماد بیشتری برای مدیریت شود. 

*  از پذیرش این مسئولیت هراس نداشتید؟ به خصوص اینکه هیچ خانم دیگری پیش از این آن را عهده دار نبوده و به نوعی مسئولیتی تقریبا مردانه به حساب می آید؟

– هراسی بابت مسئولیت و پذیرش آن نداشتم اما قاعدتا دغدغه هایی وجود دارد که باعث سختی کار می شود. 

* چه دغدغه ای؟

– به هر حال مدیریت همیشه همراه با دغدغه است. فرقی هم ندارد یک خانم یا آقا عهده دار آن باشد. داشتن مسئولیت دغدغه دارد.

*  فکر می کنید حضور شما در راس ورزش استان گیلان، تاثیر مثبتی در ورزش بانوان این استان داشته باشد؟

– تلاشم این است تا در تمام زمینه ها نگاه برابری بین مردان و زنان دنبال کنم و به خصوص توزیع امکانات بر اساس توانمندی ها انجام شود نه تفکیک جنسیتی؛ اما بر اساس سیاست های دولت و مجلس به برخی حوزه ها توجه ویژه ای خواهیم داشت که بانوان یکی از آنهاست. جوانان، روستایی، همگانی و جانبازان و معلولان دیگر حوزه هایی هستند که بر اساس سیاست های دولت و مجلس برنامه ویژه برای آنها خواهیم داشت. 

* به واسطه انتصاب صورت گرفته برای شما، مسیر ورود بانوان به عرصه های مدیریتی اینچنینی در ورزش، چه قدر تغییر می کند؟ 

– به نظرم ورود بانوان به عرصه های مدیریتی تغییر مثبتی خواهد کرد. مسلماً بنا به نگاه ویژه وزیر محترم ورزش، در صورت عملکرد مثبت و تأثیرگذار مدیریت بانوان این مسئله تسهیل خواهد شد.

* به هر حال شما اولین زنی هستید که مدیرکل ورزش استانی شده اید. نوع کار شما تعیین کننده است و در واقع موید اینکه بانوان شایستگی مدیریت در این سطح را دارند یا خیر؟ نظر خودتان چیست؟

– مدیریت من و چگونگی کارم در انتصاب های بعدی بانوان شاید بی تاثیر نباشد اما باید بپذیریم که استان های مختلف، ظرفیت های متفاوت از هم دارند. شاید مدیریت در استان های کوچک تر نسبت به استان گیلان که چنین ظرفیت بالایی دارد، راحت تر باشد. شاید ظرفیت و شرایط برخی استان ها هم به گونه ای است که شاید اصلا انتصاب مدیرخانم برای آنها امکان پذیر نباشد. در کل اینکه علاوه بر نوع مدیریت، ظرفیت ها و امکانات هم تاثیرگذارند.

* به عنوان مدیر کل ورزش و جوانان استان گیلان چه شناختی از ورزش این استان دارید؟ نقاط ضعف و قوت؟

– حدود ۱۵ سال است که در ورزش استان به عنوان کارشناس تا معاون ورزشی مسئولیت داشته ام. از بدنه ورزش استان به حساب می آیم و مسلماً شناخت خوبی از تمامی زوایا، نقاط قوت و ضعف ورزش دارم. تحصیلات دانشگاهی بنده هم در حوزه مدیریت ورزشی بوده و تجربیات زیادی هم در این مدت کسب کرده ام که امیدوارم با همراهی وهمدلی و و حدت همه مسئولان و جامعه ورزش بتوانیم در راستای اعتلای ورزش گیلان گام های موثر و بزرگی برداریم. 

* طبق سطح بندی انجام شده برای استان ها، گیلان در سطح یک استان های وزارت ورزش قرار دارد. این مسئله مسئولیت شما را سنگین تر نمی کند؟

– بله؛ قاعدتا مسئولیتم سنگین تر خواهد بود. به هر حال هر کسی به هر اندازه ای که ظرفیت داشته باشد به همان اندازه مسئولیتش بیشتر خواهد شد. گیلان هم از نظر ورزشکاران سازمان یافته (همگانی) و قهرمانان در سطوح مختلف و در تمام رشته ها مدال آور بوده است. همین مسئله انتظارات را بیشتر می کند. این مسئله به نوبه خود نیازمند کار و رسیدگی بیشتر می شود. 

* مهمترین اهداف و برنامه هایی که برای ورزش استان گیلان دارید، چیست؟

– بازی های آسیایی از اهمیت بالایی برای ما و ورزش کشور برخوردار است. به طور حتم با توجه به فاصله زمانی باقی مانده تا این بازی ها، تمرکزمان روی حمایت و ایجاد انگیزه برای ورزشکاران گیلانی اعزامی به اندونزی است. در همین راستا در اولین حرکت برای ملی پوشان اعزامی به بازیهای آسیایی حقوقی ماهیانه در نظر گرفتیم تا بتوانیم انگیزه آنها را بالا ببریم و تا حد زیادی از دغدغه های مالی آنها بکاهیم. علاوه بر این توسعه ورزش همگانی، بانوان، روستایی، جانبازان و معلولان از دیگر برنامه های این اداره کل خواهد بود. دیگر اینکه در زمینه ورزش روستایی ایجاد خانه روستایی با تجهیز روستاها به وسایل و امکانات ورزشی، برگزاری مسابقات و جشنواره های همگانی بصورت همزمان در تمامی شهرهای استان و حمایت ویژه از پیشکسوتان از دیگر برنامه های مهمی است که در دستور کارمان قرار دارد. البته برای اجرای این برنامه نیازمند حمایت مسئولان استانی، نمایندگان هر شهری، شهرداری ها و دستگاههای اجرایی که امکانات ورزشی دارند، هستیم تا به اهدافمان که همان ایجاد شادی، نشاط ، سلامتی و انگیزه و امید در جامعه است، دست یابیم. 

* فکر می کنید برای پیشبرد این اهداف و برنامه چه مدت زمان نیاز داشته باشید؟

– برخی برنامه ها مانند پرداخت حقوق که از زمان تصویب آغاز شده است. در مورد سایر برنامه ها و اهداف هم سعی مان این است در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه برسیم. 

* برنامه شما برای ورزشکاران به ویژه ورزشکاران شاخص استان گیلان چیست؟ 

– تلاشم این است که فاصله میان این دسته ورزشکاران با اداره کل ورزش و جوانان استان خیلی کمتر از گذشته شود. این مهم هم با برگزاری نشست های متوالی و پیگیری احوالات آنها محقق می شود که در برنامه است. به خصوص به ورزشکارانی که عازم رویدادی مانند بازی های آسیایی هستند توجه زیادی خواهیم داشت تا انگیزه های مادی و معنوی برای آنها به خوبی فراهم شود. از همین ورزشکاران به شرط مدال آوری قطعا تجلیل خواهد شد. پرداخت حقوق هم یکی از برنامه های موردنظر است که همانطور که گفتم اجرای آن از زمان تصویب آغاز شد. 

* به عنوان یک خانم چقدر از بانوان در بدنه اداره ورزش و جوانان استان گیلان و در کل مجموعه ورزش این استان استفاده خواهید داشت؟ 

– البته پیش از این هم در بدنه اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان از خانم ها استفاده می شد طوریکه خیلی از مسئولیت ها در بخش های مختلف بر عهده بانوان بود. من هم قطعا این راه را ادامه می دهم. علاوه بر این در بخش شهرستان های استان هم از خانم ها و توانمندی های آنها بیشتر استفاده خواهم کرد. 

* شما به عنوان مدیر کل استان باید قاعدتا از برخی رویدادها بازدیدی داشته باشید اما با توجه به محدودیت های حضور بانوان ها در سالن، چه چاره ای برای این موضوع دارید؟ به خصوص در رابطه با رشته هایی مانند شنا، کشتی، وزنه برداری و … در واقع چطور از رویدادهای این رشته ها بازدید می کنید؟ خودتان می روید یا نماینده ای مرد را اعزام می کنید؟

– اینکه بانوان برای حضور به سالن های ورزشی محدودیت هایی دارند مربوط به امروز و دیروز نیست. سالیان سال است که این موضوع مطرح بوده اما هرگز مانع رشد و پیشرفت ورزش بانوان نشده است و قاعدتا نمی تواند مانعی برای مدیریت یک خانم هم باشد. شاید شخصا برای برخی رشته ها نتوانم به سالن مسابقات بروم اما قطعا نماینده ای از طرف من در آن سالن حضور خواهد داشت. 

* ممنون از وقتی که گذاشتید. صحبت خاصی ندارید؟

– شخصا از تمام خانم هایی که در بخش های مختلف، از رسانه ها گرفته تا مجلس از من و مدیریت در استان گیلان حمایت کردند، تشکر می کنم. تلاشم این خواهد بود تا پرچم بانوان را بالا نگه دارم. 

کد خبر 4321225
زینب حاجی حسینی

منبع : Mehrnews

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید