امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 209007 |
تاریخ انتشار : 11 آذر 1396 - 10:55 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله عکس صلح خبر پروژه نجومی، معلق بین زمین و هوا پروژه نجومی، معلق بین زمین و هوا احمد ظهرابی ۱۱ آذر ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۵ پروژه  مونوریل شهر قم به عنوان اولین خط منوریل کشور به طول ۴/۷ کیلومتر و با ۵ ایستگاه(در فاز اول) از سال ۱۳۸۸ آغاز به کار کرد و احداث […]

به گزارش مجله عکس صلح خبر

پروژه نجومی، معلق بین زمین و هوا

پروژه نجومی، معلق بین زمین و هوا

احمد ظهرابی

پروژه  مونوریل شهر قم به عنوان اولین خط منوریل کشور به طول ۴/۷ کیلومتر و با ۵ ایستگاه(در فاز اول) از سال ۱۳۸۸ آغاز به کار کرد و احداث آن تاکنون هزینه ای بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد ریال را صرف خودکرده است و برای نهایی شدن نیاز به بیش از همین میزان اعتبار دارد.مونوریل قم که این روزها با عنوان هایی چون، استخوانی در گلوی شهر و معلق میان زمین و هوا از آن یاد می‌شود. پروژه‌ای است که نخستین بار با رسیدن پایه های بتنی آن به نزدیکی صحن جوادالائمه(ع) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و تعرض به فضای بصری حرم، ادامه کار آن با وقفه مواجه شد و در نهایت با وجود کارگذاری تعداد زیادی پایه بتنی در ادامه مسیر بعد از حرم مطهر، تصمیم به راه اندازی آن تا قبل از حرم و در ایستگاه میدان مطهری شد. اما این تصمیم نیز تاکنون عملی نشده است.مونوریل که یکی از ابزارهای توریستی محسوب می‌شود در شهر قم در رودخانه خالی از جریان آب تعبیه شده و با سرعت میانگین ۴۰ کیلومتر در ساعت و هزینه بالای پیش بینی شده برای بلیط آن و همچنین پیش بینی عدم استقبال مسافران برای آن و خیلی موارد دیگر جذابتی برای راه اندازی آن در بین مسئولین امر ایجاد نمی کند.

  • آخرین ایستگاه پروژه مونوریل قم در فاز نخست که به طور نیمه ساز در کنار میدان مطهری قم(میدان مرکزی شهر) خودنمایی می کند.
  • ستون های بتنی مونوریل قم که در تصمیم کنونی مسئولین شهری بلااستفاده خواهند ماند که در صورت راه اندازی فاز نخست مونوریل قم تا قبل از حرم مطهر، این ستون ها در پیش بینی طرح جمع آوری میتوانند قرار می‌گیرند.
  • ستون‌ها و خط مونوریل قم که به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات مورد نیاز متوقف شده است.
  • بخشی از پروژه مونوریل قم که در تصمیم اخیر مسئولین شهری و تلاش بر اجرایی شدن فاز نخست پروژه تا قبل از حرم مطهر، بلاتکلیف خواهد ماند. و به دلیل بودجه مالی بسیار زیاد برای ادامه آن میتوان پیش بینی کرد که جمع آوری شوند.
  • تعرض به نمای بصری حرم مطهرتوسط یکی ازایستگاه های نیمه ساز مونوریل قم
  • آخرین ستون های نصب شده مونوریل قم در بستر روخانه قم
  • مونوریل قم که بیشتر با دو هدف توریستی بودن و کمک به معظل ترافیک با هزینه های سنگین مالی برای شهرها پیش بینی و اجرا می شود در شهر قم به گفته مسئولین فعلی شهر به این اهداف نخواهد رسید و همچنان بلاتکلیف مانده است.
  • در آذرماه ۱۳۹۴ برای نخستین بار تست اولیه خط مونوریل قم برای قرار گیری قطار صورت پذیرفت.
  • آخرین ستون ها و خط مونوریل قم، نصب شده در روبروی مصلی قدس و در کنار خط ریل راه آهن کنارگذاشته شده درون شهری قم
  • آخرین ستون های خط پروژه مونوریل قم که به دلایل مختلف متوقف شده است و احتمال جمع آوری این پایه های بتنی در آینده دور از تصور نیست.
  • کارگاه پروژه مونوریل قم در ابتدای خط آن
  • ایستگاه نیمه سازمونوریل در میدان مطهری قم، آخرین ایستگاه تصویب شده برای راه اندازی فاز نخست قبل از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) که خود باعث افزایش معظل ترافیک در شهر شده است.
  • تعرض به نمای بصری حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد اعظم و مسجد امام حسن عسکری(ع) توسط خط مونوریل قم
  • مخالفان پروژه منوریل قم معتقدند که «این طرح در صورت راه‌اندازی هزینه‌های خود را نمی‌تواند پوشش دهد و مدیریت شهری چاره‌ای نخواهد داشت، جز این‌که یارانه‌های سنگین برای آن در نظر بگیرد. و این یکی از مهمترین دلایل متوقف شدن این پروژه است.
  • مسیر خروجی مسافران در یکی از ایستگاه های نیمه ساز مونوریل قم که از روی بستر رودخانه عبور می کند و در فاز نخست اجرایی شدن پروژه با تخصیص اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد ریالی تکمیل خواهد شد.
  • پایه بتنی مسیر خروجی مسافران مونوریل قم در یکی از ایستگاه های آن که از روی بستر رودخانه گذشته و به خیابان ساحلی می‌رسد.
  • مسیر خروجی مسافران در یکی از ایستگاه های نیمه ساز مونوریل قم که در فاز نخست اجرایی شدن پروژه با تخصیص اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد ریالی تکمیل خواهد شد.
  • ابتدای خط پروژه مونوریل قم که به دلایل مختلف و در نهایت عدم تزریق بودجه لازم، در حالت بلاتکلیفی و کارگاهی باقی مانده و مکانی برای تجمع زباله شده است.
  • مونوریل به معنای قطاری است که روی ریلی تک خطه حرکت می کند و  معمولاً بالاتر از سطح زمین و برای استفاده در مناطق تفریحی مانند شهربازی‌ها و همچنین شهرهای توریستی گزینه مناسبی محسوب می‌شود.
  • ستون های مونوریل شهر قم که در بستر رودخانه تعبیه شده است.
  • اولین ایستگاه پروژه مونوریل شهر قم با گذشت هشت سال از آغاز طرح همچنان در حالت نیمه ساز قرار دارد.
  • یکی از ایستگاه های مونوریل قم در فاز نخست اجرایی شدن که همچنان نیمه کاره باقی مانده است.
  • ستون های نصب شده پروژه مونوریل متوقف شده شهرقم در بستر رودخانه که در تیرماه سال جاری در برخورد شدید خودرو با این پایه های بتنی، سه کشته برجای گذاشت.
  • تعرض بصری به حریم حرم مطهر در مسیرهای ورودی شهر قم یکی از دلایل بلاتکلیفی این پروژه است. که این موضوع توسط منتقدان سرسخت پروژه، فاجعه تعرض بصری به میراث دینی و فرهنگی شهر قلمداد می شود.
  • مونوریل قم بر روی ستون هایی با فاصله ۱۲ متر از یکدیگر با سرعت میانگین ۴۰ کیلومتر بر ساعت حرکت خواهد کرد و حداکثر سرعت آن ۸۰ کیلومتر بر ساعت می تواند باشد که به دلیل نزدیکی ایستگاه های آن، به سرعت حداکثر خود نخواهد رسید.
  • تعرض به نمای بصری حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد اعظم توسط یکی ازایستگاه های نیمه ساز مونوریل قم که برای خودکشی نیز از آن استفاده شده بود که همینک محوطه آن به طور کامل مسدود شده است.

منبع : Isna.ir

اگر فیلم یا فیلم یا تصاویری دارید که تمایل دارید با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله مدیا صلح خبر منتشر گردد.

اگر تمایل داشته باشید با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و فیلم ها و فیلم های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت پخش داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید