امروز: چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 16 شوال 1445 | 2024-04-24
کد خبر: 221702 |
تاریخ انتشار : 28 بهمن 1396 - 10:29 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر ؛ پاتک روحانی به نتانياهو به گزارش صلح خبر؛ شرق در صفحه اول روزنامه امروز شنبه، 28 بهمن خود نوشت: پاتک روحانی به نتانياهو     شرق: حسن روحاني، رئيس‌جمهوري ايران، در رأس هيئتی‌ بلندپايه درست يك ‌ماه پس از آنكه بنیامین نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل، عازم هندوستان شده بود، به اين […]

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر ؛

پاتک روحانی به نتانياهو

به گزارش صلح خبر؛ شرق در صفحه اول روزنامه امروز شنبه، 28 بهمن خود نوشت: پاتک روحانی به نتانياهو

 

پاتک روحانی به نتانياهو

 

شرق: حسن روحاني، رئيس‌جمهوري ايران، در رأس هيئتی‌ بلندپايه درست يك ‌ماه پس از آنكه بنیامین نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل، عازم هندوستان شده بود، به اين كشور سفر كرد تا گرهي را كه او در روابط سياسي و اقتصادي ايجاد كرده است، مرتفع كند.

در اين سفر، بيژن نامدارزنگنه، وزير نفت و عباس آخوندي، وزير راه‌وشهرسازي، او را همراهي كردند كه نشان از اهميت اين دو محور در مذاكرات بين دو كشور دارد. اهميت روابط ايران و هند باعث مي‌شود روحاني در سخنراني‌ای كه در حيدرآباد داشت، بر وحدت دو كشور تأكيد كرده و در كنار آن، آمادگي ايران را براي جذب سرمايه‌هاي سرمايه‌گذاران هندي اعلام ‌كند.

پيشينه روابط دو كشور به سال‌هاي دور برمي‌گردد؛ سال‌هايي كه بي‌‌وجود تحريم، روابط تجاري ايران به‌خوبي پيش مي‌رفت تا اينكه تحريم، باعث شد حدود پنج ميليارد دلار ايران در اين كشور بلوكه شود كه البته در رايزني‌ها در نهايت پول نفت ايران بازگردانده شد. البته نبايد از نظر دور داشت كه گاهي مجبور به تهاتر كالا با هند نیز شديم و كالاهاي غيرضروري را در عوض پول نفت دريافت كرديم.

‌ بندر چابهار، قلب مذاكرات ايران و هند

حالا هنوز هندوستان براي ايران شريكي استراتژيك است و بندر چابهار، قلب پيوند هندوستان به ايران. هند در تلاش است با توسعه بندر چابهار در ساحل شرقی ایران، از طریق این بندر ضمن دورزدن رقیب سنتی‌ خود پاکستان، راه خود را به سوی بازارهای آسیای میانه و افغانستان باز کند؛ اما به دلیل نگرانی از احتمال خروج آمریکا از برجام، پیشرفت این پروژه بسیار کند بوده است.

اهميت اين بندر براي هندوستان مي‌تواند فصل جديدي در روابط اين دو كشور باشد. مدت کوتاهی پس از لغو تحریم‌ها در سال 2016، هند اعلام کرد شرکت های این کشور ممکن است به میزان 20 میلیارد دلار در بندر چابهار ایران و پروژه‌های دیگری مانند کارخانه‌های پتروشیمی، خطوط ریلی و صنایع ایران سرمایه‌گذاری کنند؛ اما تاکنون هندی‌ها تنها به پروژه بندر چابهار ورود کرده‌اند.

غلامرضا انصاری، سفیر ایران در دهلی‌نو، نيز درهمين‌باره هفته گذشته گفت: «تعدادی از پروژه‌ها برای گسترش روابط وجود دارد که نه‌تنها به نفع دو کشور خواهد بود، بلکه به سود کل منطقه است».

بر اساس این طرح، هند در قالب یک قرارداد اجاره 10ساله باید دو لنگرگاه بندر چابهار را با سرمایه‌گذاری‌ای بالغ بر 85.21 میلیون دلار تجهیز و اداره كند. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، گفته دولت هند ممکن است 500 میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه‌گذاری كند. با اينكه نگراني از خروج آمريكا از برجام هنوز هم سايه بر اين روابط دارد؛ اما به نظر مي‌رسد آمريكایی‌ها نيز از حضور هندي‌ها در بندر چابهار خوشحال‌اند؛ چرا‌كه در اکتبر گذشته، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در سفری به هند گفت کشورش خواهان «مداخله در تجارت مشروع» هند یا اروپا با ایران نیست و تا اينجاي كار، يعني هند اجازه شروع فعالیت‌هایش در چابهار را از آمریکا دریافت کرده است.

در كنار اين موضوعات، مقامات هندی گفته‌اند دو کشور همچنین تلاش می‌کنند اختلافات خود بر سر میدان گازی فرزادB را که کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های هندی علاقه‌مند به توسعه آن هستند، کاهش دهند. ایران گفته پیشنهاد هندی‌ها برای این پروژه سودی ندارد؛ اما مذاكرات كماكان ادامه دارد.

با‌اين‌حال، اختلاف‌نظر اين دو كشور بر سر توسعه ميدان مشترك فرزادB سبب شد در آستانه اين سفر، واردات نفت هند از ايران در حدود 10درصد كاهش يابد. بر اساس آخرين اخبار، واردات نفت هند از ایران در ژانویه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۷درصد کاهش یافت؛ اما در اين سفر چه مسائلي مطرح شد؟

‌ آمادگي ايران براي تأمين منافع دوسويه با هند

رئیس‌جمهور ايران در اين سفر با حضور در نمازجمعه حيدرآباد، با بیان اینکه ایران اعلام می‌کند با توجه به منابع غنی نفت و گاز، تأمین‌کننده نفت و گاز هند خواهد بود، عنوان کرد: ایران اعلام می‌کند از طریق بندر چابهار راه و مسیر ترانزیت برای دولت و ملت هندوستان برای آسیای مرکزی و اروپا باشد. معتقدیم ملت بزرگ ایران و هند در صنعت، معدن و تکنولوژی چنان در کنار هم باشند که منافع یکدیگر و منطقه را تأمین کنند.

‌ هندی‌ها به روپیه در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند

در اين سفر تا اين لحظه توافقاتي بر سر سرمايه‌گذاري مستقيم هند در ايران با روپيه صورت گرفته است. دهلی نو برای دورزدن مشکلات کانال‌های بانکی و پرداخت، به سرمایه‌گذاران هندی اجازه داد با استفاده از روپیه در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

پایگاه خبری بیزینس استاندارد به نقل از منابع آگاه نوشت‌: این تصمیم ماه گذشته برای گسترش تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور گرفته شد. ایران سومین کشور پس از نپال و بوتان است که هندی‌ها می‌توانند به روپیه در آنجا سرمایه‌گذاری کنند.

با مکانیسم جدید روپیه-ریال، سرمایه‌گذاران هندی معادل پول خود به روپیه، ریال دریافت می‌کنند تا سرمایه‌گذاری خود در ایران را عملیاتی کنند. این تصمیم پیش از سفر حسن روحانی به هند گرفته شد.

‌ فاینانس ۹۰۰میلیون‌دلاری راه‌آهن چابهار نهایی شد

معاون وزیر راه و شهرسازی نيز در مورد نتيجه نشست در اين سفر، گفت: فاینانس هندوستان برای راه‌آهن چابهار – زاهدان از ۱.۵ سال پیش و در جریان سفر نخست‌وزیر هند به ایران با یک توافق‌نامه ابتدایی وارد فرایند اجرائی شد که سرانجام در هفته گذشته با نهایی‌شدن مذاکرات به مرحله نهایی رسید.

خیرالله خادمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته کل رقم فاینانس هند حدودا ۹۰۰ میلیون دلار خواهد شد و فرايند اجرائی این پروژه ۳.۵ سال در نظر گرفته شده است.

در جریان اجرای این پروژه فرايند زیرسازی و اجرای روسازی با طرف ایرانی خواهد بود که حدود ۷۰ درصد از پروژه است و ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز از سوی هندی‌ها انجام می‌شود. همچنین کنترل کیفیت و نظارت بر پروژه نیز برعهده طرف هندی خواهد بود.

‌ پیشنهاد جدید ۶.۲میلیارددلاری هند برای توسعه میدان فرزاد B

هند ۶۰ درصد از سوخت مورد نیاز خود را وارد می‌کند و ایران یکی از تأمین‌کنندگان بزرگ نفت این کشور است. بنابراين اين دو كشور مي‌توانند در اين زمينه با يكديگر همكاري داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری پی‌تی‌آی، درحالی‌که مذاکرات ایران و هند بر سر قیمت‌گذاری گاز به بن‌بست خورده است، شرکت اوان‌جی‌سی ویدش پیشنهاد کرده که ۶.۲ میلیارد دلار در توسعه میدان گازی فرزاد B در خلیج فارس سرمایه‌گذاری کند و بازاریابی گاز این میدان را به تهران واگذار کند.

شرکت او‌وی‌ال سال گذشته اعلام کرد که بهترین پیشنهاد خود مبنی بر سرمایه‌گذاری 11میلیارددلاری در توسعه میدان گازی فرزاد B و ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت صادرات گاز این میدان را به تهران ارائه کرده، اما ایران به دلیل اختلاف‌نظر بر سر قیمت‌گذاری گاز، از اعطای امتیاز توسعه این میدان به شرکت هندی خودداری کرده است.

گفته منابع آگاه، شرکت او‌وی‌ال پیشنهاد کرده که تنها در بخش بالادستی یعنی تولید گاز از این میدان مشارکت و بازاریابی گاز تولیدی را به خود ایران واگذار كند. بر اساس اعلام شرکت او‌وی‌ای، بخش بالادستی هزینه‌ای 6.2میلیارددلاری خواهد داشت و پنج میلیارد دلار دیگر هم برای ساخت تأسیسات صادرات ال‌ان‌جی لازم است.

منابع مطلع گفتند در حالی که ایران معتقد است سرمایه‌گذاری بالادستی نباید بیشتر از 5.5 میلیارد دلار باشد، این کشور می‌خواهد هند کل گاز تولیدشده از این میدان را با قیمتی معادل قیمت ال‌ان‌جی فروشی قطر به هند، خریداری كند.

‌ افزايش صادرات ايران به هند

نگاهی به حجم روابط اقتصادی ایران و هند در هشت‌ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که ارزش صادرات ایران به هندوستان در دوره بررسی‌شده به میزان ۱.۸میلیارد دلار و میزان صادرات از هند به ایران نیز ۱.۶ میلیارد دلار بوده است.

همچنین تراز تجاری بین دو کشور نیز نشان‌دهنده آن است که در هشت‌ماهه اول امسال، تراز به میزان ۲۳۴ میلیون دلار به نفع ایران بوده است. دو کشور تلاش می‌کنند با امضای توافقات جدید، راه‌ها برای افزایش حجم تجارت بین دو کشور افزایش یابد.

‌ مشكل ايران و هند، تسعير ارز است

با توجه به اينكه بخشي از پول نفت ايران در هندوستان در زمان تحريم‌ها، بلوكه شده بود و بخشي نيز در قالب تهاتر كالا در اختيار ايران قرار گرفت، نگراني براي وجود پول‌هاي بلوكه‌شده ديگر در هند وجود دارد.

با اين حال، ابراهيم جميلي، رئيس شوراي مشترك ايران و هند در گفت‌وگو با «شرق» با رد هرگونه پول بلوكه‌شده در هندوستان، مي‌گويد: مشكل روابط مالي ايران و هند صرفا معطوف به تسعير ارز است كه نوسان ارز آن را با مشكل مواجه مي‌كند.

جميلي در اين گفت‌وگو به ايجاد راه‌حل براي رفع مشكل دو كشور در زمينه پولي و مالي اشاره كرد و گفت: در زمينه انتقال ارز در همه‌جا مشكل داريم. اكنون مسئله اين است كه بتوانيم با روپيه در هند كار كنيم.

سرمايه‌گذاري مستقيم ريال و روپيه مطرح شده است و تا حدودي مشكل را حل مي‌كند اما مشكل انتقال ارز هنوز پابرجاست. رئيس شوراي مشترك ايران و هند در پاسخ به اينكه هزينه تبديل روپيه، بالاست، گفت: همه اينها مشكلاتي است كه در تبادلات ارزي داريم. يا نبايد كار كنيم يا بايد هزينه‌ها را بپردازيم. به گفته او، اكنون هند سه موافقت‌نامه براي سه بانك ايراني پاسارگاد، سامان و پارسيان صادر كرده كه آنجا شعبه بزنند.

سرویس اخبار روز پایگاه صلح خبر

اگر فیلم یا فیلم یا تصاویری دارید که تمایل دارید با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله مدیا صلح خبر منتشر گردد.

اگر تمایل داشته باشید با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و فیلم ها و فیلم های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت پخش داشته باشند.

خبرنگاران پایگاه تحلیلی خبری صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید