امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 209464 |
تاریخ انتشار : 13 آذر 1396 - 15:48 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر وزیر خارجه قطر نسبت به “سیاست دسته‌بندی” که کشورهای محاصره کننده دوحه تلاش می‌کنند آن را بر منطقه تحمیل کنند، هشدار داد و تاکید کرد، قطر هرگز به دنبال این سیاست‌ها کشیده نشده و بر سر حق حاکمیت خود چانه نخواهد زد. به گزارش صلح خبر، به نقل […]

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر

وزیر خارجه قطر نسبت به “سیاست دسته‌بندی” که کشورهای محاصره کننده دوحه تلاش می‌کنند آن را بر منطقه تحمیل کنند، هشدار داد و تاکید کرد، قطر هرگز به دنبال این سیاست‌ها کشیده نشده و بر سر حق حاکمیت خود چانه نخواهد زد.

به گزارش صلح خبر، به نقل از الجزیره، محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در حاشیه چهارمین دور از همایش بررسی‌های خلیج فارس خواهان اجتناب از همه آن چیزی شد که سیاست دوقطبی‌سازی را تثبیت کرده و خاورمیانه را به منطقه درگیری تبدیل می‌کند که هنوز بحرانی پایان نیافته، بحران دیگری گریبان‌گیرش می‌شود.

همایش مذکور با حضور اندیشمندان، کارشناسان و دانشگاهیان توسط مرکز عربی مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به مدت سه روز از شنبه آغاز شده است.

وزیر خارجه قطر از تلاش کشورهای ذی‌ربط برای مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر و تجاوز به حاکمیت ملی آنها انتقاد کرد و گفت، براساس اصل متقابل که در دنیا معمول است، دوحه بر سر حاکمیت ملی و تصمیم مستقل خود چانه نخواهد زد.

وی به مشکل برخی کشورها با دوحه پرداخت و گفت، قطر کشوری کارآمد در سطح منطقه و بین‌الملل و الگو در  توسعه است و بزرگترین منبع انرژی در جهان است و این امر برای کشورهای محاصره کننده ناخوشایند است.

بن عبدالرحمن تصریح کرد: زمان استبداد سپری شده، روابط در دنیا بر اساس منافع متقابل است و قطر روابط اقتصادی گسترده‌ای با قدرت‌های بین‌المللی دارد، میزان زیادی از انرژی کشور به ژاپن، کره جنوبی، انگلیس و حتی امارات صادر می‌شود که تا این لحظه صادرات گاز به این کشور را قطع نکرده است.

همچنین وی به موضوع برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ پرداخت و گفت، میزبانی جام جهانی را برعهده گرفتیم تا به دنیا بگوییم عرب قادر است خنده را بر لبان همگان حتی برای یک بار بنشاند. اما کشورهای محاصره کننده تمایل ندارند که قطر در زمینه‌های مختلف پیشرفت کند.

بن عبدالرحمن در ادامه افزود: وقتی که حال ما این باشد کشورهایی تلاش می‌کنند مانع پیشرفت ما شوند، اما ما این را رد می‌کنیم.

وی گفت: دوحه معتقد است اختلافات و درگیری‌ها تنها از طریق مذاکره منطقه‌ای که منافع این کشورها را تعیین کند، حل می‌شود، منافعی که در آن حقوق و وظایف برابر باشد و هیچ کشور قوی رویای باج‌خواهی از کشوری ضعیف را در سر نپروراند. با این شرایط است که آگاهی، همکاری و اتحاد مثبت در اتحادیه اروپا فراگیر شده و امیدوارم خاورمیانه هم به این درجه از خرد برسد.

بن عبدالرحمن درباره اینکه سران کشورهای خلیج فارس در نشست خود در کویت به بحران دوحه خواهند پرداخت یا نه، گفت، در این باره اطلاعی ندارد.

وزیر خارجه قطر اعلام کرد، اگر کشورهای محاصره کننده به دنبال تعطیلی شورای همکاری هستند باید آن را اعلام کنند، اما قطر مادامی که این شورا وجود داشته باشد از آن خارج نمی‌شود، زیرا اطمینان دارد منافع ملت‌های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به این شورای منسجم و بدون نزاع نیاز دارد.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید