امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 97187 |
تاریخ انتشار : 16 مرداد 1395 - 17:01 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

ورود نسل جدید اتوبوس‌های ریلی به پایتخت/ BRT ولیعصر و خیابان دماوند جمع می‌شود محسن سرخو ظهر امروز در نشست خبری با بیان اینکه یکی از مدهای جدید حمل و نقل که برای تهران پیش‌بینی شده، LRT است، گفت: در برنامه 5 ساله و در طرح جامع حمل و نقل تهران، مد جدید حمل و […]

ورود نسل جدید اتوبوس‌های ریلی به پایتخت/ BRT ولیعصر و خیابان دماوند جمع می‌شود

محسن سرخو ظهر امروز در نشست خبری با بیان اینکه یکی از مدهای جدید حمل و نقل که برای تهران پیش‌بینی شده، LRT است، گفت: در برنامه 5 ساله و در طرح جامع حمل و نقل تهران، مد جدید حمل و نقل به نام LRT نداشتیم اما در بازنگری طرح جامع، ورود این مد حمل و نقلی جدید پیش‌بینی شد.

او با بیان اینکه پس از تعطیلات شورای شهر تهران، این مد حمل و نقلی به طور ویژه مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: بحث بر این بود که در برخی از نقاط شهر که محوریت دارند، LRT جایگزین BRT شده و BRT به مناطق غربی و شرقی که از حمل و نقل ضعیفی برخوردار هستند، منتقل شوند. 

رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه قطعا این پروژه به روش BOT (خصوصی) انجام می‌شود، گفت: دو مسیر آزادی – امام حسین (ع) و راه‌آهن – تجریش برای نصب LRT پیش‌بینی شده است.

او گفت: ظرفیت ال ار تی دو و نیم برابر بی ار تی است و می‌توانیم با ایجاد یک اختلاف سطح با شیب کم از ظرفیت ال ار تی استفاده کنیم.

در ادامه سرخو با بیان اینکه یک سند بالادستی در حوزه حمل و نقل و ترافیک به نام طرح جامع ترافیک وجود دارد که اهداف ترافیکی تهران تا سال 1404 را مشخص کرده و به تصویب شورای عالی ترافیک رسیده است گفت: در حال حاضر در حال بازنگری این طرح جامع حمل و نقلی هستیم که بعد از تصویب شورای شهر، به شورای عالی ترافیک نیز ارجاع داده می‌شود تا کاستی‌های ترافیکی تهران جبران شود.

او گفت: این طرح جامع جدید دو مرتبه در کمیسیون حمل و نقل شورا بررسی و حتی پیشنهادات جدید مبنی بر اضافه کردن مدهای نوین حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفت و پس از تعطیلات شورا این موضوع در صحن علنی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سرخو با بیان اینکه در حال حاضر در قالب برنامه پنج ساله شهرداری مدهای مختلف حمل و نقلی در تهران اجرا شده است، گفت: یکی از مدهای انبوه‌تر که آلایندگی کمتری دارد مترو است که هزینه و سرعت آن بالاست به گونه‌ای که به ازای ساخت هر کیلومتر مترو 170 الی 180 میلیارد تومان بودجه لازم است اما عجله داریم این حمل و نقل پاک هر چه سریعتر در اختیار شهروندان قرار گیرد.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر با بیان اینکه قرار بود خط هفت مترو در سال گذشته و تا پایان امسال نیز خط شش مترو به بهره برداری برسد گفت: متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات این مهم محقق نشد و تلاش داریم با همکاری بانک شهر خطوط شش و هفت تکمیل شود.

او با اشاره به کسری ناوگان اتوبوسرانی نیز گفت: در ابتدای برنامه پنجم شهرداری در سال 93، 150 کیلومتر مترو داشتیم که باید تا آخر برنامه در سال 97 به 300 کیلومتر مترو برسد و همچنین در ابتدای برنامه 6500 دستگاه اتوبوس در تهران وجود داشت که 2000 دستگاه آن فرسوده بود و قرار شد تا پایان سال 97 تعداد اتوبوس‌ها بدون هیچ گونه فرسودگی به 9000 دستگاه برسد که حالا با روش BOT و جذب پیمانکار داخلی و خارجی در صدد نوسازی اتوبوس‌ها و همچنین ورود اتوبوس‌های برقی هستیم.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر با بیان اینکه متاسفانه در مرکز شهر انبوهی از وسایل حمل و نقل وجود دارد اما در نقاط شرقی و غربی ناوگان حمل و نقل محدود است گفت: در غرب و شرق تهران به خصوص منطقه غرب شاهد آپارتمان و برج سازی‌های زیادی هستیم که به محض بهره برداری از آنها شاهد معضلات ترافیکی خواهیم بود چراکه متاسفانه هیچ کدام این پروژه‌ها پیوست حمل و نقل ندارند هر چند که در جلسه اخیر با معاون حمل و نقل شهرداری مقرر شد که این خلا پیوندها جبران شود.

او در مورد نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای دیزلی گفت: در حال حاضر نصب این فیلتر بر روی اتوبوس‌های شرکت واحد در حال انجام است و این در حالیست که باید هر چه سریعتر نصب این فیلترها بر روی تمامی خودروهای دیزلی انجام گیرد و حتی پیشنهاد می‌شود که این فیلتر بر روی قطارهایی که به تهران وارد می‌شود نیز نصب شود.

سرخو با اشاره به سیاست جایگزینی تاکسی‌های نو با سیستم هیبریدی یا تاکسی‌های بنزینی دارای استانداردهای مدرن گفت: شرکت کنترل کیفیت هوا بارها اعلام کرده است که در روزهای ناسالم زمستانی وضعیت مناطق زوج و فرد و طرح ترافیک از نظر آلایندگی نامناسب است و این نشان می‌دهد که آلایندگی موتورها، تاکسی و اتوبوس بیشتر از حد انتظار است به گونه‌ای که موتورسیکلت‌ها معادل هشت خودرو آلایندگی تولید می‌کنند به همین دلیل سیاست ورود موتورسیکلت‌های برقی را در دستور کار قرار دادیم.

او با بیان اینکه در ابتدا موتور برقی با باطری خشک و با قدرت 3000 وات در دستور کار قرار گرفت اما به دلیل قیمت بالا استقبالی از آن نشد گفت: نهایتا طی جلسات مختلف مجاب شدیم که تنها بر روی پاک بودن موتور در سیستم احتراق آن تاکید کرده و افراد متناسب درآمدشان از این موتورها استفاده کنند.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند کند نوسازی تاکسی‌ها گفت: به دلیل مشکلات اعتباری به اهدافی که پیش بینی شده بود دست نیافتیم اما 10 هزار تاکسی نوسازی و شاهد ورود تاکسی‌های هیبریدی و پاک بوده‌ایم.

او در خصوص سرانجام طرح LEZ نیز با بیان اینکه ملاحظاتی وجود دارد و امیدواریم نگرانی‌های پلیس در این رابطه رفع و شاهد همکاری خوب پلیس باشیم گفت: پلیس در خصوص برچسب‌های معاینه فنی دغدغه‌هایی داشته که حالا با یکپارچه شدن سیستم معاینه فنی این دغدغه نیز رفع شده است. 

سرخو با بیان اینکه طرح LEZ در ابتدا در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک اجرایی می‌شود و امیدواریم پلیس نیز همراهی خوبی داشته باشد در پاسخ به سوالی در مورد تزیینی بودن LRT گفت: در گذشته پیش بینی شده بود که یک خط LRT به دریاچه چیتگر متصل شود که این پروژه از محل بودجه شهرداری تامین شود اما حالا به دنبال جذب سرمایه گذار برای اجرای طرح LRT هستیم چراکه آلایندگی این طرح بسیار کمتر است و تعداد مسافرینی که جابجا می‌کند 2.5 برابر BRT است و با جذب سرمایه گذاری خارجی می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم چرا که قطعا هزینه ساخت LRT کمتر از ساخت مترو است.

 LRT یا Light Rail Transit ، قطار سبک شهری است؛ BRT از یک، دو یا سه واگن تشکیل شده که با نیروی برق در مسیری کاملاً حفاظت شده یا نیمه حفاظت شده بصورت عموماً هم سطح، زیرزمینی و یا بالاتر از سطح زمین (elevated) حرکت می‌کند.

۴۷۲۳۶

Let’s block ads! (Why?)

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید