امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 206960 |
تاریخ انتشار : 29 آبان 1396 - 10:31 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر نقشه ضدایرانی ریاض ناکام ماند به گزارش صلح خبر؛ اعتماد در صفحه اول روزنامه امروز دوشنبه، 29 آبان خود نوشت: نقشه ضدایرانی ریاض ناکام ماند     »یک هیأت تعیین شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل در دهم نوامبر (6 روز پس از شلیک موشک‌های یمنی) یک نامه محرمانه […]

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر

نقشه ضدایرانی ریاض ناکام ماند

به گزارش صلح خبر؛ اعتماد در صفحه اول روزنامه امروز دوشنبه، 29 آبان خود نوشت: نقشه ضدایرانی ریاض ناکام ماند

 

نقشه ضدایرانی ریاض ناکام ماند

 

»یک هیأت تعیین شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل در دهم نوامبر (6 روز پس از شلیک موشک‌های یمنی) یک نامه محرمانه به دیپلمات‌ها فرستاده و در آن تأکید کرده، هیچ سندی که ثابت کند ادعای سعودی‌ها مبنی بر اینکه ایران مسئول حمله موشکی اخیر حوثی‌های یمن به ریاض، پایتخت عربستان است، به دست نیاورده است

نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب به دعوت عربستان و با استقبال اسرائیل، امریکا و حمایت مذبذب فرانسه از مواجهه با ایران و حزب‌الله روز گذشته در قاهره برگزار شد.
ریاض در حالی وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب را به بهانه واهی «دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی» و با هدف ایجاد بحرانی جدید در خاورمیانه به پایتخت مصر کشاند که همزمان وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در آنتالیا در امتداد تلاش‌های خود برای حل بحران 6 ساله گریبانگیر کشوری عربی به نام سوریه گرد هم آمدند.

اتهام‌زنی ریاض علیه تهران به این بهانه که موشک‌های دوربرد شلیک شده از سوی انصارالله یمن به عربستان ساخت ایران بوده‌اند، نه تنها از سوی ایران بشدت تکذیب شد که با مهر رد شورای امنیت سازمان ملل بر این ادعا نیز مواجه شد.

بر اساس گزارش دو روز پیش ایسنا به نقل از پایگاه تحقیقاتی اینترسپت، یک هیأت تعیین شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل در دهم نوامبر (6 روز پس از شلیک موشک‌های یمنی) یک نامه محرمانه به دیپلمات‌ها فرستاده و در آن تأکید کرده، هیچ سندی که ثابت کند ادعای سعودی‌ها مبنی بر اینکه ایران مسئول حمله موشکی اخیر حوثی‌های یمن به ریاض، پایتخت عربستان است، به دست نیاورده است.

با وجود این، نشست قاهره بی‌توجه به چنین موضعگیری با غایبان و حاضران ویژه خود برگزار شد. در حالی که وزرای خارجه لیبی و لبنان از حضور در این نشست امتناع کردند، سخنگوی وزارت خارجه عراق ضمن تکذیب خبر مخالفت عراق با نشست وزرای خارجه عرب در قاهره گفت که عراق با حضور «نزار الخیر»، معاون وزیر خارجه‌اش مشارکت فعالی در این نشست خواهد داشت. حضوری که باتوجه به تأکید این سخنگو بر سیاست مبتنی بر اصول حل بحران، عدم تنش و گفت‌وگوی عراق به وجه خوشبینانه می‌توانست به معنای موضعگیری مستقل بغداد در برابر اتهام‌زنی‌های ناروای ریاض و متحدانش باشد. در عین حال در مقابل استقبال بحرین، امارات و رئیس اتحادیه عرب از برگزاری این نشست روز گذشته «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با یک شبکه امریکایی اظهاراتی را بیان داشت که یک بار دیگر بر ساز ناکوک این عضو اتحادیه عرب در برابر رویکرد ریاض تأکید داشت.  او با بیان اینکه «روابط ما با ایران در نوع خود بی نظیر است»، تصریح کرد: «برخی از نفوذ ایران در منطقه هراس دارند اما باید از راه حل مسالمت آمیز با این مسأله برخورد کرد و این امری است که قطر کشورهای عربی را به انجام آن تشویق می‌کند، همچنین در نشست شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۱۶ رؤسای کشورهای عربی تصمیم گرفتند که وارد گفت‌وگو با ایران شوند.»

فارغ از رویکردهای کشورهای  حاضر در نشست دیروز، اما پیش‌نویس تحمیلی بیانیه پایانی ساعاتی پیش از برگزاری در خبرگزاری‌های عربی منتشر شد، متنی که از دیکته شدن رویکرد عربستان حکایت داشت و به گزارش فارس به نقل از اسکای نیوز، در آن آمده بود «بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه عرب امروز یکشنبه، اقدام شبه‌نظامیان الحوثی [در یمن] در شلیک موشک بالستیک ساخت ایران به عربستان سعودی را محکوم و همبستگی کامل خود را با عربستان در همه اقداماتی که برای حفظ امنیت ملی‌اش به کار می‌گیرد، اعلام کردند.» همچنین بر اساس پیش‌نویس منتشر شده بیانیه درخصوص آنچه ادامه دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه خوانده شده، به ایران هشدار داده و تأکید می‌شود که لازم است تهران حمایتش از آنچه آن را «شبه نظامیان حوثی در یمن» و همچنین حمایتش از حزب‌الله در لبنان را متوقف کند. همچنین بیانیه مذکور گروه عربی را در سازمان ملل برای انجام رایزنی‌های لازم به منظور برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای امنیت درباره تهدیدات ایران برای کشورهای منطقه مکلف می‌کند.

پیشنهاد اسرائیل به کشورهای عربی برای اتحاد علیه ایران

نشست اضطراری که عربستان برای کشورهای 22 گانه عضو اتحادیه عرب رقم زد اگرچه جز استقبال متحدان عربی چون بحرین، امارات و البته رئیس اتحادیه عرب با چنان شوری از سوی دیگر کشورهای عربی عضو مواجه نشد اما با روی گشاده از سوی رژیم اسرائیل استقبال شد. در زمانه فراموشی دشمنی ده‌ها ساله اعراب با رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از کشورهای عربی خواست تا با اسرائیل علیه ایران متحد شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه اورشلیم پست، «آویگدور لیبرمن» که دولت متبوعش در مسیر عادی سازی روابط با ریاض قرار دارد، روز شنبه از مقام‌های کشورهای عربی خواست تا با  سفر به تل‌آویو «برای مقابله بهتر با ایران» وارد صلح خبر شوند.

موضع هشداربرانگیز مکرون

در عین حال روز گذشته انتشار یک خبر از تماس تلفنی رؤسای جمهوری امریکا و فرانسه  و توافق آنها علیه ایران و حزب‌الله سبب شد که مقامات کشورمان نسبت به این رویکرد مداخله‌جویانه هشدار دهند.

به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، کاخ سفید روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، «دونالد ترامپ» و «امانوئل مکرون» در گفت‌وگوی خود درباره ضرورت همکاری با متحدان برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده حزب‌الله و ایران در منطقه توافق کردند.

پس از انتشار این خبر  و در حالی که مکرون روز شنبه  در اجلاس اتحادیه اروپا در گوتنبرگ سوئد نیز خواستار شفاف سازی درخصوص راهبرد ایران در برنامه موشکی بالستیک شده بود، علی اکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلح خبرت نظام ضمن هشدار به او تصریح کرد که «دخالت رئیس جمهوری فرانسه در موضوع موشکی ایران جز کاستن از اعتبار دولت فرانسه نزد جمهوری اسلامی ایران خاصیت دیگری ندارد.»

در عین حال مکرون پس از انتشار اظهاراتش مدعی شد که ایران درباره موضع پاریس در منطقه، سوء برداشت کرده است. او در ادامه موضع مذبذبش در دوگانه تمایل به نزدیکی به امریکا و تمایل به گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با ایران اظهار داشت: «تهران باید رویکردی کمتر ستیزه‌جویانه در منطقه اتخاذ و همچنین راهبرد خود را درخصوص برنامه موشکی بالستیک مشخص کند.»

پیش از برگزاری نشست دیروز قاهره، برخی رسانه‌ها در گزارش‌هایی به تحلیل ضمنی این نشست پرداختند و نسبت به عواقب آن هشدار دادند.  روزنامه الاهرام مصر در ادامه تحلیل خود از دلایل سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه ابراز امیدواری کرد وزرای خارجه کشورهای عربی استراتژی تعامل با ایران را در پیش بگیرند؛ کاری نکنند که جنگ فارس و عرب راه بیفتد.

اگر فیلم یا فیلم یا تصاویری دارید که تمایل دارید با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله مدیا صلح خبر منتشر گردد.

اگر تمایل داشته باشید با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و فیلم ها و فیلم های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت پخش داشته باشند.

خبرنگاران RSS</p

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید