امروز: جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 18 شوال 1445 | 2024-04-26
کد خبر: 40427 |
تاریخ انتشار : 18 آذر 1394 - 4:34 | ارسال توسط :
1
2
ارسال به دوستان
پ

جهان > غرب آسیا – نشست نمایندگانی از گروه‌های مخالف سوریه که عربستان هفته‌ها برای آن برنامه‌ریزی کرده‌بود سرانجام دیروز در ریاض برگزار شد. اين در حالي است كه درباره ماهيت شركت‌كنندگان در اين نشست و نمايندگي آنها از مخالفان سوريه‌اي، حرف و حديث‌هاي زيادي وجود دارد. برگزاري يك نشست موازي در داخل سوريه با حضور مخالفان […]

جهان > غرب آسیا – نشست نمایندگانی از گروه‌های مخالف سوریه که عربستان هفته‌ها برای آن برنامه‌ریزی کرده‌بود سرانجام دیروز در ریاض برگزار شد.

اين در حالي است كه درباره ماهيت شركت‌كنندگان در اين نشست و نمايندگي آنها از مخالفان سوريه‌اي، حرف و حديث‌هاي زيادي وجود دارد. برگزاري يك نشست موازي در داخل سوريه با حضور مخالفان و همزمان با نشست رياض، خود بهترين نشانه است براي ترديد در همه‌گير بودن نشست رياض. ديروز همزمان با گردهمايي 100نماينده از مخالفان سوريه‌اي در رياض، در حسكه در شمال سوريه هم نشستي با حضور گروه‌هاي كرد مخالف تشكيل شد كه در نشست عربستان شركت نكرده‌بودند.

نشست 3روزه مخالفان سوريه ديروز در حالي در رياض آغاز شد كه رايزني درباره فهرست شركت‌كنندگان در اين نشست از روزها قبل محور رايزني و مذاكره مقامات عربستاني و آمريكايي بود. وزيرخارجه آمريكا 2بار در هفته‌هاي اخير در سفر به منطقه با مقامات عربستان ازجمله وزيرخارجه اين كشور درباره فهرست شركت‌كنندگان در نشست رياض گفت‌وگو كرد. نتيجه اين گفت‌وگوها شركت نمايندگاني از گروه‌هاي تروريستي مانند احرار‌الشام و جيش‌الفتح و حتي گفته مي‌شود نمايندگاني از جبهه النصره در نشست رياض حضور خواهند داشت.

رسانه‌هاي آمريكايي در روزهاي گذشته نوشتند، از نظر واشنگتن جبهه النصره يك گروه تروريستي نيست و مي‌تواند بخشي از روند سياسي حل بحران سوريه باشد. اين در حالي است كه اين گروه رسما به القاعده اعلام وفاداري كرده و يك گروه تكفيري سلفي با سياست‌هاي شبه داعشي است. به نوشته رسانه‌هاي آمريكايي، از نظر دولت اين كشور هر گروهي كه آتش‌بس در سوريه را بپذيرد مي‌تواند در مذاكرات سياسي حضور داشته‌باشد. به اين ترتيب همه طرف‌هاي مخالف دولت سوريه غيراز داعش، بخشي از روند سياسي خواهند بود. اين سياستي است كه اجراي آن با برگزاري نشست رياض، به عربستان سپرده شده‌است.

شبكه خبري الجزيره ديروز گزارش داد كه جبهه النصره نماينده رسمي در نشست رياض ندارد‌ اما عربستان و آمريكا اميدوارند عواملي از اين گروه در روند سياسي حضور داشته باشند. الجزيره همچنين خبر داده‌است كه عدم‌حضور كردهاي سوريه در نشست رياض به درخواست تركيه صورت گرفته است.

قرار است در رياض سند مشتركي پيرامون ديدگاه مخالفان نسبت به مرحله انتقالي تصويب شود. همچنين در اين نشست هر شركت‌كننده يك حق رأي دارد نه اينكه هر فراكسيوني يك حق رأي داشته باشد. تعداد نمايندگان ائتلاف مخالفان سوريه و طرف‌هاي نزديك به آن در اين نشست بيشترند، چرا كه تعداد آنها به 27نفر رسيده است چون وزارت خارجه عربستان سعودي از اعضا و رهبران پيشين ائتلاف مخالفان ازجمله معاذ خطيب و احمد جربا، 2رئيس پيشين ائتلاف مخالفان و برهان غليون، رئيس سابق «شوراي ملي سوريه» و همچنين ميشل كيلو از شخصيت‌هاي مخالف نيز دعوت كرده است.

به گزارش الجزيره، فهرست شركت‌كنندگان در نشست رياض با وزارت خارجه روسيه هم هماهنگ شده‌است. پيش از شروع نشست رياض صبح ديروز وزراي خارجه عربستان و روسيه با هم تلفني گفت‌وگو كردند. وزارت خارجه روسيه اعلام كرد كه لاوروف در اين تماس تلفني تأكيد كرده كه بايد حضور گسترده‌اي از نمايندگان مخالفان در نشست رياض تضمين شود. لاوروف همچنين بر آمادگي روسيه براي مشاركت در مذاكرات نيويورك در مورد سوريه تأكيد كرد اما گفت كه اين مسئله بنا به شروطي صورت خواهد گرفت. وزارت خارجه روسيه ديروز در بيانيه جداگانه‌اي تأكيد كرد كه موضع مسكو در قبال سوريه تغيير نكرده‌است.

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • تعداد نظرات منتشر شده: 1
    1. نویسنده :تنها

      بخش نقد و تحلیل هم اضافه کنید

    بدون نظر :