امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 235795 |
تاریخ انتشار : 24 تیر 1397 - 17:02 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر به گزارش صلح خبر، نشست فوق العاده شورای معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با دبیرکل این نهاد، در شهرستان بهارستان استان تهران برگزار شد و اجرای آزمایشی طرح جدید کتابخانه‌های عمومی در مدارس فاقد کتابخانه با اجرای طرح «یاوران کتابخانه» به بحث و تبادل نظر، گذاشته شد. این نشست […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

به گزارش صلح خبر، نشست فوق العاده شورای معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با دبیرکل این نهاد، در شهرستان بهارستان استان تهران برگزار شد و اجرای آزمایشی طرح جدید کتابخانه‌های عمومی در مدارس فاقد کتابخانه با اجرای طرح «یاوران کتابخانه» به بحث و تبادل نظر، گذاشته شد.

این نشست که اولین نشست فوق‌العاده معاونین این نهاد بود، پس از اعلام ۳۱ شهر دارای اولویت بالا جهت ارتقاء برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، برگزار شد و با حضور دبیرکل، مشاور، معاونین و مدیران کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همراه بود.  از جمله اهداف این نشست، بررسی ظرفیت‌های کتابخانه‌های این شهرستان و برنامه‌ریزی جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، بود.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ابتدای این نشست، گفت: وظیفه مسئولان و مدیران نهاد است که برای بررسی و حل سریع‌تر مشکلات فرهنگی به‌خصوص در مناطق دارای اولویت، اقدام کنند و به همین جهت امروز این جلسه در این شهرستان تشکیل شده است.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مشکلات و مسائل کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهارستان در سه حوزه اصلی قابل پیگیری است؛ دسته نخست مسائلی است که مرتبط به رده‌های مختلف نهاد است و با هماهنگی داخلی قابل پیگیری است؛ دسته دیگر مسائل مشترک با دستگاه‌های مرتبط است و دسته آخر مسائل کلی فرهنگی و اجتماعی مربوط به این شهرستان است.

اجرای طرح «یاوران کتابخانه» با همکاری کتابخانه‌ها و مدارس

دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها در ادامه با تأکید بر ضرورت بهره مندی از ظرفیت مدارس در ترویج فرهنگ مطالعه در شهرستان بهارستان، گفت: اجرای طرح «یاوران کتابخانه» کمک می‌کند که دانش‌آموزان مدارس فاقد کتابخانه با توجه به مقطع تحصیلی خود از منابع مطالعاتی مناسب بهره‌مند شوند؛ به طوری که افرادی تحت عنوان یاوران کتابخانه، با آگاهی از نیاز مطالعاتی دانش آموزان، کتاب‌های مورد نیاز آنها را از طریق کتابدار و کتابخانه عمومی مرتبط با مدرسه دریافت و در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهند.

مختارپور در بخش دیگری از این نشست با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه استان تهران در بهره‌مندی از کتابخانه‌های عمومی، وجود یک نیروی ویژه در کنار مسئول شهرستان و مسئول امورمالی و اداری جهت انجام فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی را برای دعوت همه اقشار به کتابخانه‌های عمومی ضروری دانست و مجوز جذب نیرو جهت این حوزه را نیز صادر کرد.

در این جلسه همچنین مطالبی درباره وسعت شهرستان بهارستان و ضرورت راه‌اندازی کتابخانه سیار در این شهرستان مطرح شد و با راه‌اندازی دو کتابخانه سیار در این شهرستان موافقت شد. پس از بررسی وضعیت منابع کتابخانه‌های شهرستان بهارستان، هم مقرر شد اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران برای تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی این شهرستان توسط معاونت توسعه کتابخانه و همچنین معاونت مالی و اداری نهاد، گزارشی از نیازمندی‌های حوزه  منابع کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهارستان را ظرف مدت ۴۸ ساعت ارائه کند.

ضرورت بازسازی و نوسازی کتابخانه‌های عمومی بهارستان

در بخش دیگری از این نشست، علی نیکنام مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ضمن ارائه  گزارشی از وضعیت فرهنگی شهرستان بهارستان گفت: این شهرستان دارای ۲ بخش، ۲ شهر، ۴ دهستان و ۷ آبادی است که جمعیتی در حدود ۷۰۰ هزار نفر را در خود جا داده است. در این شهرستان ۷ باب کتابخانه شهری و ۱ باب کتابخانه روستایی با زیر بنایی در حدود ۲هزار و ۶۷۱ متر مربع فعال است که تمام این کتابخانه‌ها دارای بخش کودک مجزا هستند که از این میان ۶ کتابخانه نیاز به بازسازی و تعمیرات عمرانی دارد که اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد ریال برای بازسازی و نوسازی این کتابخانه‌ها مورد نیاز است.

وی افزود: در حوزه تامین منابع در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان، در تیر ماه سال ۹۶ و ۹۷ جمعا ۱۲ هزار ۸۹۶ جلد کتاب در سه حوزه کودک و نوجوان و مرجع به صورت خرید مشارکتی کتابدار، به کتابخانه‌های شهرستان بهارستان ارسال شده است. همچنین در حوزه انجمن ها نیز در سال گذشته ۳ نوبت جلسه انجمن در این شهرستان برگزار شده است.

در ادامه این نشست ضمن بررسی مسائل و موارد مطرح شده، اقداماتی چون اضافه شدن اسباب بازی به بخش منابع بخش کودک کتابخانه‌ها، تجهیز کتابخانه پور غلامی و افتتاح آن تا پایان دهه کرامت، اختصاص  ۶۸۰میلیون ریال برای نوسازی و تجهیز کتابخانه عمومی شهید چمران شهرستان بهارستان، به تصویب شورای معاونین نهاد رسید.

همچنین ارتقاء یک درجه‌ای کتابخانه عمومی خانم الانبیاء(ص) و امکان جذب یک کتابدار برای بخش کودک این کتابخانه، برگزاری نشست مشترک مدیر کل استان تهران و مسئولان آموزش و پرورش استان جهت اجرای طرح «یاوران کتابخانه» در مدارس و همچنین جذب یک همکار جهت انجام برنامه ها و فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی در کنار مسئول شهرستان، از دیگر مصوبات این شورا در شهرستان بهارستان بود.

در پایان این نشست مقرر شد تمامی اقدامات مصوب ظرف مدت یک ماه انجام و گزارش اقدامات فوق از طریق مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در شورای معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح شود.

کد خبر 4347595
صادق وفایی

منبع : Mehrnews

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید