امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 226591 |
تاریخ انتشار : 24 اسفند 1396 - 10:06 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر ؛ نجفي جا نزند به گزارش صلح خبر؛ آرمان در تیتر اول روزنامه امروز پنجشنبه، 24 اسفند خود نوشت: نجفي جا نزند     آرمان – مطهره شفیعی:‌ «محمد علی نجفی استعفا کرد»؛این خبری بود که از عصر سه‌شنبه مطرح و روز چهارشنبه با برخی اظهارات به واقعیت نزدیک و در […]

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر ؛

نجفي جا نزند

به گزارش صلح خبر؛ آرمان در تیتر اول روزنامه امروز پنجشنبه، 24 اسفند خود نوشت: نجفي جا نزند

 

نجفي جا نزند

 

آرمان – مطهره شفیعی:‌ «محمد علی نجفی استعفا کرد»؛این خبری بود که از عصر سه‌شنبه مطرح و روز چهارشنبه با برخی اظهارات به واقعیت نزدیک و در نهایت تایید شد. 19 مرداد شورای شهر به جلوس او بر کرسی شهرداری رأی داد و 23 اسفند جلسه اضطراری برگزار کرد تا او را قانع به انصراف از استعفا کند که موفق نشد. استعفای نجفی اخم و نگرانی به چهره اصلاح‌طلبان و آنانی آورد که انتظار داشتند با حضور یک مدیر باتجربه اصلاح‌طلب شرایط به‌گونه‌ای تغییر کند که لبخند رضایت بر چهره مردم به‌ویژه آنانی بنشیند که به لیست امید رای داده بودند. بسیاری از فشارهایی که بر او بود آگاه هستند اما از سوی دیگر محمد‌علی نجفی پیش از ورود به شهرداری به‌خوبی آگاه بود که در چه عرصه مدیریتی پرتلاطم، پرحاشیه و سختی گام می‌گذارد که موفقیت در آن نیازمند تحمل فشارهاست و نباید در برابر این فشارها، میدان را خالی کرده و جا بزند. دیروز بیماری نجفی برای دومین بار دلیل نگارش استعفا عنوان شد که البته پیش از تصمیم نهایی در پایان تعطیلات نوروزی نمی‌توان درباره آن قضاوت کرد اما هر چه باشد انتظار رای دهندگان به لیست اصلاح‌طلبان و اعتدالیون شورای شهر تهران به هیچ وجه رفتن نجفی نیست. محمدعلی نجفی در مدت کوتاهی که در بهشت بود فشارهای زیادی را تحمل کرد که سرآغاز و اوج آن زمانی بود که پرونده تخلفات شهرداری در زمان قالیباف را گشود و همایش جشن میلاد بهانه خوبی برای تداوم این فشارها بود. فشارهایی که قابل درک بود اما اعضای شورای شهر و رای دهندگان به لیست امید تنها یک خواسته از نجفی داشتند که بماند.

روایت رئیس شورای شهر 

صبح دیروز پس از قطعی شدن تصمیم نجفی برای استعفا، اعضای شورای شهر جلسه فوری تشکیل دادند تا شاید بتوانند نجفی را منصرف کنند. پس از پایان این جلسه برخی خبر دادند که این تلاش‌ها بدون نتیجه بوده است و نجفی بر استعفا و کنار رفتن از کرسی شهردار تاکید دارد اما زمان زیادی نگذشت که محسن هاشمی در جایگاه رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه دلیل استعفای نجفی، بیماری ایشان است، گفت: می‌دانیم که اطلاعات پزشکی را نمی‌توان علنی کرد هر چند که از کم و کیف مشکل باخبر هستم اما بحث شخصی و خصوصی است. وی افزود: آقای نجفی همچنان به وظایف خود عمل خواهد کرد تا در ایام عید هیچ مشکلی برای شهروندان رخ ندهد. وی افزود: در نخستین جلسه شورا در سال آینده استعفای ایشان را در صحن به رای خواهیم گذاشت و اگر اعضا پذیرفتند، سرپرست انتخاب می‌کنیم و اگر نشد، خود ایشان ادامه می‌دهند. رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه ایشان بازداشت و با وثیقه آزاد شده ‌است، آیا دلیل این استعفا همین مساله بوده است، گفت: من اطلاع ندارم و باید این مساله را از دادستانی بپرسید. هاشمی تصریح کرد: آقای نجفی به صراحت اعلام کرده است که به‌دلیل مسائل سیاسی استعفا نداده است و مساله اصلی بیماری جدید ایشان است. ممکن است فشارهای سیاسی در بیماری تاثیرگذار بوده باشد که مشخص نیست. وی در پاسخ به این سوال که گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با انتخاب شما به عنوان شهردار مطرح شده است، بیان داشت: من قصد شهردار شدن ندارم و دنبال چنین موضوعی نیستم. هاشمی گفت: وقتی کسی مریض می‌شود، استرس بسیار ممکن است او را ازپای دربیاورد، در اینجا بحث حق خانواده او هم مطرح است و فقط تعهدات سازمانی نیست. وی اظهارکرد: پس از استعفای شهردار با آقای جهانگیری به دلیل مشورت با دولت جلسه داشتم. وی با تاکید بر اینکه تا به حال کسی از میثاق‌نامه عدول نکرده است، گفت: الان نمی‌توانیم نسبت به شهردار بعدی صحبت کنیم؛ زیرا هنوز استعفای شهردار قبول نشده است. در جلسات هم‌اندیشی هیچ تصمیم رسمی گرفته نمی‌شود. در این جلسات فقط اگر از طرف اعضا نسبت به سلامت شهرداران پیشنهادی داده شود، به رای گذاشته می‌شود.

واکنش حافظی به شایعات استعفا

یک عضو پیشین شورای شهر تهران درپیام توئیتری خود درباره شایعه استعفای شهردار تهران گفت: با این رفتارها و چنین عملکردی نیازی به ستون پنجم دشمن نداریم، خودمان تیشه به ریشه‌ها خواهیم زد.رحمت‌ا… حافظی در توئیتر خود نوشت:«مدیر منصوب شهردار سابق مراسم رقص در برج میلاد را تدارک می بیند، شهردار فعلی به دادستانی احضار می‌شود سپس با وثیقه آزاد می شود، نهایتا استعفا می‌دهد. با این رفتارها و چنین عملکردی نیازی به ستون پنجم دشمن نداریم، خودمان تیشه به ریشه‌ها خواهیم زد.» همچنین مجید فراهانی یک عضو شورا در کانال تلگرامی خود نوشت: تصمیم‌گیری در خصوص شهردار جدید نیازمند زمان است. لذا اعضای شورا بر ادامه کار شهردار تا انتهای تعطیلات نوروز توافق جمعی دارند و بنا شد استعفا در اولین جلسه رسمی شورای شهر در سال جدید رسما قرائت شود و تصمیم‌گیری را قطعی کنیم».

چرا استعفا؟

محمدعلی نجفی منتخب شورای شهری است که ریشه در اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی داشته و رای مردم حاصل اعتماد به این جریان‌ها بود. رای دهندگان انتظار داشته و دارند که شورای شهر و شهردار منتخب آنها مشکلاتی را که پیش از ورود به بهشت از آن اطلاع داشتند، حل و فصل کنند. انتظار از نجفی این است رهیافت‌هایی را که در این مدت به آنها رسیده، با مشورت شورا به پیش ببرد. از سوی دیگر شهردار تهران باید پاسخگوی بالغ بر 9میلیون شهروند تهرانی باشد و شورا باید در این مسیر به شهردار کمک کند تا بتواند مسائل را بر ریل اصلی قرار داده و یکی یکی مشکلات این کلانشهر را حل و فصل کند. کمک و همکاری شورای شهر با اتکا به قدرت مدیریت و برنامه‌ریزی که در نجفی وجود دارد می‌تواند بسیاری از مشکلات را کاهش و رفع کند و در واقع نیاز به استعفا نیست مگر دلیل دیگری باشد تا بتوان افکار عمومی را اقناع کرد. اگر با انجام استعفا تمام جهات ت مدنظر قرار نگیرد، نتایج مطلوبی بر جای خواهد نگذاشت و تاتیر آن را می‌توان درانتخابات مجلس سال 98 دید، چرا که جامعه رای دهنده به لیست امید باید نسبت به دلیل استعفای نجفی قانع ‌شود البته آقای نجفی می‌دانست در مسیر اصلاح بسیار طعنه و تهمت به سمت او روانه می‌شود، لذا به نظر می رسد خالی کردن میدان اول ضربه به خود ایشان و بعد شورای شهر و اعتماد مردم است. بنابراین اعضای شورای شهر تهران و رای‌دهندگان به لیست امید از نجفی می‌خواهند که با تمام وجود و تا جایی که امکان دارد محکم بماند.

امیدواری عارف

اصلاح‌طلبان از استعفای نجفی راضی نیستند چرا که او را مدیری موفق و کاردان می‌دانند. بنابراین با اینکه با فشارهایی بخواهند او را از کرسی شهرداری دور کنند، معترض هستند. دیروز محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس گفت‌: «امیدوارم نجفی و تیمش بتوانند به کار خود ادامه دهند. نمی‌دانم علت اصلی استعفا نجفی چیست اما چیزی که می‌دانم این است که شهردار تهران بودن بسیار کار سختی است. وی افزود: متاسفانه خبر استعفای نجفی از شهرداری تهران را در رسانه‌های مختلف دیدم. وی اظهارکرد: نمی‌دانم علت اصلی این استعفا چیست اما چیزی که می‌دانم این است که سمت شهردار تهران بسیار کار سختی است و به هر حال ممکن است موانعی وجود داشته باشد، باید بررسی کنیم ببنیم علت چه است؟» عارف اظهار داشت: «خوشبختانه ما شورای شهر خوبی داریم که حامی شهرداری است، مردم هم همراهی می‌کنند. از شورای شهر خواهش می‌کنم موارد مورد استعفا را بررسی کنند تا اگر مشکلی است رفع شود و محمدعلی نجفی و همراهانش بتوانند با قدرت به کار خود ادامه دهند. با رفع موانع احتمالی ان‌شاءا… آقای نجفی با قدرت به کار خود ادامه دهد».

مدیرکل دفتر شهردار چه گفت؟

در ساعات اولیه انتشار خبر غیر رسمی استعفای نجفی ،مدیرکل دفتر شهردار آن‌ را تکذیب کرد. به گفته عبدالرحیم کرکه‌آبادی،این شایعات پس از سند تغییر و تحول و ارسال اسناد تخلفات به قوه قضاییه بوجود آمده است: گروه‌هایی بودند که گمان می‌کردند شهردار و تیم جدید شهرداری در باتلاقی که تیم قبلی درست کرده بودند، فرو بروند، اما شهرداری با اقداماتش اکنون از این باتلاق خارج شده است. مدیرکل دفتر شهردار درباره سرطان پروستات نجفی هم گفت: این آخرین ورژن از شایعات است.

اصلاح‌طلبان ناراضی

حمیدرضا جلایی‌پور فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم نوشت: «نجفی در مدیریت دارای فکر سنتزگر (ترکیب‌گر)، مساله شناس و بلندمدت نگر است؛ در مدیریت اهل مشورت است؛ بدون سروصدا بحران‌ها را مدیریت می‌کند؛ مدیرنمایشی و کارچاق‌کن بالادستی‌ها نیست؛ دیندار و صادق است ولی دین‌فروش نیست؛ مدیر محبوب است و جزو مدیران محبوب در میان طبقه متوسط فرهنگی ایران است. در مدیریت شهرداری ضد فساد و با تمام وجود اهل شفاف‌سازی است. مطلقا اهل رابطه بازی نیست. مدافع راسخ حفظ محیط زیست؛ عدم فروش آسمان و زمین شهر و همدرد آسیب‌دیدگان ‌اجتماعی و طرفدار ظرفیت‌سازی تصاعدی در حمل‌و‌نقل عمومی است. او در سال جاری ایثارگرانه مسئولیت خطیر شهرداری تهران را به‌عهده گرفت و از همان ابتدا دوگروه با اوخصومت کردند و می‌کنند: یکی کارچاق‌کنندگان دولت پنهان هستند، که به هیچ‌وجه راضی نبوده و نیستند که شهرداری تهران را به‌عنوان مهم‌ترین حیات خلوتشان از دست بدهند و تاب تحمل نجفی فسادستیز را ندارند. یکی هم بعضی از همکاران سابق خود نجفی که توان دیدن این مدیر با صلابت، فکور و ضدفساد و غیرقابل خرید را ندارند. نجفی تا همین شش ماه گذشته از موفق‌ترین مدیران کلان کشور بوده و الان شهرداری تهران از زمره سازمان‌های اداری بزرگ کشور است که در آینده نزدیک می‌تواند نمونه سازمان‌های موفق در جهت شفاف سازی باشد. درخشان‌ترین کار شورای شهر پنجم انتخاب نجفی به‌عنوان شهردار تهران بوده است. راه اصلاحات در ایران سخت و تدریجی ولی شدنی است. نجفی هرجا مدیر بوده این تجربه را نشان داده است. خداوند در میان این حجم عظیم فشار، یارویاور او باشد». علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی هم نوشت: «آنهایى كه آرزوی رفتن نجفی از شهرداری را دنبال مى‌كنند، بدانند، اقداماتشان عليه مردم و شهر تهران است.» آدر منصوری دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب چنین آورد:«جریانی بعد از 29 اردیبهشت 96 بدون توجه به گسست‌هایی که ایران امروز را تهدید می‌کند، پروژه خود را کلید زده‌اند. القای یاس وناامیدی، ایجاد اختلاف در جریان اصلاحات، مسدود کردن هر راهی که به گفت‌وگو و تفاهم ملی و حل مسائل ختم می‌شود. فشار بر نجفی برای کناره‌گیری هم بخشی از این پروژه است».

گمانه‌زنی‌های شتابزده

در حالی‌که بررسی استعفای نجفی به پس از تعطیلات نوروز موکول شده اما گمانه‌هایی شتابزده برای تعیین شهردار بعدی آغاز شده است.تاجایی که سایت عصر ایران نوشت، جهانگیری جدی‌ترین گزینه شهرداری تهران بعد از نجفی است.

سرویس اخبار روز پایگاه صلح خبر

اگر فیلم یا فیلم یا تصاویری دارید که تمایل دارید با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله مدیا صلح خبر منتشر گردد.

اگر تمایل داشته باشید با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و فیلم ها و فیلم های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت پخش داشته باشند.

خبرنگاران پایگاه تحلیلی خبری صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید