امروز: چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 16 شوال 1445 | 2024-04-24
کد خبر: 155758 |
تاریخ انتشار : 15 خرداد 1396 - 21:54 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله علم و دانش اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید. گروه وبگردی و خبریار صلح خبر

به گزارش مجله علم و دانش پایگاه صلح خبر ؛

من و حالات آن

شخصیت، الگوهای پایداری از ادراک، ارتباط یا تفکر دربارة محیط و خویشتن است. شخصیت هـر فـرد توسـط یـک مدیر داخلی که به آن” من “گفته میشود اداره میشود. در درون”مـن”، غرایـز، واقـع بینـی، وجـدان، ادراک، مهارتهای مختلف و… وجود دارد.

“مَن “دارای حالات متفاوتی است و این حالات متفاوت، با تغییر قابل توجهی در دیدگاهها و لحن صـدا و کلمـات و سایر جنبه های رفتار مشخص میشود. چنین به نظر میرسد که هر فرد، تعداد محدودی از این حـالاتِ”مـن “را داراست. حالاتِ”من “واقعیتهای روانی هستند و به خاطر قرار گرفتن در موقعیتهای مختلف بـه وجـود نمیآیند؛ بلکه موقعیتهای گوناگون میتوانند این حالات را درخواست کنند. حالاتِ”من”را میتوان بـه شـرح زیـر دسـته بندی کرد:

کودک:

حالاتی است که نمایانگر سالهای اولیهٔ زندگی فرد و دوران کودکی فرد است. همهٔ افراد خردسال و بزرگـسال از لحاظ شخصیتی، در درون خودشان یک پسر بچه یا دختر بچهٔ کوچکی دارند. ” کودک”یادآور خـصوصیاتی ماننـد بازی، شیطنت، تخیل، لذت طلبی، دردگریزی، هیجانات، لجبازی، انتقام جویی، علاقه منـدی، دمـدمی مـزاج بـودن، کنجکاوی، عینیت گرایی =درک مفاهیمی که قابل رویت هستند مثل اشیاء و جانداران، جانـدار پنـداری =زنـده دانستن اشیاء بیجان و تفکر جادویی =مرتبط دانستن علت وقایع به علل غیر واقعی است.

والد:

حالاتی است که نمایانگر رفتار فرد به همان صورتی است که پدر و مادرش یا جانشین آنها رفتار میکردند. از لحاظ شخصیتی، ” والد “بعد از به وجود آمدن” کودک “در فرد رشد میکند. وجـود” والـد “بـرای زنـده مانـدن” کودک “ضروری است. برای همین است که خردسالانی که” والد “در آنها رشد نکرده است نمیتوانند از خودشـان مراقبت کنند و به پدر و مادرشان وابسته هستند.” والد”یادآور خـصوصیاتی ماننـد مـسئولیت پـذیری، قانونمنـدی، تعصب، وجدان، حمایت، مراقبت و عادتها است.

بالغ:

حالاتی است که نمایانگر رفتار پخته و منطقی فرد است و بلوغ فکری فرد را نشان میدهد. از لحاظ شخصیتی، ” بالغ “بعد از به وجود آمدن” والد “در فرد رشد میکند. وجود” بالغ “برای ادامهٔ حیات لازم است. برای همین امـر است که انسانها برخلاف موجودات زندة دیگر توانستند با محیط خودشان سـازگاری پیـدا کننـد و منقـرض نـشدند. همچنین،” بالغ “تنظیم اعمال” والد “و” کودک “و وساطت بی طرفانه بـین آنهـا را بـه عهـده دارد.” والـد”یـادآور خصوصیاتی مانند عبرت گرفتن، نوآوری، واقعگرایی، انتقاد، تصمیم گیری، محاسبه، پیش بینـی کـردن، اسـتنباط و ذهنی گرایی =درک مفاهیم غیر قابل رویت مثل نیرو، هوش یا تمدن است.

با توضیحات فوق مشخص میشود که هر فرد در هر موقعیت معین از زندگی خودش، یکی از حالاتِ”مـن “را ابـراز میدارد و افراد میتوانند به تناسب آمادگیشان از یک حالاتِ”من”به یک حالت دیگر تغییر کنند.

هر فرد در زندگی خود از لحاظ رشد شخصیت، دارای حالت “کودک “است؛ سپس دارای حالت”والد “میشود و در نهایت دارای حالت”بالغ “میشود. بنابر این، شخصی که به کمال رسـیده باشـد دارای هـر سـه حـالاتِ”مـن “است. به وجود آمدن حالاتِ”من “، در طول زندگی فرد به وجود میآیند اما ارتباطی با سـن تقـویمی افـراد ندارنـد. ملاث افراد بزرگسالی وجود دارند که فقط دارای حالت”کودک “هستند و یا افراد خردسـالی وجـود دارنـد کـه دارای حالت”بالغ”هستند.

کودک”←”والد”←”بالغ “پس با شناسایی حالاتِ”من”و مشاهدة فعالیتهای اشخاص، میتوان فهمید که اشخاص، بیشتر زنـدگی خـود را در

یکی از حالاتِ”من”به سر میبرند و بر این اساس میتوان به اشخاص مذکور، لقب کودک یا والد یا بالغ داد.

آسیب شناسی “حالات من”

گرچه وجود همهٔ حالاتِ”من”برای زنـدگی ضـروری اسـت و هـر یـک از حـالات دارای ارزش مـساوی در زنـدگی هستند، اما به کار بردن نابجای این حالات در موقعیتهای مختلف باعث بروز مشکلات فردی و اجتمـاعی میشود. ملاث فرد بزرگسالی که از لحاظ شخصیتی، کودک است، بازی قایم موشک را در قالب تعقیب و گریز از چنگ پلـیس اجرا میکند.

ناسلام شدن حالاتِ”من “نیز باعـث پیـدایش”اخـتلالات شخـصیت “در فـرد میشود و ادراک و پاسـخدهی بـه هیجانات را در فرد مختل میکند. برای درک بهتر این موضوع، نمونههایی از کارکرد سالم و ناسلام حـالاتِ”مـن”در اینجا بیان میشود.

آسیب شناسی “کودک”

کودک سالم: از شاد کردن و شاد دیدن افراد لذت میبرد. در هنگام برخـورد بـا مـشکلات چـاره ناپـذیر از دیگـران

پیروی میکند. دارای قدرت همدلی است یعنی میتواند درد و یا شادی دیگران را حس کنـد. کـودک سـالم دارای قدرت تقلید است و میتواند به حالات دیگر مانند والد یا بالغ تغییر کنند.

کودک ناسلام: از اذیت کردن خودش و یا اذیت کردن و ناراحت دیدن دیگران لذت میبرد. لجباز اسـت و همـواره از خودش پیروی میکند. فاقد قدرت همدلی است یعنی نمیتواند درد و یا شادی دیگران را حس کند و فاقـد قـدرت تقلید است. کودک ناسلام، نمیتواند به حالات دیگر مانند والد یا بالغ تغییر کنند.

آسیب شناسی “والد”

والد سالم: انعطاف پذیر و دموکرات است. مجازات را متناسب با تخلف اعمال میکند. والد سالم بـا بـه وجـود آوردن

محیطی شکوفا، باعث پیشرفت کودکان میشود. والد سالم با دادن مسئولیت به استقلال کودکان کمـک میکند. والد سالم، بالغ ساز است و حالات بالغانه را در کودکان پرورش میدهد و رفتارهای صـحیح کـودک را تـشویق میکند. والد سالم، ریاست را متناسب با استعداد و تواناییهایش برمی گزیند. والد سـالم، میتواند بـه حـالات دیگـر مانند کودک یا بالغ تغییر کنند. والد سالم در محدودة اختیاراتش کار میکند و فقط در حوزة وظایفش، مسئولیت میپذیرد.

والد ناسلام: انعطاف ناپذیر و مستبد است. مجازات سنگینی برای تخطی از قوانین وضع میکند. یک والد ناسـالم بـه کودکان دیگر اجازه رشد عقلی نمیدهد و با تصمیم گیریهای مکرر برای کودک، آنها را وابسته خویش میسازد. والد ناسلام کودک ساز است و حتی دیگران را وادار به کـودکی و تبعیـت از خـود میکند و از اشـتباهات کـودک حمایت غیر منطقی میکند. علاقمند به فرمانروایی است و فکر میکند که بر همه چیز مسلط است و هر چیـزی را میتواند کنترل کند. والد ناسلام، نمیتواند به حالات دیگر مانند کودک یا بالغ تغییر کننـد. ایـن امـر باعـث میشود همیشه جدی و خشک به نظر برسد. والد ناسلام یا دچار کمبود مسئولیت پذیری است و مسئولیتها را به گـردن دیگران میاندازد یا مسئولیت پذیری بیش از حد دارد و مسئولیت کارهای دیگران را بر عهده میگیرد.

آسیب شناسی “بالغ”

بالغ سالم: مسائل را به درستی پیش بینی میکند. اسنتباط صحیحی از واقعیـت دارد. تقـسیم بندیهای بـالغ در جهت شناخت بیشتر از دنیای پیرامونش است. بالغ سالم، میتواند به حالتهای دیگر مانند کـودک یـا والـد تغییـر کنند. بالغ سالم دارای ارزشهای والا و اهداف عالی است. بالغ سالم در جهت رفع مشکلات، راهکارهای سازندهای را ارائه میکند و در جهت تعالی جامعه، گام بر میدارد.

بالغ ناسلام: همه چیز را قابل پیش بینی تصور میکند. همه چیزی را جدی میگیرد. تقسیم بندیهای سادهای از اشیاء، رفتارها و چیزهای دیگر دارد وعمدتا چیزها را در دو بعد مانند خوب و بد، دوست و دشـمن، زشـت و زیبـا و… تقسیم میکند. بالغ ناسلام، نمیتواند به حالتهای دیگر مانند کودک یا والد تغییر کننـد. ایـن امـر باعـث میشود که منزوی و بدون هیجان به نظر میرسد. پوچگرا و بـدون ارزش اسـت. از هـر چیـزی انتقـاد میکند ولـی راهکاری را ارائه نمیکند. بالغ ناسلام دچار علم زدگی =تعصب بی جا نسبت به تئوریها و نظریهها و واقعیـت زدگی =نمیدی و سرخوردگی از رخدادهای کنونی یا آینده است. بالغ ناسلام، نقشههای شـومی را طراحـی و بـه اجرا میگذارد و در جهت مخلافت با منافع جامعه گام بر میدارد.

برگرفته از کتاب کودک درون

نوشته مهدی امین جعفری

من و حالات آن , کتاب کودک درون , الگوهای پایداری از ادراک , شخصیت من و حالات آن , من و حالات آن , من و حالات آن , من و حالات آن , من و حالات آن , کودک درون ,

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  3. از ارسال کاریکاتور یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  4. رعایت کپی رایت الزامی است.
  5. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی و خبریار صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید