امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 33457 |
تاریخ انتشار : 22 آبان 1394 - 8:45 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

جامعه > آسیب‌ها – ایسنا نوشت: مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه گفت: مطابق بند 5 ماده 6 آیین نامه شورای ساماندهی کودکان خیابانی که اخیرا به شورای حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان تغییر نام داده، وزارت بهداشت موظف است نسبت به تأمین نیازهای بهداشتی و درمانی کودکان خیابانی و خانواده درجه اول […]

جامعه > آسیب‌ها – ایسنا نوشت: مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه گفت: مطابق بند 5 ماده 6 آیین نامه شورای ساماندهی کودکان خیابانی که اخیرا به شورای حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان تغییر نام داده، وزارت بهداشت موظف است نسبت به تأمین نیازهای بهداشتی و درمانی کودکان خیابانی و خانواده درجه اول آنها و تامین پزشک و پرستار مورد نیاز مراکز ساماندهی کودکان خیابانی اقدام کند.

 روزبه کردونی گفت: علاوه بر وظیفه قانونی مذکور، در تیر ماه 1393 نه تنها وزیر بهداشت از تقبل پرداخت 95 درصد هزینه‌های بستری کودکان کار و خیابانی و خانواده‌های آنها در بیمارستان‌های دولتی خبر داد، بلکه تاکید نیز کرد “برای ارائه خدمات درمانی به این کودکان در استان‌های مختلف و در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و نیز تهران بیمارستان‌های معین را تعریف کنیم که مخصوص بستری کودکان کار و خیابانی و خانواده‌هایشان باشد و موظف به پذیرش این کودکان و خانواده‌های آنان باشند.”

مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه همچنین اظهار داشت: اخیرا در جلسه‌ای با حضور قائم مقام وزیر بهداشت تصمیم‌های خوبی برای ارائه خدمات بهداشتی به کودکان کار و خیابان اتخاذ شد و ایشان ضمن معرفی نماینده تام‌الختیار وزارت بهداشت به شورای حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان، دستور همکاری کامل دفاتر مرتبط وزارت بهداشت در حوزه کودکان کار و خیابان را صادر کردند که بدون شک نتایج آن بزودی مشاهده می‌شود.

کردونی تاکید کرد: آنچه امروز شاهد هستیم بدلیل غفلت ما در سالیان گذشته بوده است. وقتی شورای ساماندهی کودکان خیابانی که در سال 1384 توسط هیات دولت تاسیس و ابلاغ شده بود به مدت هشت سال تعطیل بوده است و هیچگونه همکاری بین دستگاهی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها وجود نداشت. حتی در تریبون‌های رسمی اصل وجود کودکان کار و خیابان نفی می‌شد؛ بنابراین بدیهی است وضعیت امروز این کودکان مناسب نباشد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و وزارتخانه رفاه برای حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان نیز اظهار داشت: یک اقدام مهم ایجاد تفاهم گفتمانی، هماهنگی سیاستی و همراهی اجرایی بین دستگاه‌های مرتبط با کودکان کار و خیابان بوده است. از سوی دیگر در کنار ارائه خدمات بیمه و حمایتی از سوی سازمان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی، تمرکز اصلی بر روی بازگشت کودکان کار و خیابان به تحصیل و محیط مدرسه گذاشته شده و در این قسمت موفقیت‌های بسیار خوبی نیز حاصل شده است.

کردونی در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه در دولت تدبیر مسائل اجتماعی نه انکار می‌شوند و نه بزرگنمایی؛ بلکه به عنوان یک واقعیت اجتماعی مورد پذیرش واقع می‌شوند و در مواجه با این مسائل اجتماعی نیز نه شعار داده می‌شود و نه نمایش؛ بلکه برای کنترل و کاهش آنها سیاست‌های مشخص تدوین و اجرا می‌شود.

مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت علوم تاکید کرد: مسائل اجتماعی یک شبه به وجود نمی‌آیند که یک شبه از بین بروند. بنابراین این تصور که موضوع کودکان کار و خیابان را با یک دستور، یک بخشنامه و سخنرانی می‌توان از بین برد یا یک شبه همه آنها را جمع و ساماندهی کرد؛ ساده اندیشانه است. تجارب بین‌المللی نشان می‌دهد با شرط وجود سیاست‌های کارآمد و مشخص و وجود هماهنگی‌های بین بخشی و مشارکت همگانی چندین سال نیاز است که این پدیده کنترل و کاهش یابد. نمونه بارز آن کشور برزیل است که با اجرای یکی از موفق‌ترین برنامه‌های حمایت اجتماعی پس از 10 سال، 12 درصد از تعداد کودکان کار و خیابان را در این کشور کاهش داد.

کردونی تاکید کرد: در مسائل اجتماعی بویژه موضوع کودکان کار و خیابان به قهرمان نیاز نداریم؛ بلکه به مشارکت همگانی، حضور ساختارمند فعالین مدنی در عرصه سیاست گذاری، تدبیر، سیاست‌های موثر و رویکرد منطقه‌ای نیاز داریم و این همان مسیری است که در دولت تدبیر بویژه وزارت رفاه با تاکید وزیر جامعه شناس این وزارتخانه در حال پیگیری است‌.

مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه همچنین عنوان کرد: باید توجه کرد که بخش عمده‌ای از کودکان کار و خیابان در ایران کودکان اتباع هستند، اما در جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مهاجرخیزترین کشورهای جهان، حمایت اجتماعی از کودکان ملیت نمی‌شناسد و هر کودکی که در ایران زندگی می‌کند، مشمول حمایت اجتماعی است. بهترین مصداق آن نیز اعلام تصمیم تاریخی و کم نظیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه “هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌ صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل باز بمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند” است.

کردونی در پایان اظهار داشت: امیدواریم با همراهی و همدلی همگانی به سمتی پیش رویم که وضع کودکانی که در ایران زندگی می‌کنند هر روز بهتر از دیروز باشد.
304

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • تعداد نظرات منتشر شده: 1
    1. نویسنده :تدبیر

      پایگاه صلح خبر می تواند خیلی موثر باشد

    بدون نظر :