امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 184697 |
تاریخ انتشار : 28 شهریور 1396 - 10:02 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اجتماعی صلح خبر قد کشیدن درخت مهربانی در برابر معلولیت به گزارش صلح خبر؛ قد کشیدن درخت مهربانی در برابر معلولیت کوله‌پشتی صورتی رنگ را که دید، گل از گلش شکفت. دست‌های کم‌جان و بی‌رمقش را دراز کرد و کیف را به سینه‌اش چسباند، کمی بعد در کیف را باز کرد و از دیدن دفتر، […]

به گزارش مجله اجتماعی صلح خبر

قد کشیدن درخت مهربانی در برابر معلولیت

به گزارش صلح خبر؛ قد کشیدن درخت مهربانی در برابر معلولیت

قد کشیدن درخت مهربانی در برابر معلولیت

کوله‌پشتی صورتی رنگ را که دید، گل از گلش شکفت. دست‌های کم‌جان و بی‌رمقش را دراز کرد و کیف را به سینه‌اش چسباند، کمی بعد در کیف را باز کرد و از دیدن دفتر، مداد و پاک‌کن‌ها جیغ خوشحالی کشید…

انگار چيزي غير از اين نمي‌توانست در اين دنيا حالش را خوب و خنده را ميهمان لب‌هاي رنگ‌پريده‌اش كند. مريم، دخترك 8 ساله معلول حركتي است كه مهر‌ماه امسال مي‌خواهد كلاس دوم ابتدايي را تجربه كند؛ تجربه‌اي خاص و فراموش نشدني كه در ادامه موفقيتش در كلاس اول آن را پيش رو دارد… .

  • كارستان مردم

مي‌خواهيم كاري كنيم كارستان، يكي از همان كارهايي كه قبل از هر چيز حال آدم را خوب مي‌كند و بعد اثر اين حال خوب به ديگران هم سرايت پيدا مي‌كند. كارستاني كه يك پايش دل‌هاي عاشق و قلب‌هاي بامحبتي است كه دوست دارند شادي را نه فقط در چارچوب زندگي خود ببينند بلكه از لبخند آدم‌هاي ديگر يك قاب درست كنند؛

يكي مثل گروه جهادي «ضحا»‌ با محوريت دختران دانش‌آموز كه اين روزها براي كمك به دانش‌آموزان نيازمند فعاليت خود را آغاز كرده، نخستين گروه جهادي دانش‌آموزي دختران كه چشم‌انداز زيبايي پيش روي خود ترسيم كرده است. اين گروه را حامد حيدري كه يك روحاني و معلم جوان است، از ميان دانش‌آموزان دخترمقاطع مختلف تحصيلي راه‌اندازي كرده و به گفته خودش همه تلاش اين بوده كه فعاليت جهادي را از سطح دانشجويي به دانش‌آموزي گسترش دهد.

  • دانش‌آموزان پيشگام

همه ما دوران مدرسه را تجربه كرده‌ايم، روزهايي سرشار از خاطره‌هاي خوب و بد كه هر كدام از آنها هميشه در لايه‌هاي خاطرات ذهنمان باقي هستند. هميشه ديدن همكلاسي‌اي كه به‌دليل مسائل مالي نمي‌توانست لوازم التحرير به همراه داشته باشد شايد يكي از تلخ‌ترين خاطره‌هاي هر يك از ما باشد. تجربه كارهاي جمعي نشان مي‌دهد زماني كه دانش‌آموزي براي دوست دانش‌آموز خود قدم بردارد، تأثير شيرين آن كار تا سال‌ها در ذهن او باقي مي‌ماند.

حالا حجت‌الاسلام والمسلمين حيدري در تلاش است با هدف يك كار جهادي آموزشي، فرهنگي و عمراني با كمك دانش‌آموزان داوطلب كارهاي مختلفي براي دانش‌آموزان مناطق محروم انجام دهد.حيدري در اين زمينه مي‌گويد: «هدف ما اين است كه بگوييم دختران نوجوان ما با پشتوانه‌اي قوي و برنامه‌ريزي‌اي منسجم مي‌توانند در كارهاي خير سهيم شوند و با شناخت دردهاي همنوعان و دوستان همسن و سال خود، تلاش كنند دردهاي آنها را درمان كنند و مرهمي براي زخم‌هايي باشند كه گاهي با يك درددل ساده بهتر مي‌شوند».

  • دست‌هاي خالي اما پر

گاهي با يك نيت و دست‌هاي خالي مي‌توان كارهاي بزرگي كرد. بازديد از مركز نگهداري دختران عقب‌مانده ذهني و جسمي و برگزاري جشن روز دختر، تهيه جهيزيه از فروش كاغذهاي باطله، جشن روزه اولي‌ها، تهيه لوازم‌التحرير براي دانش‌آموزان نيازمند، افطاري در مدرسه دانش‌آموزان اوتيسم، برگزاري جشن عيد غدير و كارگاه آموزشي در روستاي محمدآباد ورامين و بازسازي مدرسه دانش‌آموزان اوتيسم ازجمله برنامه‌هايي است كه گروه جهادي ضحا تاكنون انجام داده.

اين گروه كه در روز عيد غدير راه‌اندازي شده است، 100عضو دختر دارد و تجربه‌اي نوين به‌شمار مي‌آيد كه براي نخستين‌بار در سطح كشور انجام مي‌شود. ويژگي خاص اين گروه در دانش‌آموزي بودن و دخترانه بودن آن است.

  • حساب ويژه نسل جوان

بخش عمده مخاطبان گروه جهادي ضحا دانش‌آموزان مناطق محروم هستند. دختران و پسراني كه به‌دليل شرايط مالي و اقتصادي خانواده، شايد چندان فرصت تحصيل نداشته باشند و به‌دليل اينكه بايد كمك خرج باشند از تحصيل محروم مي‌شوند. يا دانش‌آموزان معلول خانواده‌هاي محروم كه با سختي‌هاي زيادي تحصيل مي‌كنند. حيدري مي‌گويد: «ما خيلي روي اين نسل حساب باز كرده‌ايم و اميدواريم كه با كمك آنها بتوانيم كارهاي بزرگي انجام دهيم.

كارهايي كه فقط و فقط با تكيه به اين نسل مي‌توانيم انجام دهيم. مثل طرح بوي‌ ماه مهر كه در تلاش هستيم براي دانش‌آموزان معلول خانواده‌هاي محروم يك مدرسه، لوازم‌التحرير تهيه كنيم».

شايد خيلي از ما فكر كنيم براي كار خير حتما بايد جيب پرپول داشته باشيم و حساب بانكي پر و پيمان، اما گروه جهادي ضحا اين فرهنگسازي‌ را انجام مي‌دهد كه در جامعه براي كار خير احتياج به پول نيست و از آنجا كه تمام اعضاي اين گروه جهادي، دانش‌آموز هستند و منبع مالي و هيچ‌گونه درآمدي ندارند، اين موضوع شايد فقط يك ادعا نيست.

  • جهاد آموزشي

تمام 100عضو اين گروه جهادي در شش‌ماه نخست سال96 از ميان دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه به اين گروه پيوسته‌اند، گروهي كه جمعي از آنها در مهر‌ماه سال95 هم به همت حيدري، توانستند پولي جمع‌آوري كنند، به بازار بروند و كيف و دفتر و لوازم التحرير براي 500 دانش‌‌آموز مناطق محروم خريداري كنند؛ لوازمي كه به همت بچه‌ها و با دستان آنها آماده‌سازي‌ و بسته‌بندي شد و به‌دست بچه‌ها رسيد.

البته فعاليت آنها فقط به اين كار محدود نمي‌شود بلكه قرار است با شروع سال تحصيلي، طرح «جمعه تعطيل نيست» را به‌عنوان يك جهاد آموزشي اجرايي كنند. در اين طرح دانش‌آموزان گروه، يك جمعه در‌ماه به مناطق محروم مي‌روند و به دانش‌آموزان مقاطع پايين‌تر در امور درسي و تحصيلي كمك مي‌كنند يا كلاس درسي تشكيل مي‌دهند. هرچند جمع‌آوري كتاب‌هاي خوانده شده دانش‌آموزان در هر مدرسه شامل كتاب‌هاي درسي سال‌هاي قبل يا كتاب‌هاي داستان را هم بايد به دسته فعاليت‌هاي پيش روي اين گروه جهادي اضافه كرد.

  • لوازم‌التحرير براي معلولان

در تهران 60 مدرسه استثنايي وجود دارد كه از ميان آنها 3مدرسه به معلولان حركتي اختصاص دارد، گروه جهادي ضحا اين روزها در تلاش است به كمك يكي از اين مدارس برودكه در خيابان دولت تهران قرار دارد اما دانش‌آموزان معلول مناطق محروم تهران در آن تحصيل مي‌كنند. تمام دانش‌آموزان اين مدرسه معلول حركتي به شمار مي‌آيند اما از نظر ذهني بسيار آماده هستند و فقط بر حركت و جسم خود تسلط ندارند. 140دانش‌آموز در اين مدرسه تحصيل مي‌كنند كه 110نفر آنها دختر و 30پسر در مقطع ابتدايي هستند.
در ميان آنها البته دانش‌آموزان موفق در عرصه‌هاي نقاشي و تحصيلي بسياري وجود دارد كه البته به‌دليل محدوديت‌هاي اقتصادي چندان نمي‌توانند ادامه تحصيل را به‌صورت جدي دنبال كنند.

گروه جهادي ضحا در تلاش است با كمك دانش‌آموزان و مردم علاقه‌مند در اول مهر براي دانش‌آموزان اين مدرسه جشن آغاز سال تحصيلي بگيرد و بسته‌هايي شامل كيف مدرسه، دفتر، مداد، پاك‌كن، خودكار، تراش و.. را در اين جشن به آنها هديه دهد.

چه مي‌توان پيش‌بيني كرد، شايد براي هر يك از ما خيلي سخت نباشد، بخش كوچكي از درآمد ماهانه خود را براي دانش‌آموزاني هزينه كنيم كه به حكمت خداوند از انجام برخي حركات جسمي محروم هستند اما حافظه و ذهن زيباي آنها، كنجكاوانه به‌دنبال كشف حقيقت‌‌هاي زندگي است. كاش بتوانيم به كمك همديگر لبخندي بر لب بچه‌هايي بياوريم كه آرزويشان شايد يك كيف نو باشد و دفترچه‌‌هايي زيبا و قشنگ كه مي‌تواند درخت اميد را براي روزهاي بهتر و روشن‌‌تر در دلشان بنشاند.

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبرنگاران RSS برای ما ارسال نمایید.

خبرنگاران RSS

قوانین خبرنگاران RSS

  1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما می توانید از بخش خبرنگاران RSS، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
  3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید