امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 210840 |
تاریخ انتشار : 20 آذر 1396 - 11:21 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله ورزشی صلح خبر عضور شورای تربیت بدنی وزارت نفت می‌گوید باشگاه‌های پارس جنوبی و صنعت نفت زیر نظر دولت نیستند و شرکت‌های نفتی خصوصی برای آنها هزینه می‌کنند. او همچنین تبصره ماده ۱۳ قانون پنجم توسعه درباره ممنوعیت هزینه کردن در ورزش حرفه‌ای از طریق بودجه کل کشور را غیرشفاف دانست. به […]

به گزارش مجله ورزشی صلح خبر

عضور شورای تربیت بدنی وزارت نفت می‌گوید باشگاه‌های پارس جنوبی و صنعت نفت زیر نظر دولت نیستند و شرکت‌های نفتی خصوصی برای آنها هزینه می‌کنند. او همچنین تبصره ماده ۱۳ قانون پنجم توسعه درباره ممنوعیت هزینه کردن در ورزش حرفه‌ای از طریق بودجه کل کشور را غیرشفاف دانست.

به گزارش صلح خبر، در ابتدای لیگ هفدهم فوتبال، تصور وجود مشکل مالی در چند تیم مانند پیکان، سایپا، صنعت نفت آبادان و پارس جنوبی دور از ذهن بود اما جمعه هفته گذشته اخباری مبنی بر وجود مشکل مالی در دو تیم نفتی یعنی صنعت نفت و پارس جنوبی منتشر شد. به همین دلیل ذهن همه فوتبالی‌ها به این سمت رفت که آیا اتفاقی که برای نفت تهران رخ داد برای این دو تیم نفتی هم رخ می‌دهد یا خیر.

یکی از مشکلات تیم‌های صنعتی و وابسته به دولت که بودجه شان از طریق بودجه کل کشور تامین می‌شود، ماده ۱۳ قانون برنامه پنجم توسعه است. در تبصره این ماده گفته شده “پرداخت هرگونه وجهی از محل بودجه کل کشور به هر شکل به ورزش حرفه‌ای ممنوع است.” بدین ترتیب برای تیم‌های زیر نظر ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی مشکل به وجود می‌آید. حال آن که بودجه تیم‌های استقلال و پرسپولیس از منابع وزارت ورزش و جوانان تامین می‌شود ولی چون عزم جدی برای واگذاری این دو باشگاه وجود ندارد، همچنان از بودجه دولتی تامین می‌شوند.

در همین راستا سعید فائقی عضو شورای تربیت بدنی وزارت نفت در گفت و گو با صلح خبر، اظهار کرد: در برنامه پنجم توسعه به صورت کلی گفته شده که ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی نمی‌توانند برای رشته‌های ورزشی حرفه‌ای هزینه کنند. چند وقت پیش در شورای ورزش وزارت نفت، راهبردهایی به توصیه وزیر نفت تصویب شد که در آن جا این قانون رعایت شده و صراحتا قید کردیم که در ورزش حرفه‌ای هزینه‌ای نمی‌کنیم. متاسفانه فوتبال حرفه‌ای است و در نتیجه قانونا نمی‌شود در این رشته هزینه کرد.

او با بیان این که وزارت نفت از گذشته دور در مناطق نفت خیزی مانند عسلویه یک مسئولیت اجتماعی با عنوان CSR دارد افزود: در آن مناطق شرکت‌هایی که خصوصی هستند به این معنا که از دولت اعتبار مالی نمی‌گیرند فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها می‌توانند در مناطق نفتی هزینه کنند. باشگاه پارس جنوبی جم هم زیر نظر یکی از این شرکت های خصوصی است و هزینه کرد برای این تیم منافاتی با قانون ندارد. در مورد باشگاه صنعت نفت آبادان هم به همین شکل است و آنها زیر نظر پالایشگاه آبادان که خصوصی است قرار دارد.

“وزارت نفت در پیگیری مشکلات باشگاه‌های پارس جنوبی و صنعت نفت شانه خالی نمی‌کند.” عضو شورای تربیت بدنی وزارت نفت با تاکید بر این نکته در ادامه گفت: با این حال نمی‌توانیم بگوییم چون باشگاه زیر نظر وزارت نفت نیست به مشکلات این دو تیم رسیدگی نکنیم. با توجه به مسئولیت اجتماعی وزارت نفت باید به این مساله رسیدگی شود. متاسفانه سه جلسه از شورا به دلیل گرفتاری اعضا تشکیل نشده اما در اولین جلسه به این مساله رسیدگی می‌کنیم.

فائقی در ادامه با غیرشفاف خواندن تبصره ماده ۱۳ قانون برنامه پنجم توسعه که هزینه کرد در ورزش حرفه‌ای را ممنوع کرده است، تصریح کرد: واقعیت این است که بحث هزینه نکردن در ورزش حرفه‌ای مشکلاتی به وجود آورده است. باید قانون گذار این بخش را شفاف کند. فوتبال ایران از نظر AFC نیمه حرفه‌ای است و تمام باشگاه‌های ما نتوانستند مجوز حرفه‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا بگیرند. قانونی درباره این موضوع وجود ندارد. امیدواریم در قانون برنامه ششم توسعه تمهیداتی درباره این موضوع اندیشیده شود.

او افزود: نکته دیگری که وجود دارد این است که اگر فرضا در عسلویه شرکتی دولتی حضور داشته باشد، محصولات نفتی به جاهای دیگر فروخته شده و صادر می‌شود که در نتیجه خریدار پول آن را پرداخت می‌کند. مثلا پیکان و سایپا با فروش محصولات، هزینه تیم‌های‌شان را می‌دهند که این پول از طریق مردم تامین می‌شود نه دولت. در هر صورت قانون در این مورد شفاف نیست و امیدواریم قانون گذار به این مساله رسیدگی کند.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید