امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 235705 |
تاریخ انتشار : 23 تیر 1397 - 18:29 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر مافیای ارز و سکه از یکه‌تازی به حالت کمین، تغییر حالت داده‌اند. طبق شنیده‌ها این افراد احتمالا می‌خواهند با خروج از بازار ارز، به بازار طلا حمله کنند و با آب کردن طلاها، آنها را از کشور بیرون ببرند. به گزارش صلح خبر، مروری بر اخبار امروز اقتصادی در […]

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر

مافیای ارز و سکه از یکه‌تازی به حالت کمین، تغییر حالت داده‌اند. طبق شنیده‌ها این افراد احتمالا می‌خواهند با خروج از بازار ارز، به بازار طلا حمله کنند و با آب کردن طلاها، آنها را از کشور بیرون ببرند.

به گزارش صلح خبر، مروری بر اخبار امروز اقتصادی در اولین روز هفته حاکی از آن است سکه نسبت به هفته قبل 175 هزار تومان ارزان شد اما به ادعای رییس اتحادیه طلا، خطری در کمین بازار طلا و سکه قرار دارد. سودجویان بازارهای غیرمولد که از شش ماه قبل به جان اقتصاد ایران افتاده‌اند با توجه به محدودیت‌های اخیر ارزی، ظاهرا نقشه جدیدی را در سر می‌پرواند. از آنجا که این افراد دیگر نمی‌توانند آزادانه در بازار ارز داد و ستد داشته باشند و رصد می‌شوند، به بازار سکه و طلا آن هم نه مصنوعات، بلکه طلای آب شده آمده‌اند و سرمایه‌شان را به سکه و طلای آب شده تبدیل و از کشور خارج می‌کنند. بعضی دیگر نیز خیلی نرم فعالیت می‌کنند و هیچ ردی از خود به جا نمی‌گذارند. چند روز قبل یکی از آنها که گفته می‌شد 2 تن سکه خریداری کرده دستگیر شد اما حتما دیگرانی وجود دارند که نقشه‌های پیچیده‌تری برای این بازار می‌کشند و باید قبل از عملی کردنش، آن را خنثی کرد.

ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر به صلح خبر گفته است: دلالان کلان بازار طلا و سکه سرمایه‌شان را از این طریق به کشورهای همسایه منتقل می‌کنند و عده دیگری نیز در این میان هستند که معاملات میلیاردی کرده و تنها سودشان را به جیب می زنند، چرا که در این معاملات کالا و سکه‌ای رد و بدل نمی‌شود و تنها آن‌ها مابه‌التفاوت معامله‌ای که انجام می‌دهند را دریافت می‌کنند.

سکه نزولی شد

در بازار امروز سکه تمام طرح جدید ۱۷۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۷۴۰۰ تومان ارزان شد که دلیل اصلی آن کاهش نرخ دلار و کاهش قیمت طلا در بازار جهانی است. امروز سکه تمام طرح جدید دو میلیون و ۷۲۰ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم دو میلیون و ۵۷۰ هزار تومان است. کشتی‌آرای افزود: نیم‌سکه با حدود ۷۰ هزار تومان کاهش قیمت، یک میلیون و ۳۰۵ هزار تومان و ربع سکه با کاهش حدود ۴۰ هزار تومانی، ۶۷۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

گرانفروشی؛ آن هم با دلار ۳۸۰۰ تومانی

ظاهرا نوسان‌گیران بازارهای سکه و ارز پای خود را فراتر گذاشته‌اند و به تدریج وارد حوزه‌های دیگر می‌شوند. یکی از نمونه‌های این سوءاستفاده باعث حدودا دو برابر شدن قیمت خوراک دام شد؛ آن هم در شرایطی که نرخ‌های جهانی رو به کاهش گذاشته است. محمد یوسفی ـ رییس انجمن صنفی مرغداران مرغ گوشتی ـ با اشاره به افزایش قیمت خوراک دام و طیور می‌گوید: قیمت هر کیلوگرم ذرت (تحویل در بنادر) ۷۵۰ تومان و هر کیلوگرم کنجاله نیز کیلویی ۱۳۵۰ تومان بود. این در حالی است که به ترتیب به کیلویی ۱۲۵۰ و ۲۶۰۰ تومان رسیده‌اند. نهاده‌هایی که هم‌اکنون در بازار توزیع می‌شود قبلا ثبت سفارش‌های آن انجام شده و با نرخ ارزی کمتر از ۳۸۰۰ تومان وارد کشور شدند و هم‌اکنون نیز اگر واردکنندگان بخواهند به آنها ارز ۳۸۰۰ تومانی داده می‌شود، اما مشخص نیست چرا قیمت این کالای اساسی با وجود کاهش نرخ جهانی‌شان، ارزان نشده و دائما در حال افزایش قیمت است.

وعده وزیر برای کاهش قیمت موبایل

طبق گفته دست اندرکاران حوزه موبایل، مصرف و نیاز ماهیانه بازار به انواع تلفن همراه حدود یک میلیون دستگاه است که طی ماههای اخیر به سه میلیون دستگاه رسید. حال آنکه بر اساس آمار و ارقام رسمی اعلام شده در این بازه زمانی تنها حدود ۷۳۰ تا ۷۴۰ هزار دستگاه تلفن همراه با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است که همین عامل سبب افزایش قیمت شد چرا که با توجه به کمبود موجود، موبایل دست به دست می‌شود و نهایتا با افزایش قیمت مواجه خواهد شد. به اعتقاد وزیر ارتباطات برای تعدیل بهای گوشی تلفن همراه باید گوشی‌های توقیف شده وارد بازار شود تا قیمت به وضعیت رضایت‌بخش نزدیک شود.

ورود رهبری به موضوع تشعشعات رادیویی

خبر مهم دیگراز حوزه‌ی ارتباطات، به دستور مقام معظم رهبری درباره تشعشعات رادیویی مربوط می‌شود. وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌ها گفته است چندی پیش جمعی از پزشکان درباره موضوع تشعشعات رادیویی، مکاتبه‌ای با مقام معظم رهبری داشتند. ایشان نیز این مطلب را با جدیت به شورای عالی امنیت ملی ارجاع دادند و در این باره کارگروه‌هایی متشکل از دستگاه‌های مختلف در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد. وظیفه وزارت ارتباطات در این کارگروه‌ها اندازه‌گیری امواج است. بر این اساس سازمان تنظیم مقررات با استفاده از تجهیزات مخصوص، پنج شهر هدف مشخص و تجهیزات را در این شهرها را نصب کرد. یکی از این شهرها تهران و شهر دیگری، شیراز است. نزدیک به یک ماه از نصب و راه‌اندازی این تجهیزات در شیراز گذشته است. همچنین در تهران نیز این تجهیزات نصب شده و اندازه‌گیری امواج در حال انجام است. آذری جهرمی توضیحاتی هم درباره موضوع پارازیت ارایه داده و گفته که وظیفه‌ی مدیریت منابع فرکانسی به عهده‌ی وزارت ارتباطات است اما بخشی از باند فرکانسی کشور برای پخش دراختیار صدا و سیما قرار دارد. بخشی در اختیار اپراتورها است و برخی هم برای بی‌سیم‌ها و امثالهم استفاده می‌شود. او در عین حال بیان کرده وزارت ارتباطات مرجع صدور مجوز برای ارسال پارازیت نیست.

جدول خاموشی‌ها اصلاح شد

طی روزهای اخیر شهروندان تهرانی گلایه‌هایی از منطبق نبودن زمان اعلام قطع برق با محدوده سکونت آنها داشتند و در تماس با صلح خبر اعلام می‌کردند جداول و نقشه‌هایی که در این خصوص در اخبار رسانه‌ها یا فضای مجازی منتشر می‌شود با زمان خاموشی منازل و ادارات آنها مطابقت ندارد. امروز شرکت توزیع برق تهران سه بار این جدول را منتشر و سرانجام در مرتبه‌ی سوم، اقدام به اصلاح این جدول کرد. جدول اصلاح شده زمان خاموشی های تهران در این لینک قابل مشاهده است.

همه از ۶ تا ۱۴ سر کارند؟

با شدت گرفتن گرما و به دنبال آن افزایش مصرف انرژی، استانداری تهران اعلام کرد که دستگاه‌ها و سازمان‌ها ملزم به تغییر ساعت کاری خود به ۶ تا ۱۴ هستند. اما در حالی حدود ۱۰ روز از این ابلاغیه گذشته که مشاهده می‌شود برخی دستگاه‌ها این ساعت را رعایت نکرده یا در انجام آن نیز با انحرافاتی مواجه هستند. پیگیری موضوع از مسئولان مربوطه در رابطه با اینکه آیا دستگاه‌ها می‌توانند خلاف ساعت تعیین شده فعالیت کنند یا اینکه استثنایی در این مورد وجود دارد یا خیر با توضیحاتی همراه بود. ظاهرا ماجرا از این قرار است که بخشنامه استانداری تهران صرفا شامل ادارات استان‌ تهران و شهرستان‌های استان بوده و دستگاه‌های ستادی و ملی را شامل نمی‌شود؛ بنابراین در این دستگاه‌ها عدم رعایت ساعت کاری مشخص شده تخلف محسوب نمی‌شود.

مقصد پرواز نجف ماهان تغییر یافت

پس از آن‌که منابع محلی در شهر نجف اشرف اعلام کردند که جمعه شب به علت ورود غیرقانونی تظاهرکنندگان به داخل فرودگاه نجف اشرف همه پروازهای داخلی و خارجی به نجف و بالعکس به دلایل امنیتی تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است، هواپیمای خطوط هوایی ماهان که قرار بود تهران را در ساعت  ۷:۱۵ صبح امروز (شنبه) به مقصد نجف ترک کند، مقصد خود را تغییر داده و در همان ساعت فرودگاه امام خمینی (ره) را به مقصد بغداد ترک خواهد کرد. همچنین بر اساس برنامه اعلام شده پروازهای خروجی فرودگاه امام خمینی (ره)، پرواز ساعت ۹:۰۰ هواپیمایی آتا به مقصد نجف «با تأخیر» انجام خواهد شد.

عربستان لطفا اظهارنظر نکند!

به نظر می‌رسد عربستان سعودی خود را فراتر از اوپک تصور کرده و برای افزایش سقف تولید دست به هر اظهارنظری می‌زند. وزیر انرژی این کشور اخیرا گفته که کمیته نظارت مشترک وزیران اوپک و غیراوپک دیگر پایبندی کشورها به سهمیه تولید را رصد نمی‌کند و این توافق اکنون بنا را روی سقف تولید جمعی می‌گذارد. حسین کاظم‌پور نماینده ایران در اوپک اما به این اظهارنظر واکنش نشان داد و گفت: اظهارات وزیر انرژی عربستان سعودی مصوبه اوپک نیست و نظر شخصی ایشان تلقی می‌شود. اعضا چنین قطعنامه‌ای در این رابطه ندارند. متن کامل گفت‌وگوی کاظم‌پور با صلح خبر را این‌جا بخوانید.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید