امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 97199 |
تاریخ انتشار : 16 مرداد 1395 - 19:00 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

سلطانی‌فر:‌ برجام باعث رونق گردشگری در ایران شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از سازمان میراث فرهنگی، مسعود سلطانی فر در نشست مدیران ستادی و استانی سازمان میراث فرهنگی که روز پنج شنبه 14 مردادماه در مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران برگزار شد، گفت: بعد از برجام، هم تصویر عمومی ایران نزد دنیا بهبود […]

سلطانی‌فر:‌ برجام باعث رونق گردشگری در ایران شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از سازمان میراث فرهنگی، مسعود سلطانی فر در نشست مدیران ستادی و استانی سازمان میراث فرهنگی که روز پنج شنبه 14 مردادماه در مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران برگزار شد، گفت: بعد از برجام، هم تصویر عمومی ایران نزد دنیا بهبود پیدا کرد و هم اشتیاق گردشگران برای سفر به ایران افزایش یافت همچنین استقبال سرمایه گذاران خارجی از سرمایه گذاری در زمینه ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری در ایران مانند هتل سازی بسیار چشمگیر است. اجرای برجام زمینه ساز رشد و توسعه در بخش گردشگری کشور شد.

او گفت: برجام منجر به دور شدن سایه جنگ از سر کشور شد و اگر بخواهیم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون از دو دستاورد افتخار آمیز برای کشور نام ببریم یکی از آنها پیروزی در دفاع مقدس 8 ساله بود و دیگری پیروزی در منازعه هسته ای که منجر به امضا و اجرای برجام شد که در آن ما به تمام حقوق هسته ای مان دست یافتیم و تحریم ها را هم لغو کردیم.

سلطانی فر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: انقلاب هتل سازی در دولت تدبیر و امید آغاز شده است و تا کنون در 3 سال گذشته 35 هتل 4 و 5 ستاره ساخته و بهره برداری شده است و در 5 سال آینده یعنی تا پایان دولت دوم تدبیر و امید حدود 170 هتل4 و 5 ستاره دیگر که هم اکنون عملیات ساخت آنها آغاز شده است به بهره برداری می رسد. به عبارت دیگر در طول 8 سال دولت تدبیر و امید تعداد هتل های 4 و 5 ستاره جدید به 200 مورد می رسد، این در حالی است که از ابتدای تاریخ هتل سازی در ایران یعنی از سال 1300 که اولین هتل ایران به نام گراند هتل قزوین ساخته شد تا سال 92 تنها 125 هتل 4 و 5 ستاره در کشور ساخته شد، به عبارتی در طول 8 سال بیشتر از 92 سال گذشته هتل 4 و 5 ستاره در کشور ساخته می شود.

او گفت: هم اکنون 1750 پروژه هتل و هتل آپارتمان در کشور در حال ساخت است که از این میان 820 پروژه ، هتل های 1 تا 5 ستاره است و در هیچ دوره ای از تاریخ ایران به این اندازه پروژه هتل سازی در کشور وجود نداشته است. وی خبر داد که در سال 1393 و 1394 حدود 800 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت از محل صندوق توسعه ملی برای تکمیل 70 پروژه گردشگری اختصاص یافت.

سلطانی فر به تجربه موفق برگزاری اجلاس راه ابریشم در ارومیه اشاره کرد و گفت: سیاست سازمان، برگزاری رویدادهای مهم در استان های مختلف است و در همین راستا اجلاس وزرای گردشگری عضو مجمع گفتگوی کشورهای آسیا موسوم به ACD در اوایل شهریور در تبریز برگزار می شود. در مهر ماه امسال اجلاس بین المللی صنایع دستی در اصفهان و همایش بین المللی سرمایه گذاری گردشگری در تهران و در بهمن ماه اجلاس جهانی راهنمایان گردشگری با حضور 500 نفر ازراهنمایان گردشگری کشورهای مختلف در ایران برگزار می شود. وی گفت: تدوین برنامه جامع گردشگری کشور با مشارکت استادان دانشگاه در حال انجام است.

او همچنین به استقبال گروه های سرمایه گذاری خارجی از فعالیت در ایران اشاره کرد و گفت: با گروه های هتل سازی آلمانی و ترکیه ای مذاکره و تفاهم شده است و 20 تا 25 هتل توسط گروه های مذکور در ایران ساخته خواهد شد.

سلطانی فر به ثبت جهانی 5 اثر میراثی ایران در فهرست جهانی یونسکو در 3 سال گذشته اشاره کرد و گفت: بازگشت 4 محموله اشیا تاریخی به کشور واحیا انجمن های میراث فرهنگی و بازگشایی و افتتاح چند موزه از جمله موزه دوران اسلامی در موزه ملی ایران از جمله دستاوردهای مهم دولت در این عرصه بوده است. همچنین با مشارکت بخش خصوص و غیر دولتی، حدود 80 مکان و بنای تاریخی مرمت و احیا شده است. وی همچنین خبر داد که در آینده نزدیک خبرهای خوبی در مورد بازگشت برخی اشیا تاریخی به کشور منتشر خواهد شد.

در چارچوب این نشست سراسری، 8 کارگروه تخصصی در 2 روز تشکیل شد و نتایج کارگروه ها در نشست عمومی مطرح شد و معاونان و مدیران کل ستادی و استانی به طرح برنامه ها؛، راهبردها و سیاست‌های موجود پرداختند.

کارگروه میراث فرهنگی، کارگروه صنایع دستی و هنرهای سنتی، کارگروه گردشگری، کارگروه توسعه مدیریت، کارگروه حقوقی، کارگروه برنامه ریزی و سرمایه گذاری، کارگروه شرکت‌های وابسته و کارگروه حوزه ریاست 8 کارکروهی بوند که نتایج هم اندیشی خود را در این نشست ارایه دادند.

در این نشست6 معاون سازمان، 31 مدیر کل استانی، 35 مدیر کل ستادی و مدیران شرکت‌ها و واحد های تحت نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حضور داشتند. دبیران کارگروه ها گزارشی از مباحث مطرح شده در نشست اصلی ارایه داده و معاون تخصصی ذی ربط به تشریح راهبردها و پاسخ به سوالات و ابهامات موجود پرداختند.

سرمایه گذاری در گردشگری، توسعه و رشد اقتصادی را در پی دارد

سلطانی‌فر روز پنجشنبه 14 مرداد ماه در نشست مشترک با رئیس کل بانک مرکزی و جمعی از مدیران عامل بانک‌ها، صنعت گردشگری را به عنوان یکی از پر درآمدترین بخش های اقتصادی در دنیا مطرح کرد و گفت: امروزه صنعت گردشگری از عوامل اصلی احیای اقتصاد جهانی شناخته می شود به طوری که یکی از مهمترین فرصت های زمینه ساز برای ایجاد شغل، کاهش فقر، حفاظت از محیط زیست و ایجاد صلح خبر و تعاملات میان فرهنگ های مختلف است.

معاون رییس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: دولت تدبیر و امید برای بهره برداری از این فرصت‌ها عزم جدی دارد و از زمان استقرار این دولت توانسته‌ایم 5 اثر بزرگ میراث فرهنگی و طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسانیم که در مجموع تعداد میراث جهانی ثبت شده در ایران به 21 عدد رسیده است.

او با بیان اینکه ایران به لحاظ مذهبی، مقصد زائران و گردشگران مسلمان جهان است، تأکید کرد: وجود هزاران بقاع متبرکه در خاک ایران، کشور ما را به قطب گردشگری مذهبی تبدیل کرده و انگیزه بیش از نیمی از گردشگران وارد شده به کشور، مذهبی بوده است.

به گفته سلطانی فر، بخشی از گردشگران وارد شده به کشور با هدف درمانی و پزشکی به ایران سفر می‌کنند چراکه هزینه این خدمات در کشور ما نسبت به دیگر کشور‌ها پایین‌تر است.

سلطانی‌فر با اشاره به رشد 12 درصدی ورود گردشگران به کشور گفت: در حال حاضر باید برای ایجاد زیرساخت‌ها از جمله هتل‌ها و مراکز اقامتی برای گردشگران، سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد. به همین منظور مساعدت و همکاری بیشتر شبکه بانکی مورد انتظار است. علاوه بر این، در سبد هزینه خانوارها، گردشگری داخلی نیز وارد شده و در حال افزایش است و لازم است برای تسهیل آن، امکانات رفاهی و اقامتی مناسب ایجاد شود.

او صنایع دستی را از سرمایه‌های تاریخی و هویتی کشور دانست و گفت: ارزش افزوده مناسب و ایجاد اشتغال از مزایای این صنعت است به‌طوری‌که در طرح ویژه اشتغال گردشگری و صنایع دستی، دستیابی به 140 هزار شغل هدف گذاری شده است.

شبکه بانکی برای صنعت گردشگری اولویت ویژه قائل است

رییس کل بانک مرکزی در مورد گسترش روابط بین المللی و تاثیر آن بر صنعت گردشگری کشور، گفت: گسترش تعاملات بین المللی پس از برجام زمینه حضور بیشتر گردشگران خارجی را در کشور فراهم کرده و لازم است به زیرساخت و بناهای مورد نیاز صنعت گردشگری در کشور توجه ویژه ای شود.

ولی اله سیف گفت: شبکه بانکی برای صنایع دستی و گردشگری کشور اولویت خاصی قایل است و تلاش می‌کند در طرح اخیر اولویت دهی به بنگاه‌های کوچک و متوسط برای اعطای تسهیلات بانکی تا جایی که می تواند یاری رسان این صنعت باشد.

او یکی از فرصت‌های جدید برای سرمایه گذاری را صنعت گردشگری دانست و گفت: در حال حاضر با توجه به ظرفیت های وسیع تاریخی، فرهنگی و طبیعی، کشور ایران می تواند قطب گردشگری در خاورمیانه و آسیا باشد و توجه به این حوزه، از ضرورت های اصلی است.

در این جلسه، رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به ظرفیت گردشگری و صنایع دستی برای ایجاد ارزش افزوده و بازدهی مناسب، خواهان توجه ویژه نظام بانکی به این صنعت شد تا از توانمندی‌های این حوزه برای توسعه کشور بهره برداری لازم و مطلوب به عمل آید.

۴۷۲۳۶

Let’s block ads! (Why?)

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید