امروز: جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 18 شوال 1445 | 2024-04-26
کد خبر: 34510 |
تاریخ انتشار : 26 آبان 1394 - 13:26 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

دانش > فناوری – مهر نوشت: زیردریایی جدید دانشمندان قابلیت نفوذ به نقاطی را دارد که تاکنون هیچ زیردریایی دیگری راهی آنجا نشده است. اینجا صحبت از زیردریایی مولکولی است. نزدیک به ۴۰۰ سال از ساخت نخستین زیردریایی ها می گذرد. این ماشین آلات کاربردی در گذر زمان پیشرفت قابل توجهی کرده و اکنون در زمره پیچیده […]

دانش > فناوری – مهر نوشت: زیردریایی جدید دانشمندان قابلیت نفوذ به نقاطی را دارد که تاکنون هیچ زیردریایی دیگری راهی آنجا نشده است. اینجا صحبت از زیردریایی مولکولی است.

نزدیک به ۴۰۰ سال از ساخت نخستین زیردریایی ها می گذرد. این ماشین آلات کاربردی در گذر زمان پیشرفت قابل توجهی کرده و اکنون در زمره پیچیده ترین ماشین آلات ساخت دست بشر قرار دارند. نسل جدید زیردریایی ها به پیشرفته ترین تجهیزات نظامی مجهز بوده و حتی برخی از آنها رادار گریز محسوب می شوند. تلاش بشر برای توسعه این فناوری تا آن حد پیشرفت کرده که اکنون صحبت از اعزام زیردریایی هایی به اقیانوس اجرام فضایی است.

اما به تازگی زیردریایی ساخته شده است که شاید تا چند سال پیش تصورش هم مشکل بود. اینکه یک سیستم پیچیده حرکتی بتواند در سطح مولکولی حرکت کند حالا رنگ واقعیت گرفته است.

محققان در مقاله ای که در تازه ترین شماره نشریه تخصصی NanoLetters منتشر شده از طراحی زیردیایی خبر داده اند که تنها از یک مولکول ساخته شده است.

کل ساختار این زیردریایی متشکل از ۲۴۴ اتم است که می تواند درون مایعاتی که حجم آنها تنها چند مولکول است به حالت شناور درآید.

محققانی که دست به نوآوری زده اند پیشتر نیز نانوخودروهایی ساخته بودند که مجهز به نانو تایر بوده و بر روی آن حرکت می کردند.

نکته مهم درخصوص این زیردریایی مولکولی این است که نه تنها قابلیت نفوذ در مایعات مختلف را دارد بلکه این کار را با سرعت زیادی انجام می دهد. اندازه گیری های صورت گرفته حکایت از سرعت ۲.۵ سانتیمتر این زیردریایی تک مولکولی به ازای هر یک ثانیه دارد.

دانشمندان امیدوارند که در آینده نزدیک از این نوآوری در زمینه پزشکی استفاده کنند.

۵۴۵۴

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!