امروز: چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 16 شوال 1445 | 2024-04-24
کد خبر: 212219 |
تاریخ انتشار : 27 آذر 1396 - 14:53 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر تصحیح محمدعلی موحد از مثنوی معنوی هفته آینده و با حضور این مولوی‌پژوه و همچنین چهره‌هایی مانند غلامعلی حدادعادل، فتح‌الله مجتبائی و محمد سالارنسب، رونمایی می‌شود. به گزارش خبرنگار صلح خبر، این تصحیح بر اساس ۱۱ نسخه صورت گرفته که ۸ تا ۹ مورد، نسخه‌هایی هستند که طی ۳۰ […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

تصحیح محمدعلی موحد از مثنوی معنوی هفته آینده و با حضور این مولوی‌پژوه و همچنین چهره‌هایی مانند غلامعلی حدادعادل، فتح‌الله مجتبائی و محمد سالارنسب، رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار صلح خبر، این تصحیح بر اساس ۱۱ نسخه صورت گرفته که ۸ تا ۹ مورد، نسخه‌هایی هستند که طی ۳۰ سال پس از وفات مولانا یعنی تا آخر قرن هفتم هجری کتابت شده‌اند. موحد در این کار، خود را مقید به نسخ قرنی که مثنوی در آن سروده شده دانسته و پا از آن فراتر ننهاده است چراکه کلیه تحریفات و دستبردها به متن مثنوی نیز، پس از آن روی داده است.

این اثر با مقدمه‌ای مبسوط همراه است و موحد در آن، به ملاحظات کلی در باب تصحیح مثنوی و شیوه‌ کار خود در تصحیح جدید مثنوی اشاره می‌کند؛  ملاحظاتی چون عوامل موثر در تحریفات مثنوی، مثنوی به عنوان نمونه‌ی ادبیات مهاجرت، زبان ویژه مولانا و تاثیرپذیری آن از محیط پیرامون.

موحد در این تصمیم که از سوی انتشارات هرمس زیر چاپ رفته است، با این نظر نیکلسون، فروزانفر، مینوی و گلپینارلی که معتقد بودند مثنوی در سال‌های آخر زندگی مولانا دائما در معرض تجدیدنظر و اصلاح و بازسازی بوده و دگرسانی‌های ضبط‌شده در نسخه‌هایی را که در پانزده سال اول بعد از درگذشت مولانا کتابت شده‌اند، حاصل و نتیجه‌ این بازخوانی‌های مکرر می‌دانستند، اتفاق نظر دارد.

او خواسته متنی پیراسته و قابل‌فهم و درخور اعتماد برای مخاطبان و علاقه مندان مثنوی فراهم کند که هم خوانندگان عادی از آن بهره ببرند و هم اهل تحقیق و نقد علمی به آن استناد کنند.

به گفته لطف‌الله ساغروانی، مدیر نشر هرمس (ناشر این کتاب) جلد اول این اثر در هزار صفحه شامل مقدمه استاد موحد در ۱۲۰ صفحه و نیز دفتر اول، دوم و سوم مثنوی و جلد دوم نیز شامل سه دفتر بعدی (چهار، پنج و شش) به انضمام کشف الابیات است و حجم جلد دوم هم ۱۰۰۰ صفحه است. هر دو جلد این کتاب در قطع وزیری و با کاغذ کرم رنک خفیف و با صحافی گالینگور زیر چاپ رفته است.

یکی از ویژگی‌های تصحیح دکتر محمدعلی موحد این است که با نسخه‌های کامل و یا ناتمامی که تا ۱۵ سال پس از فوت مولانا، کتابت و تاکنون شناخته شده‌اند؛ مثل نسخه قونیه و نسخه قاهره و… کار تصحیح را با ذکر تمام نسخه بدل‌ها به انجام رسانده است.

چندی پیش غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز با ابراز امیدواری نسبت به انتشار تصحیح دکتر موحد از «مثنوی معنوی» گفته بود:‌ «این کتاب نود سال بعد از تصحیح نیکلسون منتشر می‌شود و ادامه دهنده راهی است که نیکلسون در سال‌های قبل آن را پیموده است. این اثر نتیجه سال‌ها تلاش و کوشش محمدعلی موحد در حوزه مولاناپژوهی است و به محض انتشار، مراسمی در خور برای رونمایی از آن توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی، برگزار خواهد شد».

محمدعلی موحد از چهره‌های مطرح مولوی‌پژوهی در ایران است. به قلم این پژوهشگر آثار متعددی مربوط به مولانا و شمس و شاگردان این شاعر و اندیشمند بزرگ ایرانی منتشر شده است. از آن جمله می‌توان به کتاب «رساله در مناقب پروردگار» اثر فریدون بن احمد سپهسالار اشاره کرد. این اثر  با تصحیح و توضیح محمدعلی موحد و صمد موحد از سوی نشر کارنامه به چاپ رسیده است.

حال خبر می‌رسد که فرهنگستان زبان و ادب فارسی در نظر دارد طی مراسمی کتاب مثنوی معنوی را، به تصحیح جناب استاد دکتر محمدعلی موحد، عضو پیوسته این فرهنگستان رونمایی کند. این مراسم روز دوشنبه، چهارم دی‌ماه ۱۳۹۶ از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در محل فرهنگستان زبان و ادب فارسی (تالار الغدیر) برگزار خواهد شد و آقایان محمدعلی موحد، غلامعلی حداد عادل، فتح‌الله مجتبائی و محمد سالارنسب، در آن سخنرانی خواهند کرد.

منبع : Mehrnews

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید