امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 207345 |
تاریخ انتشار : 01 آذر 1396 - 13:48 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر روحانی و ماکرون همزمان با گفت و گوهای سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا رایزنی کردند به گزارش صلح خبر؛ ابتکتر در صفحه اول روزنامه امروز چهارشنبه، 1 آذر خود نوشت: روحانی و ماکرون همزمان با گفت و گوهای سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا رایزنی کردند     موضع […]

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر

روحانی و ماکرون همزمان با گفت و گوهای سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا رایزنی کردند

به گزارش صلح خبر؛ ابتکتر در صفحه اول روزنامه امروز چهارشنبه، 1 آذر خود نوشت: روحانی و ماکرون همزمان با گفت و گوهای سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا رایزنی کردند

 

روحانی و ماکرون همزمان با گفت و گوهای سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا رایزنی کردند

 

موضع قاطع اروپا برای حفظ برجام

معاون هماهنگ کننده اتحادیه اروپا: به طور واضح می گویم امکان مذاکره مجدد برجام وجود ندارد

همزمان با تحولات پرشتاب منطقه از بحران‌ها در سوریه، عراق، یمن، قطر گرفته تا تنش جدید در لبنان و همچنین موضوع برجام که اکنون مهمترین مساله میان و اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان روز گذشته در گفت و گویی با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود با اشاره به موضوع برجام و با قدردانی از تلاش فرانسه و اتحادیه اروپا برای تحکیم این معاهده بین المللی، اظهارداشت: از دیدگاه ایران از یکسو اجرای کامل و دقیق برجام آزمون مهمی برای سایر همکاری های مهم در عرصه بین المللی است و از سوی دیگر، اضافه کردن بخشی به برجام و یا حذف بخش هایی از آن ، موجب فروپاشی کامل این توافق خواهد شد.
روحانی در این گفت و گو با توجه به اظهارات اخیر رئیس جمهوری فرانسه در خصوص نقش منطقه‌ای ایران و ابزار نگرانی از این نقش با اشاره به درهم کوبیده شدن پایگاه‌های اصلی داعش در منطقه هدف ایران در منطقه را مبارزه با تروریسم اعلام کرد و گفت: همانطور که بارها تاکید کرده ایم ایران به دنبال سلطه و برتری در منطقه نیست. هدف ایران کمک به صلح خبر و امنیت منطقه و جلوگیری از تجزیه کشورها است و از نظر ما در همه کشورهای منطقه، تصمیم گیر اصلی مردم منطقه هستند.
روحانی همچنین ماجراجویی‌هایی را که در منطقه توسط برخی شاهزادگان کم تجربه انجام می گیرد، به ضرر کل منطقه دانست و اظهارداشت: با ماجراجویی و تفرقه افکنی در این منطقه مخالفیم و معتقدیم فرانسه با حفظ استقلال رای و جایگاهی که در منطقه دارد، می تواند با رویکردی واقع بینانه و بی طرفانه، نقش سازنده ای را ایفا کند. رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه همه در منطقه باید مراقب باشند که در میدان بازی اسرائیل وارد نشوند، اظهارداشت: حزب الله جزو ملت لبنان است و در این کشور فوق العاده محبوبیت دارد و سلاح آن نیز صرفا دفاعی و برای استفاده در مقابل حملات احتمالی به لبنان است.اکنون همه ما باید تلاش کنیم که گروههای لبنانی بتوانند در کنار هم با امنیت، دولتی داشته باشند که موجب پیشرفت کشورشان باشد.

فرانسه کاملاً به برجام پایبند است

رییس جمهوری فرانسه نیز در این تماس تلفنی با تاکید مجدد بر ضرورت گسترش همکاری های تهران – پاریس در همه عرصه های مورد علاقه گفت که همه کشورها باید برای حفظ برجام تلاش کنند و فرانسه کاملا به این توافق پایبند است. وی پایبندی به برجام را باعث تقویت اعتماد سازی دانست و گفت: دولت فرانسه همه تلاش خود را بکار گرفته تا بانکها و تجار بتوانند روابط خود را با ایران تقویت کنند.

وی همچنین تداوم گفت وگوهای سازنده میان کشورها بویژه در منطقه را برای تقویت ثبات و امنیت آن از سیاست‌های پاریس برشمرد و گفت: ما در یک موضع میانجیگرانه دنبال کاستن از فعالیتهای خصمانه در منطقه و تقویت ثبات هستیم.

توسعه روابط ایران و اروپا پس از برجام

در همین رابطه روز دوم گفت و گوهای سطح بالای ایران و اروپا به ریاست عباس عراقچی و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در اصفهان به کار خود پایان داد. معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه کشورمان دیروز در سمینار همکاری‌های هسته‌ای، پیشرفت‌ها و چشم اندازها که درقالب سومین دور گفت وگوهای سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا برگزار ؛ تاکید کرد: پس از اجرای سند برجام، ارتباطات ایران و اتحادیه اروپا بسیار توسعه یافته و از روابط خوبی برخورداریم. ما دوشنبه دور سوم گفت وگوهای عالی رتبه ایران و اتحادیه اروپا را در تهران آغاز کردیم و حوزه های مختلف مانند همکاری های اقتصادی، بانکداری، سرمایه گذاری، تجارت، حمل ونقل، ارتباطات فرهنگی، گردشگری، ارتباطات مردمی، مسائل زیست محیطی، مهاجرت و حقوق بشر در این گفت وگو ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. این نشست بسیار پر ثمر بود و به مرحله ای رسیده ایم که بتوانیم نقشه راه را برای همکاری های آتی ترسیم کنیم.

عراقچی همچنین با قدردانی از مواضع اروپایی ها بخاطر حمایت از برجام و تلاش های مهمشان در این زمینه، اظهار امیدواری کرد که با همکاری با یکدیگر بتوانیم از نتایج این توافق سود ببریم. وی تصریح کرد: بسیار مهم است که همه طرف ها به تعهدات خود پایبند باشند.

امکان مذاکره مجدد در برجام وجود ندارد

هلگا اشمید معاون هماهنگ سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز گذشته با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی 9 بار پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش در برجام را تایید کرده است اظهارکرد: من به عنوان نماینده خانم موگرینی که از طرف اتحادیه اروپا مامور پیگیری سند برجام است به طور واضح می گویم امکان مذاکره مجدد برجام وجود ندارد. در مذاکراتی که ما با کشورهای دیگر داریم همه آن ها از برجام حمایت می کنند. برجام نشان دهنده فرهنگ همکاری است برای اینکه از انرژی هسته ای استفاده صلح خبر آمیز شود. این نشان دهنده فرهنگ همکاری در سطح بین المللی است.

اشمید افزود: پیوست شماره 3 برجام پیوست مهمی است که ایران و اعضای اتحادیه اروپا ملزم به رعایت آن هستند. از طرف دیگر همه می دانند که اتحادیه اروپا تلاش می کند بالاترین استاندارد ایمنی را در سایت های هسته ای اجرا کند و گام های زیادی در این زمینه برداشته است.

وی همچنین با اشاره به پروژه‌های مشترک ایران و اتحادیه اروپا اظهار داشت: اتحادیه اروپا متعهد به اجرای پروژه های مختلفی از جمله ابزارهای ایمنی هسته ای با رگلاتور ایرانی، همکاری در نیروگاه بوشهر، مطالعه مرکز ایمنی در برجام است و این پروژه ها در حال بررسی است و پروژه های دیگری هم برای همکاری های مشترک تعریف خواهد شد. وی همکاری در پروژه اراک را گامی رو به جلو در اجرای برجام عنوان کرد و ادامه داد:علاوه بر این تبدیل فردو به یک مرکز تحقیقاتی و همچنین همکاری روسیه در حوزه ایزوتوپ ها در این مرکز از جمله اقدامات ایران به شمار می رود و ما در این زمینه از همکاری های روسیه هم قدردانی می کنیم.

اقدامات آمریکا را به دقت رصد می‌کنیم

در همین رابطه بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز در این نشست با بیان اینکه همانطور که در سخنرانی‌های امروز ملاحظه کردید همه سخنرانان بر حفظ برجام تاکید داشتند و بصورت مستقیم و غیرمستقیم برای دولت جدید ایالات متحده پیام فرستادند که سیاست هایی که در پیش گرفته سیاست هایی نیست که نتیجه بخش باشد، اظهار داشت: این اقدامات آمریکا را در انزوا قرار می دهد. آژانس بین المللی انرژی اتمی 9 بار پایبندی ایران به تعهدات هسته ای را تایید کرده است اما پایبندی ایران منوط به این است همه اطراف برجام به آن پایبند باشند. به گزارش ایرنا، وی خاطرنشان کرد: ما اقدامات کنگره آمریکا را به دقت رصد می کنیم و سازمان انرژی اتمی بر اساس مسئولیت‌هایی که دارد پیش بینی های لازم را کرده است . اگر قرار باشد برگشتی داشته باشیم ، این برگشت باید به نحوی باشد که تاثیرات خود را بگذارد. امیدواریم این پیام گرفته شود که ما در منطقه شرایط بسیار خوبی داریم و بعید است سیاست‌های یک جانبه آمریکا به نتیجه برسد چرا که جهان، جهان چند جانبه گرایی است و این طور نیست که آمریکا بخواهد خواسته خود را به دیگران تحمیل کند.

معاون سازمان انرژی اتمی در خصوص همکاری های هسته ای با طرف اروپایی نیز گفت: ما در حال حاضر در مقطعی هستیم که می توانیم وارد پروژه های مشخص شویم، آنچه مدنظر ما است کاربرد پرتوها در حوزه های پزشکی و کشاورزی است.هم پیشرفت های خوبی در این حوزه دارد و ما انتظار داریم دو طرف در این زمینه هم با هم همکاری کنند.

اگر فیلم یا فیلم یا تصاویری دارید که تمایل دارید با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله مدیا صلح خبر منتشر گردد.

اگر تمایل داشته باشید با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و فیلم ها و فیلم های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت پخش داشته باشند.

خبرنگاران RSS</p

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید