امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 226502 |
تاریخ انتشار : 23 اسفند 1396 - 9:45 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر ؛ ربيعي و آخوندي بار ديگر راي‌اعتماد گرفتند به گزارش صلح خبر؛ روزنامه اعتماد در صفحه اول امروز 23 اسفند ماه خود نوشت: ربيعي و آخوندي بار ديگر راي‌اعتماد گرفتند عباس آخوندي مخالف استيضاح : 152 راي موافق استيضاح: 92 راي علي ربيعي مخالف استيضاح: 126 راي موافق استيضاح: 124 راي […]

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر ؛

ربيعي و آخوندي بار ديگر راي‌اعتماد گرفتند

به گزارش صلح خبر؛ روزنامه اعتماد در صفحه اول امروز 23 اسفند ماه خود نوشت: ربيعي و آخوندي بار ديگر راي‌اعتماد گرفتند

ربيعي و آخوندي بار ديگر راي‌اعتماد گرفتند

عباس آخوندي
مخالف استيضاح : 152 راي
موافق استيضاح: 92 راي
علي ربيعي
مخالف استيضاح: 126 راي
موافق استيضاح: 124 راي
عليرضا كيانپور
روز سخت مجلس براي وزراي كار و راه، شبي آرام به‌همراه داشت تا ربيعي و آخوندي سال 97 را به عنوان وزير دولت دوازدهم تحويل كنند. اما باوجود اين نتيجه يكسان براي هر دو استيضاح، لحظات و نحوه برگزاري جلسات استيضاح اين دو عضو كابينه حسن روحاني چندان به يكديگر شبيه نبود و به‌قول فوتبالي‌ها اگر بخواهيم اين دو استيضاح را به دو نيمه يك بازي فوتبال تشبيه كنيم، شبيه به آن بازي‌هايي مي‌شود كه تشكيل شده‌اند از دو نيمه كاملا متفاوت؛ نيمه اول كه استيضاح ربيعي باشد، سراسر حمله ازسوي دوطرف استيضاح‌كنندگان و وزير و نمايندگان حامي‌اش و نيمه دوم بازي كسل‌كننده استيضاح‌كنندگان و مخالفان استيضاح، تا آن‌جا كه هنوز يك ساعت به پايان جلسه مانده، احمد اميرآبادي فراهاني از جمله متقاضيان اصولگراي استيضاح آخوندي، با طرح ادعايي عجيب مبني بر عقب‌نشيني فراكسيون اميد از استيضاح، گفت كه «سر استيضاح را بريدند». سخناني كه البته از سوي مصطفي كواكبيان بي‌‌پاسخ نماند و مهم‌تر آنكه فراكسيون اميد، تنها فراكسيوني بود كه پيش از آغاز هر كدام از جلسات استيضاح رسما موضع‌گيري كرده و ازقضا با هر دو فقره هم مخالفت كرده بود. اوج اين دو جلسه استيضاح اما احتمالا دقايقي بود كه غلامرضا تاجگردون يكي از متقاضيان اصلاح‌طلب استيضاح علي ربيعي پشت تريبون رفت و گفت: «وقتي بحث استيضاح مطرح شد، در چند روز گذشته استيضاح‌هاي مهم ادوار مختلف مجلس را مرور كردم؛ استيضاح ناطق نوري و استيضاح عبدالله نوري. استيضاح مهاجراني و استيضاح فرجي‌دانا. در همه اينها دو گفتمان مطرح شده است. هميشه بين دو گفتمان دو موضوع مطرح بود اما اين‌بار…» اينها جملات آغازين نطق احساساتي تاجگردون است كه احتمالا در سال‌هاي بعد هم بارها محل رجوع خواهد بود.
اما اگر استيضاح ربيعي را به يك نيمه نفسگير از يك بازي فوتبال تشبيه كنيم، احتمالا لحظات شمارش آرا پس از حدود ۵ ساعت بحث و مذاكره علني، در حكم ضربات پنالتي اين بازي خواهد بود. آنجا كه وقتي پس از دو بار شمارش آرا، ابتدا اخباري غيررسمي مبني بر ابقاي ربيعي، سپس خبر راي آوردن استيضاح وزير كار در صحن پيچيد. محمدمهدي برومندي از جمله حاميان سرسخت ربيعي با اضطراب فراوان به خبرنگار «اعتماد» گفت كه دوبار آرا شمارش شده و حالا نوبت به ضربات پنالتي است. نماينده‌اي كه وقتي راي اوليه و غيررسمي مبني بر استيضاح ربيعي را شنيد، يك بطري آب را به ميز مقابلش كوبيد و هنگامي كه پس از ششمين‌بار شمارش آرا، نتيجه نهايي مبني بر اعطاي راي‌اعتماد مجدد به ربيعي اعلام شد، با دستاني گشوده و حركاتي شبيه به «شادي پس از گل»، خوشحالي مي‌كرد، جالب آنكه همزمان در آن‌سوي صحن، محمدقسيم عثماني نخستين ناطق موافق استيضاح ربيعي در جلسه ديروز، با عصبانيت خواستار بازشماري آرا شد. عباس آخوندي، وزير راه هم ديروز استيضاح شد و البته، او هم همچون ربيعي راي‌اعتماد مجدد گرفت اما در جلسه‌اي آرام كه شايد مهم‌ترين حاشيه‌اش، تحصن مجتبي ذوالنور و جمعي از اصولگرايان معمم و مكلاي مجلس در جايگاه هيات رييسه مجلس بود. تحصني كه درپي يك درگيري لفظي نسبتا شديد ميان ذوالنور، رييس فراكسيون روحانيت مجلس و محمدعلي وكيلي، عضو اصلاح‌طلب هيات رييسه كليد خورد و ازقضا، نه ارتباطي به استيضاح داشت و نه ارتباطي به آخوندي. دعوايي بر سر عدم اعلام وصول سوال از رييس‌جمهور كه حالا مدت‌هاست وقت مجلس را گرفته و هيچ بعيد نيست، اگر محقق شود و حسن روحاني را به صحن هم بكشاند، عملا نتيجه‌اي بيشتر از دو استيضاح ديروز به همراه داشته باشد. داد و قال بسيار براي هيچ؛ شبيه به دو استيضاح وزراي كار و راه كه كاري نكرد و راهي به جايي نبرد.
عباس آخوندي: براي ايران نگرانم
به عنوان بالاترين مسوول وزارت راه و شهرسازي از هر نوع رنجي كه براي مردم پيش آمده اعم از اينكه قصور و تقصيري متوجه ما بوده يا نه پوزش مي‌خواهم؛ چراكه به هرحال كار هيچ دستگاه اجرايي بدون نقص نيست.
واقعيت اين است كه مردم‌سالاري به همين معنا است كه همواره امكان پرسشگري وجود داشته باشد و مسوولان خود را موظف بدانند به سوالات نمايندگان و مردم پاسخ دهند.
ما در دماي منهاي سه درجه در منطقه كرج ۳۳‌سانت برف داشيم. سوال اين است كه آيا مي‌شد جاده‌ها و فرودگاه‌ها را در اين شرايط عملياتي نگه داشت؟ در دو ماه گذشته آمار كشورهاي مخلتف را ملاحظه كرديد. ۲۵ حادثه در اين دو ماه در كشور‌هاي ديگر رخ داده است و امريكا، اروپا، ژاپن، چين و كشورهاي پيشرفته با برف و سرمايي بسياري كمتر از اين دچار مشكلات حمل و نقل شدند.
طول راه‌هاي منتهي به تهران ۹۰۰ كيلومتر است كه حداقل تعداد نيروي مورد نياز براي راهداري در مواقع حساس مثل شرايط برفي ۵۰۰‌نفر است كه احتياج به ۲۰۰ دستگاه برف‌روب و نمك‌پاش نيز وجود دارد اما كل دستگاه نمك‌پاش ما در تهران ۴۲ دستگاه آن هم با عمر ۲۵ ساله است. آيا تصور مي‌كنيد با اين مقدار تجهيزات مي‌توان عملكرد صددرصدي داشت؟
همه ما با هم در يك كشتي كار مي‌كنيم پس بايد ببينيم كه چطور مي‌توانيم به يكديگر كمك كرده تا كشور را اداره كنيم.
وقتي كه برف باريد بنده با پليس تماس گرفتم تا اتوبان تهران- كرج را ببندند كه پليس در پاسخ گفت ۱۶ راه ورودي به اتوبان تهران- كرج وجود دارد، اصلا آيا كسي مي‌تواند اين راه را ببندد؟ ما در نهايت ساعت ۱۲ شب اتوبان تهران ـ قم را بستيم كه باعث ايجاد شش كيلومتر صف اضافي شد. اتوبان تهران- ساوه را نيز بستيم كه 5.5‌كيلومتر به صف تهران و 2.5 كيلومتر به صف ترافيكي قم اضافه كرد.
اگر قرار باشد بعد از بروز هر حادثه‌اي وزراي مربوطه استعفا دهند دليلي وجود ندارد. بايد بررسي كنيم كه يك وزير چه زماني بعد از وقوع حادثه استعفا مي‌كند. پاسخ اين است كه دليل استعفاي يك وزير در كشوري پيشرفته براي همبستگي اجتماعي و برداشتن موانع جهت رسيدگي به حوادث است. اگر در مورد اين حادثه من مانع رسيدگي بودم قطعا كناره‌گيري مي‌كردم.
فرداي روز حادثه قطار تبريز- مشهد ساعت 8:30 صبح به آقاي جهانگيري زنگ زدم و گفتم كه از وزارت كنار مي‌روم تا به ابعاد حادثه رسيدگي شود چون اين اتفاق در حوزه راه‌آهن رخ داده بود و مربوط به وزارتخانه بنده بود.
وقتي عمليات در حوزه ما نبود استعفاي بنده به معناي كتمان حقيقت است و اينكه من مسووليت خود را نپذيرفتم. قطعا اگر عمليات در حوزه من بود همچون دفعه قبل اولين كسي بود كه استعفا مي‌دادم. پس نبايد علامت غلط به جامعه دهيم و به دنبال آن نتيجه‌گيري غلطي هم كنيم.
اگر بخواهيم حمل و نقل را در برابر حوادث تاب‌آور كنيم، بايد به سمت شهرسازي ريل‌پايه برويم.
اقتصاد ايران نيازمند تصميمات سختي است. ميزان بدهي و معوقات بانكي ۱۲۰ هزار ميليارد تومان است، در سال ۸۶، ۳۸ درصد GDPT، بانك‌ها قدرت تسهيلات دادن به شركت‌ها را داشتند و الان اين رقم به ۱۲ درصد كاهش يافته است. آيا مي‌توان با اين ميزان قدرت وام‌دهي كار بزرگي انجام داد؟ طبيعتا ما در شرايط اقتصادي بسيار سختي هستيم. بودجه‌ كشور هم در وضع موجود تقريبا صددرصد بودجه جاري است حالا شما از من انتظار داريد با اين وضع بودجه كار بزرگي كنم، آيا اين امكان‌پذير است؟
دليل فشارها و شايعاتي كه عليه من ساخته‌اند را مي‌دانم. به طور مثال در گذشته به ازاي معامله يك هواپيما، دلال هفت ميليون دلار حق دلالي دريافت مي‌كرد اما در دوره بنده قرارداد خريد بيش از ۲۰۰ هواپيما امضا شد و حتي يك سنت حق دلالي پرداخت نشد. در قراردادهاي خارجي وزارتخانه حتي يك سنت رشوه مشاهده نمي‌شود كه اگر مي‌شد رييس كميسيون اصل ۹۰ قانون اساسي مجلس گزارش آن را اعلام مي‌كرد. در قراردادهاي داخلي نيز حتي يك ريال خارج از عرف جابه‌جا نشد. سختگيري‌ام در مجموعه وزارتخانه در حدي است كه اگر كسي به جاي ارتباط مستقيم و قانونمند با واسطه وارد وزارتخانه شود فرداي آن روز از ورودش به وزارتخانه جلوگيري مي‌كنم.
منتقداني كه مي‌گويند وزير راه و شهرسازي چه اقداماتي براي جذب سرمايه‌ انجام داده است، بدانند كه تا اين لحظه 1.5 ميليارد يورو از آلمان كه يك ميليارد و ۳۲۰ ميليون دلار آن با شركت زيمنس به قرارداد رسيده است، از آذربايجان ۵۷۰‌ميليون يورو و از كشورهاي اتريش، كره‌جنوبي و برخي ديگر از كشورها ميليون‌ها دلار قرارداد بسته‌ايم. چنين تامين مالي خارجي در هيچ يك از وزارتخانه‌ها انجام نشده است. علاوه بر ۴۶ هزار ميليارد تومان در حوزه راه و ده‌ها ميليون دلار در حوزه ريل جذب سرمايه كرده‌ام.
علي ربيعي: به اندازه داده‌ها و ستانده‌هايم عملكرد موفقي در اين وزارتخانه داشته‌ام
در اين جلسه عمده مباحث مطرح شده از سوي استيضاح‌كنندگان حول شركت‌هاي وابسته به اين وزارتخانه بود. متاسفم كه كاركردهاي اجتماعي وزارتخانه به عرصه‌اي مثل شستا و برخي مجموعه‌هاي اقتصادي آن تقليل پيدا كرده است.
ما سياست‌هاي فقرزدايي را پيش برديم البته بدانيد كه فقر ۲۰ سال برنامه مي‌خواهد و پاشيدن پول نمي‌تواند همچون اشتغال مشكل فقر را حل كند.
در يك بررسي كوتاه مي‌بينيد كه از پرونده‌هاي اختلاس هيچ كدام مربوط به وزارتخانه بنده نبوده است، ادعا نمي‌كنم كه سوپر مدير هستم چون ما به كار فردي معتقد نيستيم. ما يك تيم مديريتي و سالم هستيم. معتقدم تاكنون عملكرد موفق و روند سالمي را در پيش گرفته‌ايم.
بنده از آقاي لاريجاني در مجلس قبل درخواست برگزاري جلسه غيرعلني براي توضيح درباره وضعيت صندوق‌ها را مطرح كردم و آنجا شرايط را تشريح كرده و اخطارهاي لازم را دادم اما اكنون خودم به دليل صندوق‌ها استيضاح مي‌شوم همان كسي كه آژير داد كه اين شرايط براي صندوق‌ها به وجود مي‌آيد.
يكي از برنامه‌هاي اين وزارتخانه تا شهريور ۹۷، خروج بنگاه‌هاي كم بازده است چون معتقدم بايد از بنگاهداري بيرون آيد. اصلا مجلس بايد به بنده پاداش دهد كه برنامه‌ريزي براي خارج كردن صندوق‌ها از بنگاهداري دارم.
آمارهاي اقتصادي ما به گونه‌اي بوده كه شركت شستا با ميانگين فروش ۸۸۰۰ ميليارد تومان امروز به ۲۱ هزار ميليارد تومان افزايش يافته و سود خالص شستا از ۲۶ هزار ميليارد تومان به ۳۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان سوددهي و ارزش افزايش يافته است.
اگر قرار به كار اقتصادي بود، بايد بسياري از كارگران از شركت‌هاي تحت مجموعه خود اخراج مي‌كرديم اما ما به فكر تثبيت شرايط بوديم. نمونه بارز آن درباره شركت ذوب‌آهن است كه در زماني كه بنده اين وزارتخانه را تحويل گرفتم ۸۰۰۰ نفر پرسنل داشت كه اين افراد امروز به ۱۶ هزار نفر رسيده است. شركتي كه در سال ۹۴، ۱۳۰۰ ميليارد تومان زيان‌دهي داشت و امروز به سودآوري بالغ بر ۱۱۰ ميليارد تومان رسيده است، آيا اين اقدام نادرستي بوده است؟
براي اشتغال و رفاه ۲۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات با بهره پايين در نظر گرفته‌ايم و براي جلوگيري از تبديل سرنوشت اين طرح به طرح بنگاه‌هاي زودبازده اين مبلغ با برنامه و تدريجا تزريق مي‌شود.
شركت آسمان را با ۱۲۵۰ ميليارد تومان بدهي سر رسيد شده تحويل گرفتيم كه ۹۰۰ ميليارد تومان بدهي اين شركت را تسويه كرده‌ايم.
علت بحران صندوهاي بيمه‌اي و بازنشستگي تصميمات دولت و مجلس است. چه كسي حاضر است هزينه تصميمات سخت و دشوار را بدهد؟ آيا شما حاضريد روي سن و بازنشستگي در صندوق‌هاي بيمه‌اي وبازنشستگي تصميم سخت و دشوار بگيريد؟ امكان ندارد بدون همكاري دولت و مجلس و حمايت كل حاكميت كاري را پيش برد.
اگر برنامه‌ تثبيت اشتغال اين وزارتخانه به اجرا در نمي‌آمد، ۳۰۰ هزار نفر بيكار مي‌شدند.
در دوره بنده كارگر و كارفرما به صورت مسالمت‌آميز در كنار هم چالش مي‌كنند و با گفت‌وگو به تفاهم مي‌رسند.
با حمايت دولت فاصله تورم و قدرت خريد كارگران و بازنشستگان كه ۶۷ درصد بود را كاهش داديم. اين كار جز با حمايت رييس‌جمهور و اجراي سياست پيشي دادن مزد بر تورم امكان‌پذير نبود.
در پالايشگاه خليج فارس ۲۰ هزار ميليارد سرمايه‌گذاري كرديم و در ساير پالايشگاه‌ها ۳۰۰۰ ميليارد سرمايه‌گذاري شده است. در پالايشگاه‌هايي كه به وزارتخانه واگذار شده نسبت به قبل از واگذاري سود بيشتري توليد شده است.
مي‌گويند كه چرا تامين اجتماعي از بانك پول قرض مي‌گيرد. ما سالي ۲۰ هزار ميليارد تومان بايد به تامين اجتماعي بدهيم كه چاره‌اي جز اين نداريم. اگر دولت در بودجه اين اعتبارات را اختصاص نداد، خوب شما اختصاص مي‌داديد.
كي از دلايل استيضاح را سقوط هواپيماي آسمان عنوان مي‌كنند در شرايطي است كه سه هفته قبل برخي از دوستان به بنده پيامك مي‌دادند كه مي‌خواهند من را استيضاح كنند، پس استيضاح ربطي به شركت هواپيمايي آسمان ندارد.
امروز جملات نامناسبي همچون لابي شنيدم و اينكه بنده به افراد در روزنامه‌ها گفته‌ام عليه نمايندگان مطالبي را منتشر كنند، اين درست نيست و اين حرف‌ها خوب نيست. بنده نمي‌خواهم وارد اين صحبت‌ها شوم. چه به من راي دهيد و چه راي ندهيد، خود را سرباز نظام مي‌دانم.

سرويس اخبار روز خبرگزاري صلح خبر

اگر فيلم يا فيلم يا تصاويري داريد که تمايل داريد با ديگران به اشتراک بگذاريد، از بخش خبرنگاران صلح خبر براي ما ارسال نماييد. تا پس از بررسي در مجله مديا صلح خبر منتشر گردد.

اگر تمايل داشته باشيد با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاوير و فيلم ها و فيلم هاي خودتان، قوانين و عرف را رعايت نماييد تا قابليت پخش داشته باشند.

خبرنگاران پايگاه تحليلي خبري صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید