امروز: پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 10 شوال 1445 | 2024-04-18
کد خبر: 221680 |
تاریخ انتشار : 28 بهمن 1396 - 9:52 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر ؛ راه‌حل مشكلات جهان اسلام لوله تفنگ نيست به گزارش صلح خبر؛ روزنامه اعتماد در صفحه اول امروز 28آبان ماه خود نوشت: راه‌حل مشكلات جهان اسلام لوله تفنگ نيست سفر به هند با دو دستور كار متفاوت: ديدار با علما و جمعيت اسلامي در حيدرآباد و رايزني‌هاي سياسي – اقتصادي در […]

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر ؛

راه‌حل مشكلات جهان اسلام لوله تفنگ نيست

به گزارش صلح خبر؛ روزنامه اعتماد در صفحه اول امروز 28آبان ماه خود نوشت: راه‌حل مشكلات جهان اسلام لوله تفنگ نيست

راه‌حل مشكلات جهان اسلام لوله تفنگ نيست

سفر به هند با دو دستور كار متفاوت: ديدار با علما و جمعيت اسلامي در حيدرآباد و رايزني‌هاي سياسي – اقتصادي در دهلي نو. استقبال از حسن روحاني، رييس‌جمهور در نخستين سفر به هند در جامه مقام اول اجرايي ايران در خور توجه بود. رابطه ديرينه و تاريخي ايران و هند منجر به احساس نزديكي مسلمانان اين كشور به ايران شده و اين علاقه در مدت زمان اقامت روحاني و هيات همراه در حيدرآباد به خوبي به تصوير كشيده شد. به نظر مي‌رسد كه سفر روحاني به دهلي بيشتر از ابعاد سياسي، ابعاد اقتصادي رابطه دو جانبه را شامل شود كه ردي از همين مساله در سخنان روحاني پيش از آغاز سفر نيز به چشم مي‌خورد. حضور وزراي امور خارجه، اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت و وزير نفت به همراه روحاني در اين سفر نشان‌دهنده عزم تهران براي توسعه همه‌جانبه رابطه با دهلي است و اين در حالي است كه رييس‌جمهور سفر سال گذشته نارندرا مودي به تهران را نيز در مسير توسعه رابطه بسيار مهم مي‌داند. رييس‌جمهور، پيش از عزيمت به حيدرآباد درباره اهداف سفر به دهلي نو، ضمن اشاره به اين موضوع كه سفر در راستاي دعوت نارندرا مودي، نخست وزير هند صورت گرفته است، گفت: «توسعه بندر چابهار و اتصال هند از اين طريق به افغانستان و آسياي مركزي براي هر دو كشور بسيار مهم است. اخيرا فاز جديد توسعه بندر شهيد بهشتي در چابهار با حضور نمايندگان 17 كشور افتتاح شد كه در اين مرحله ظرفيت بندر چابهار به هشت و نيم ميليون تن افزايش يافت و البته فازهاي توسعه‌اي ديگري نيز در اين بندر اجرا خواهد شد. يكي ديگر از موضوعات مذاكرات ما در اين سفر، مسير ترانزيت و توسعه همكاري بيشتر در اين زمينه و سرمايه‌گذاري در توسعه بندر و راه آهن چابهار به زاهدان است كه براي هر دو كشور بسيار حائز اهميت است.» تحولات منطقه اعم از مبارزه با تروريسم و نگراني‌هاي مشترك تهران و دهلي درباره ساير پرونده‌هاي روز منطقه‌اي نيز در زمره بحث‌هاي امروز روحاني و نارندرا مودي، نخست وزير كشور ميزبان است.
غربي‌ها ميان مسلمانان فاصله انداخته‌اند
ديدار با نخبگان، علماي ديني و رهبران جامعه اسلامي هند، حضور در نماز جمعه «مكه مسجد» حيدرآباد و بازديد از آثار تاريخي قطب شاهيان در زمره برنامه‌هاي پنجشنبه و جمعه رييس‌جمهور در حيدرآباد بود. برادري و دوستي ملت ايران براي ملت هندوستان، پيامي بود كه حسن روحاني در ديدار با نخبگان و علماي ديني در حيدرآباد مطرح كرد. پاشنه آشيل سخنان رييس‌جمهور در اين جمع تمايل تهران براي برقراري روابطي صميمانه‌تر و نزديك‌تر ميان دو ملت بود. نقد رفتار دشمنان اسلام براي معرفي اين دين به عنوان دين خشونت، بخش عمده‌اي از سخنان رييس‌جمهور در اين نشست را به خود اختصاص داد. وي در اين باره گفت: براساس آموزه‌هاي پيامبر بزرگوار اسلام، همه پيروان مذاهب اسلامي علاوه بر اينكه بايد با هم برادر و متحد باشند، ضروري است نسبت به همه انسان‌ها هم دلسوز باشند.
رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به رفتارهاي دوگانه غرب با مسلمانان گفت: «زماني كه مسلمانان داراي علم و دانش بودند و غرب از آن فاصله داشت، ما بدون منت علم خود را در اختيار آنان قرار داديم اما زماني كه غربي‌ها به دانش و تكنولوژي رسيدند مانند ما رفتار نكردند و هنوز هم حاضر نيستند تكنولوژي و صنعت خود را عادلانه و منصفانه در اختيار ديگران قرار دهند.» دكتر روحاني با بيان اينكه دنياي غرب كشورهاي اسلامي را با ايجاد اختلاف به خودشان مشغول كرده، گفت: اختلافات موجود در حالي است كه شيعه و سني قرن‌ها برادرانه در كنار هم زندگي مي‌كردند و در عراق و سوريه تمام مذاهب، همزيستي مسالمت‌آميزي با يكديگر داشتند و در اين ميان هندوستان را مي‌توان موزه زنده همزيستي مسالمت آميز مذاهب، اديان و اعتقادات گوناگون توصيف كرد اما امروز غربي‌ها ميان مسلمانان فاصله انداخته و گروه‌هايي به نام اسلام و جهاد تشكيل داده كه ارتباطي با اسلام ندارند و از آنان به عنوان گروه‌هاي تكفيري ياد مي‌كنيم.
روحاني در تبيين سياست‌هاي منطقه‌اي ايران گفت: «نمي‌خواهيم با هيچ كشور اسلامي و كشورهاي منطقه و ملت‌هاي دوست خود، فاصله داشته باشيم و اگر مشكلي در جهان اسلام وجود دارد، راه‌حل آن لوله تفنگ و نظامي نيست بلكه با منطق، استدلال و گفت‌وگو مي‌توان مسائل را برطرف كرد.» رييس‌جمهور با بيان اينكه نسل جوان مقصر نشناختن واقعيت‌هاي دين نيست، مبلغان ديني بايد كوتاهي‌ها و ضعف‌ها را جبران كنند، گفت: اگر چنين احساس شود كه نسل جوان به نداي اسلام به درستي گوش نمي‌دهند و احيانا از سيره پيامبر اسلام(ص) فاصله گرفته‌اند، اين موضوع تقصير جوانان نيست بلكه كوتاهي از جانب نخبگان و بزرگاني است كه به درستي و با زبان روز، آموزه‌هاي ديني را تبيين نكرده‌اند.

اگر فيلم يا فيلم يا تصاويري داريد که تمايل داريد با ديگران به اشتراک بگذاريد، از بخش خبرنگاران صلح خبر براي ما ارسال نماييد. تا پس از بررسي در مجله مديا صلح خبر منتشر گردد.

اگر تمايل داشته باشيد با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاوير و فيلم ها و فيلم هاي خودتان، قوانين و عرف را رعايت نماييد تا قابليت پخش داشته باشند.

خبرنگاران پايگاه تحليلي خبري صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید