امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 221692 |
تاریخ انتشار : 28 بهمن 1396 - 10:14 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر ؛ دشمنان، اسلام را دین خشونت معرفی می‌کنند به گزارش صلح خبر؛ روزنامه ایران در صفحه اول امروز 28 بهمن ماه خود نوشت: دشمنان، اسلام را دین خشونت معرفی می‌کنند رئیس جمهوری در صدر هیأتی عالیرتبه، پنجشنبه گذشته به دعوت «ناراندا مودی» نخست وزیر هندوستان و برای یک دیدار رسمی سه […]

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر ؛

دشمنان، اسلام را دین خشونت معرفی می‌کنند

به گزارش صلح خبر؛ روزنامه ایران در صفحه اول امروز 28 بهمن ماه خود نوشت: دشمنان، اسلام را دین خشونت معرفی می‌کنند

دشمنان، اسلام را دین خشونت معرفی می‌کنند

رئیس جمهوری در صدر هیأتی عالیرتبه، پنجشنبه گذشته به دعوت «ناراندا مودی» نخست وزیر هندوستان و برای یک دیدار رسمی سه روزه به هندوستان سفر کرد. در نخستین مرحله سفر، حجت‌الاسلام حسن روحانی وارد شهر حیدرآباد، مرکز ایالت «تلنگانا»ی این کشور شد و علاوه بر مقام‌های محلی، ایرانیان مقیم حیدرآباد و دوستداران جمهوری اسلامی ایران نیز با تجمع در بیرون فرودگاه شهر از او استقبال کردند. این گروه با در دست داشتن پرچم‌های سه رنگ ایران، شعار می‌دادند «روحانی خوش آمدی» و «صل علی محمد یاور رهبر آمد». روحانی نیز با تکان دادن دست، به ابراز احساسات جمعیت حاضر پاسخ داد و از حضور و استقبال گرم و صمیمی آنان تشکر کرد.
روحانی شامگاه جمعه وارد دهلی نو شد. دومین مرحله سفر رئیس جمهوری امروز با استقبال رسمی از او توسط  نخست وزیر هند در این کشور آغاز می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در این سفر که برای تحکیم روابط تهران – دهلی نو و در پاسخ به سفر سال گذشته نخست وزیر هندوستان انجام می‌شود، روحانی از حیدرآباد و دهلی نو دیدن کرده است. علاوه بر مذاکرات مشترک هیأت‌های عالیرتبه دو کشور، اسناد و تفاهمنامه‌های متعدد همکاری در حضور مقامات ارشد ایران و هندوستان مبادله می‌شود.
رایزنی ایران و هند
درباره مسائل منطقه‌ای و اقتصادی
رئیس جمهوری پیش از عزیمت به حیدرآباد هند، در فرودگاه مهرآباد، ضمن تشریح برنامه‌های این سفر به نقش مؤثر زبان فارسی در گسترش و تعمیق تعاملات علمی و فرهنگی دو کشور اشاره و تصریح کرد: علاوه بر اینها، دو کشور در زمینه مسائل اقتصادی، فرهنگی، ارتباطات، فناوری ارتباطات، بهداشت و درمان، صنعت و کشاورزی ارتباطاتی داشتند و دارند که گسترش خواهد یافت.
روحانی با اشاره به اهمیت توسعه بندر چابهار و اتصال هند از این طریق به افغانستان و آسیای مرکزی برای هر دو کشور، یکی دیگر از موضوعات مذاکرات در این سفر را مسیر ترانزیت و توسعه همکاری بیشتر در این زمینه و سرمایه‌گذاری در توسعه بندر و راه‌آهن چابهار به زاهدان برشمرد. وی همچنین از اشتراک نظر و دیدگاه ایران و هند درباره تروریسم در منطقه گفت و افزود که درباره مسائل بین‌المللی و جهانی و جهان در حال توسعه گفت‌وگو خواهیم کرد. رئیس جمهوری نخستین مرحله از سفر خود به هندوستان را شامگاه پنجشنبه گذشته در دیدار با نخبگان، علمای دینی و رهبران جامعه اسلامی حیدرآباد دنبال کرد.
روحانی در سخنان خود، پیام ملت ایران را پیام دوستی و روابط نزدیک‌تر با ملت بزرگ هندوستان عنوان و تأکید کرد که ما خواهان روابط صمیمانه‌تر و نزدیک‌تر دو ملت بزرگ ایران و هندوستان در همه زمینه‌ها هستیم.
وی با اشاره به اینکه مسلمانان با هم برادرند و ادیان برای استقرار خوبی‌ها و حذف مفاسد آمده‌اند، افزود: دشمنان می‌خواهند اسلام را به جای اعتدال و محبت، دین خشونت معرفی کنند. وظیفه مهم همه انسان‌های مؤمن به اسلام، پیامبر (ص) و قرآن مجید در کنار داشتن روابط ولایی نسبت به یکدیگر، امربه معروف و نهی از منکر است، امر به معروف به معنای استقرار نیکی‌ها و خوبی‌ها و نهی از منکر به معنای تلاش برای زدودن بی اخلاقی و مفاسد در جامعه است.
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: زمانی که مسلمانان دارای علم و دانش بودند و غرب از آن فاصله داشت، ما بدون منت علم خود را در اختیار آنان قرار دادیم اما زمانی که غربی‌ها به دانش و تکنولوژی رسیدند، مانند ما رفتار نکردند و هنوز هم حاضر نیستند تکنولوژی و صنعت خود را عادلانه و منصفانه در اختیار دیگران قرار دهند. وی با طرح این سؤال که با وجود این شرایط چه راهی فراروی مسلمانان قرار دارد، گفت: اسلام، امروز هم بخوبی می‌تواند تمام نیازهای زندگی ما را تأمین کند و تنها راهی که پیش رو داریم وحدت و اتحاد و تلاش مضاعف در کسب علم و دانش است. روحانی با بیان اینکه دنیای غرب کشورهای اسلامی را با ایجاد اختلاف به خودشان مشغول کرده است، اظهار کرد: اختلافات موجود در حالی است که شیعه و سنی قرن‌ها برادرانه در کنار هم زندگی می‌کردند و در عراق و سوریه تمام مذاهب همزیستی مسالمت‌آمیزی با یکدیگر داشتند و در این میان هندوستان را می‌توان موزه زنده همزیستی مسالمت آمیز مذاهب، ادیان و اعتقادات گوناگون توصیف کرد، اما امروز غربی‌ها میان مسلمانان فاصله انداخته و گروه‌هایی به نام اسلام و جهاد تشکیل داده که ارتباطی با اسلام ندارند و از آنان به عنوان گروه‌های تکفیری یاد می‌کنیم. وی با تأکید بر اینکه یکی از اهداف و اولویت‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران، برقراری روابط صمیمانه و برادرانه با همه کشورهای اسلامی و منطقه است، تصریح کرد: نمی‌خواهیم با هیچ کشور اسلامی و کشورهای منطقه و ملت‌های دوست خود، فاصله داشته باشیم و اگر مشکلی در جهان اسلام وجود دارد، راه حل آن لوله تفنگ و نظامی نیست بلکه با منطق، استدلال و گفت‌وگو می‌توان مسائل را برطرف کرد. روحانی با بیان اینکه نسل جوان مقصر نشناختن واقعیت‌های دین نیست و مبلغان دینی باید کوتاهی‌ها و ضعف‌ها را جبران کنند، گفت: در مقطع حساس کنونی رسالت سنگینی از سوی نخبگان و بزرگان دینی احساس می‌شود و هر عالم و نخبه‌ای که نفوذ بیشتری دارد بار رسالت سنگین‌تری بر دوش دارد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه ملت ایران خواهان مشارکت با همه ملت‌های منطقه برای برداشتن بحران‌ها و مشکلات از پیش پای مسلمانان منطقه است، راه حل را وحدت، یگانگی و برادری و سرمشق قراردادن زندگی پیامبر اسلام(ص) دانست و تصریح کرد: از طریق صلح خبر و گفت‌وگو با دیگران و البته در صورت لزوم با دفاع و ایستادگی باید بتوانیم وظیفه و رسالت خود را در عصر امروز به سرانجام برسانیم.
پیش از سخنان رئیس جمهوری،  حجت‌الاسلام مهدوی پور نماینده ولی فقیه در شبه قاره هند، حجت‌الاسلام سید نثار حسین و مولانا مفتی خلیل احمد صاحب، از علمای جامعه اسلامی هند، از تلاش‌های ایران برای تقویت وحدت و برادری میان مسلمانان و مذاهب اسلامی تجلیل کردند.
نسل جوان را به سمت اسلام واقعی هدایت نکرده‌ایم
رئیس جمهوری صبح دیروز به همراه هیأت ایرانی از آثار تاریخی قطب شاهیان در حیدرآباد هندوستان بازدید کرد. سلاطین قطب ‌شاهیان  پیوسته با توجه به سابقه قومی و علایق مذهبی، روابط بسیار نزدیکی با ایران و شاهان صفوی داشتند.
روحانی پس از آن، در نماز جمعه حیدرآباد در «مکه مسجد» این شهر حاضر شد و پس از اقامه نماز جمعه با مسلمانان شیعه و اهل سنت، در این مراسم دینی سخنرانی کرد.  وی در سخنان خود، وحدت و اتحاد را تنها راه مسلمانان جهان دانست و تأکید کرد: اگر مسلمانان با هم متحد بودند، رئیس جمهوری امریکا جرأت نمی‌کرد که بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی اعلام کند و اگر با هم متحد بودیم رژیم غاصب صهیونیستی جرأت نمی‌کرد که به حقوق ملت فلسطین تجاوز کند. وی هدف از شرکت در نمازجمعه را اعلام یکی بودن صدا و هدف مسلمان در دنیای اسلام برشمرد و افزود: ما مسلمانان در روز جمعه هر هفته، نماز جمعه می‌خوانیم. نماز جمعه، نماز وحدت و اتحاد میان همه مسلمانان جهان است و اگر نماز جمعه‌ای وحدت مسلمانان را به هم بریزد و ایجاد تفرقه کند قطعاً به آن هدف واقعی نماز جمعه اسلام دست نیافته است. روحانی با بیان اینکه مسلمانان باید مایه رحمت برای همه جهانیان باشند، ادامه داد: اگر اسلام به معنای واقعی کلمه به مردم عالم معرفی شود همه جهانیان به این دین رحمت عشق می‌ورزند، اگر امروز در دنیای اسلام مشکل، تفرقه و اختلاف می‌بینیم نشان آن است که به اسلام واقعی و مفهوم واقعی قرآن واقف نشده‌ایم و اینکه در برخی کشورهای اسلامی خشونت و اختلاف وجود دارد، ناشی از این است که نسل جوان را به سمت اسلام واقعی هدایت نکرده‌ایم. رئیس جمهوری، راه نجات مسلمانان را به رسمیت شناختن همه مذاهب اسلامی برشمرد و گفت: باید آستانه تحمل خودمان را بالا ببریم و به تمام مسلمانان و انسان‌ها در سراسر جهان احترام بگذاریم. دشمنان اسلام نمی خواهند ما با هم متحد باشیم اما ساختمان همین مسجد به ما می‌گوید که مردم این منطقه و از جمله ایران و هند در تمدن، علم و برادری در کنار یکدیگر بوده‌اند. وی از علاقه مردم ایران به سرزمین هند گفت و تأکید کرد: دولت ایران آمادگی دارد و امیدوارم دولت هند هم آماده باشد تا بتوانیم رفت و آمد دو ملت را از نظر روادید آنچنان آسان کنیم که به راحتی به کشورهای یکدیگر سفر کنند. روحانی به آمادگی ایران برای تأمین نفت و انرژی هند اشاره کرد و گفت که ایران می‌تواند از طریق بندر چابهار، راه و مسیر ترانزیت برای دستیابی هند به آسیای مرکزی و اروپا باشد.
دیدار صمیمی با ایرانیان و دانشجویان مقیم هند
پس از حضور در نمازجمعه، رئیس جمهوری در فضایی صمیمی، با ایرانیان و دانشجویان مقیم هند دیدار و گفت‌وگو و در آن بخش‌هایی از دستاوردهای کشور در سال‌های اخیر را تشریح کرد. روحانی در این نشست، رابطه ایران با شبه قاره هند و کشور هندوستان را بسیار ویژه توصیف کرد و درباره نقش زبان فارسی گفت: زبان فارسی و فرهنگ ایرانی نفوذ گسترده‌ای در کشورهای منطقه و شبه قاره هند داشته است، زبان فارسی در عراق و حتی ترکیه و دربار عثمانی جایگاه ویژه‌ای داشته است،‌ اما در دهه‌های اخیر فارسی‌زدایی صورت گرفته است. امروز در شرق ایران و شبه قاره هند، فرهنگ ایران جاری است.
وی با اشاره به صیانت مردم هند از فرهنگ و آداب و رسوم خود، حتی در دیار غرب، از ایرانیان خواست که بیش از دیگران حامل فرهنگ، رسوم و اعتقادات کشورمان در سرزمین‌های دیگر باشند و باید مراقبت داشت تا خودباختگی فرهنگی در زندگی ما نفوذ نکند. روحانی همچنین بر توسعه کرسی‌های زبان فارسی برای باقی ماندن این زبان در این دیدار تأکید کرد. رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ملت ایران در سال‌های گذشته بویژه در سال‌های اخیر، اقدامات و تلاش‌های بسیار بزرگ و ارزشمندی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و احقاق حقوق خود انجام داده است، گفت: ایران در بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی طرح‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است.
وی با بیان اینکه در دولت یازدهم ناچار بودیم 8 میلیون تن گندم وارد کنیم، اما در دو سال اخیر حتی به اروپا نیز گندم صادر می‌کنیم، این دستاوردها را به معنای پیشرفت ملت ایران در زمینه کشاورزی، صنعتی، فولاد و ترانزیت دانست و افزود: ایران و هند، در حوزه سیاسی و مسائل منطقه‌ای روابط خوبی با یکدیگر دارند و از لحاظ اقتصادی و تجاری نیز باید مناسبات و همکاری‌های خود را هر چه بیشتر افزایش دهیم و امیدوارم شاهد تحکیم هر چه بیشتر روابط بین دو ملت ایران و هند باشیم.
در این مراسم تعدادی از دانشجویان و ایرانیان مقیم هند، در سخنانی دیدگاه‌ها، مشکلات و پیشنهادات خود را با رئیس جمهوری در میان گذاشتند.

برش
تایمز آو ایندیا: سفر و سخنرانی روحانی در حیدر آباد
هوشمندانه و تاریخ‌ساز بود

سفر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به هند با واکنش‌های فراوان رسانه‌های این کشور روبه‌رو شد. اغلب این رسانه‌ها سفر روحانی را سفری که می‌تواند نتایج اقتصادی پر باری برای دو طرف داشته باشد، توصیف کردند.
در این بین روزنامه تایمز آو ایندیا نیز در شماره دیروز خود در چند مقاله و خبر این سفر را پوشش داد. این روزنامه در یکی از مقالات خود درباره سفر رئیس جمهوری ایران به حیدرآباد نوشت: بازدید حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از شهر مسلمان نشین حیدرآباد و تلاش او برای گفت‌و‌گوی فعال با نخبگان مسلمان این شهر حرکتی هوشمندانه بود که بر تلاش ایران برای به دست گرفتن رهبری جهان اسلام تأکید می‌کند.
پیوندهای فرهنگی و تاریخی بین ایران و حیدرآباد به بیش از 500 سال قبل و حکومت قطب شاهی در این شهر برمی‌گردد. در طول تاریخ بسیاری از حاکمان حیدر‌آباد بیش از آنکه به حکومت مرکزی هند که امپراتوری مغول بر آن حکمرانی می‌کرد، نزدیک باشند، روابط نزدیکی با ایرانیان داشتند. در واقع هیچ شهری در جهان به اندازه حیدرآباد تحت نفوذ ایران و فرهنگ و تاریخ و ادبیات آن نبوده است. دیدار حسن روحانی از مسجد «مکه» این شهر نیز که مربوط به دوره قطب شاهی است، تأکیدی بر این ریشه‌ها بود.
علاوه بر این حیدرآباد، شهری است که در آن شیعه و سنی در صلح خبر  و آرامش کنار هم زندگی می‌کنند. از همین رو تصمیم حسن روحانی برای سفر به این شهر با هدفی که اشاره شد، انتخابی هوشمندانه بوده‌است. زیرا بخش زیادی از سخنرانی حسن روحانی اختصاص به اتحاد مسلمانان جهان در حمایت از مردم فلسطین در برابر امریکا بود.
تایمز آو ایندیا علاوه بر این مقاله، در توئیتر خود نیز سخنرانی حسن روحانی در مسجد «مکه» حیدرآباد را تاریخ‌ساز خوانده بود.

اگر فيلم يا فيلم يا تصاويري داريد که تمايل داريد با ديگران به اشتراک بگذاريد، از بخش خبرنگاران صلح خبر براي ما ارسال نماييد. تا پس از بررسي در مجله مديا صلح خبر منتشر گردد.

اگر تمايل داشته باشيد با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاوير و فيلم ها و فيلم هاي خودتان، قوانين و عرف را رعايت نماييد تا قابليت پخش داشته باشند.

خبرنگاران پايگاه تحليلي خبري صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید