امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 233258 |
تاریخ انتشار : 23 خرداد 1397 - 16:54 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر منابع سیاسی آگاه در فلسطین اعلام کردند که در سایه رویکردهای رهبری فلسطین برای اجرای مصوبات اخیر شورای ملی، رهبری فلسطین از مصر به عنوان میانجی‌گر و ناظر بر روند آشتی خواهد خواست تا مجددا پس از عید فطر برای اجرای توافقات آشتی میان طرف‌های فلسطینی وارد عمل […]

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر

منابع سیاسی آگاه در فلسطین اعلام کردند که در سایه رویکردهای رهبری فلسطین برای اجرای مصوبات اخیر شورای ملی، رهبری فلسطین از مصر به عنوان میانجی‌گر و ناظر بر روند آشتی خواهد خواست تا مجددا پس از عید فطر برای اجرای توافقات آشتی میان طرف‌های فلسطینی وارد عمل شود.

به گزارش صلح خبر، به نوشته روزنامه القدس العربی، منابع سیاسی فلسطینی اعلام کردند، کمیته‌ای که از سوی کمیته اجرایی برای دست‌یابی به راه‌های مناسب جهت اجرای مصوبات شورای ملی از جمله مصوبات مربوط به آشتی و تعیین روابط با رژیم اشغالگر تشکیل شده بود، نشست‌هایی را برگزار کرد که در این نشست‌ها به صورت تفصیلی و گسترده پرونده دودستگی‌های به وجود آمده طی دوره اخیر مورد بررسی قرار گرفت.

منابع گفتند، رویکردهای رهبری فلسطین در راستای اجرای مصوبات شورای ملی با محوریت تکمیل پرونده آشتی بدین نحو عملی می‌شود که توصیه‌هایی مبنی بر درخواست از مصر مطرح شود تا ماموریت خود را برای اجرای توافق آشتی امضا شده در مه ۲۰۱۱ و توافق اخیر مبتنی بر اجرای بندهای آشتی در ۱۲ اکتبر گذشته ازسربگیرد.

منابع مذکور همچنین تاکید کردند، در نشست‌هایی  که طی آن کمیته مذکور به بررسی پرونده آشتی پرداخت، بر این مساله تاکید شد که رایزنی‌هایی که‌ در دوره آتی با حماس صورت خواهد گرفت، مبتنی بر انجام رایزنی‌ها جهت دستیابی به توافقات جدید نخواهد بود، بلکه در آنها تنها بر اجرای توافقات قبلی تاکید می‌شود تا در این راستا نیز، مصر به عنوان تنها ناظر روند آشتی، به جریان انداختن این پرونده را دنبال ‌کند و برای از بین بردن هرگونه مانع پیش رو در مسیر اجرای توافقات وارد عمل شود.

منابع سیاسی فلسطین ازسرگیری قریب‌الوقوع خطوط مستقیم تماس پیرامون پرونده آشتی میان جنبش فتح و حماس را بعید ندانستند تا این امر مقدمه‌ای برای آغاز مرحله اجرایی سایر بندهای آشتی باشد.

قرار است این طرح کنونی رهبری فلسطین درخصوص روند آشتی طرف‌های فلسطینی به منزله پیش‌دستی از گام‌هایی باشد که توسط تیم آمریکاییِ ترویج‌دهنده طرح “معامله قرن” در منطقه جهت نشست با برخی از طرف‌های عربی صورت می‌گیرد. این تیم آمریکایی با این نشست‌ها به دنبال مقدمه‌چینی برای مطرح کردن طرح “معامله قرن” است که مورد قبول رهبری فلسطین نیست.

شورای ملی که آغاز ماه گذشته میلادی نشستش را پایان داد، بر “اولویت مبرم” پایان اختلافات و دودستگی‌ها میان فلسطینی‌ها و نیز بر تمامیت ارضی فلسطین در غزه و کرانه باختری از جمله قدس شرقی تاکید کرد و در یکی از مصوبه‌هایش عنوان داشت “نه کشوری در غزه تشکیل می‌شود و نه کشوری بدون غزه شکل می‌گیرد”.

پس از وقوع انفجار که کاروان رامی حمدالله، نخست وزیر تشکیلات خودگران فلسطین را در هنگام ورودش به نوار غزه برای افتتاح پروژه زیرساختی هدف قرار داد، پرونده آشتی از مارس گذشته دچار عقب‌گرد شدید شده است. از آن زمان دیدارها میان جنبش فتح و حماس متوقف شد و هر دو جنبش یکدیگر را به دست داشتن در این عملیات و مسئولیت متوقف ساختن روند آشتی متهم کردند.

در سایه اختلافات قدیمی که پس از وقوع این انفجار شدت یافت، جنبش فتح و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواستار خاتمه بخشیدن به سیطره جنبش حماس بر نوار غزه و انتقال اختیارات اداره نوار غزه به دولت توافق ملی شدند.

در همین راستا، احمد ابو هولی، یکی از اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) از رویکرد رهبری فلسطین برای آغاز مجدد رایزنی‌های تکمیل روند آشتی با حماس خبر داد.

وی تاکید کرد که در نشست آتی کمیته اجرایی مجددا از حماس برای بازگشت به  میز مذاکرات بر اساس چشم‌اندازی شفاف دعوت خواهد شد.

ابو هولی با تاکید بر اینکه محمود عباس و رهبری فلسطین “در اجرای توافق آشتی جدی و مصمم هستند”، عنوان داشت، نمی‌توان با “معامله قرن” که دولت آمریکا برای طرح آن برنامه‌ریزی می‌کند، “با دودستگی و اختلافات میان فلسطینی‌ها مقابله کرد”.

وی همچنین تصریح کرد: وحدت ملی، اجرای آشتی و همچنین اجرای توافقات حاصل شده در قاهره، همان راه حل سریع و مستقیم برای پایان دادن به تمامی مشکلاتی است که به خاطر این دودستگی‌ها به وجود آمده است.

ابوهولی اظهار داشت: وحدت ملی کوتاه‌ترین مسیر برای پایان دادن به اشغال‌گری‌ها و دودستگی‌ها است.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید