امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 89677 |
تاریخ انتشار : 27 خرداد 1395 - 10:45 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

فناوری اطلاعات > ارتباطات – ایران نوشت: شهر اورلاندو در ایالت فلوریدای امریکا روزهای پرالتهابی را پشت‌سر می‌گذارد و از زمانی که خبر حمله مسلحانه به باشگاه شبانه همجنس‌گرایان و گروگانگیری در این شهر منتشر شد، تمام مأموران پلیس آن در حالت آماده‌باش به‌سر می‌برند. بر اثر این حمله که چند روز قبل اتفاق افتاد 50 نفر […]

فناوری اطلاعات > ارتباطات – ایران نوشت: شهر اورلاندو در ایالت فلوریدای امریکا روزهای پرالتهابی را پشت‌سر می‌گذارد و از زمانی که خبر حمله مسلحانه به باشگاه شبانه همجنس‌گرایان و گروگانگیری در این شهر منتشر شد، تمام مأموران پلیس آن در حالت آماده‌باش به‌سر می‌برند.

بر اثر این حمله که چند روز قبل اتفاق افتاد 50 نفر کشته و 53 نفر زخمی شدند و مأموران پلیس که سه ساعت بعد از این اتفاق خود را به محل حادثه رساندند، از آن به‌عنوان مرگبارترین حمله مسلحانه در تاریخ معاصر امریکا یاد می‌کنند.
«هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا روز گذشته در آخرین سخنرانی خود اعلام کرد که اگر در این رقابت پیروز شود، شرکت‌های فناوری بزرگ این کشور را مجبور می‌کند تا با آژانس‌های اطلاعاتی همکاری‌های بیشتری داشته باشند و از این طریق بتوانند جلوی فجایع بزرگی چون کشتار در کلوپ شبانه اورلاندو را بگیرند. او به این نتیجه رسیده است که تنها راه جلوگیری از این حملات کمک گرفتن از فناوری است.

دست به دامن فناوری
هیلاری کلینتون که در شهر کلیولند در ایالت اوهایو یک سخنرانی تبلیغاتی داشت، برنامه‌های خود را برای گسترش هرچه بیشتر نظارت آنلاین و جلوگیری از حملات افراطی بیان کرد و توضیح داد که در شرایط کنونی شرکت‌های فناوری بیش از آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی می‌توانند چنین حملاتی را سرکوب کنند و جلوی آنها را بگیرند. او این روزها تلاش فراوان می‌کند تا در مقابل «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوریخواه محبوبیت بیشتری به دست آورد و در انتخابات ماه نوامبر از جانب مردم به عنوان رئیس جمهوری بعدی امریکا برگزیده شود.

کلینتون در این سخنرانی گفت: «ما به این نتیجه رسیده‌ایم که برای مقابله با چنین حملات مرگباری به منابع اطلاعاتی بیشتری نیاز داریم. این منابع به‌ صورت گسترده در اختیار شرکت‌های فناوری است و اگر با آنها همکاری بیشتری انجام ندهیم، به‌طور قطع شکست خواهیم خورد. متخصصانی که وظیفه تأمین امنیت ما را برعهده دارند از نخستین افرادی هستند که در این زمینه احساس نیاز کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که باید از شرکت‌های بزرگ فناوری کمک بگیرند و از این طریق حملات مرگبار بعدی را متوقف کنند. هرچه فاصله ما با شرکت‌های فناوری نزدیک‌تر شود، امنیت ما در تک‌تک خانه‌ها بیشترخواهد شد.»

خانم کلینتون در صحبت‌های خود به درستی توضیح نداد که چطور می‌خواهد در جریان مقابله با حملات تروریستی و گروگانگیری از شرکت‌های فناوری کمک بگیرد. ولی بر این مسأله تأکید کرد که به‌عنوان برنامه اصلی خود شرکت‌های فعال در حوزه فناوری را مجبور می‌کند تا همکاری‌های گسترده‌تر با دولت امریکا داشته باشند و با مبارزه با تبلیغات آنلاین، ردیابی الگوهای تعریف شده در شبکه‌های رسانه‌ای و متوقف کردن ارتباطات تروریستی در فضای مجازی به مراکز امنیتی کمک کنند.

البته نظرات کلینتون در این زمینه انتقادهای فراوانی را هم به دنبال دارد، زیرا این روزها صحبت از حفظ حریم شخصی در دنیای دیجیتال به میان می‌آید و اگر قرار باشد تمامی اطلاعات رد و بدل شده در ابزارهای ارتباطی آنلاین مانیتور شود، حریم خصوصی کاربران شکسته می‌شود. با وجود این پس از حملات تروریستی اخیر در شهرهای پاریس، بروکسل و سن برناردینو کالیفرنیا، «هیلاری کلینتون» به این نتیجه رسیده است که توانایی شرکت‌های فناوری از آژانس امنیت داخلی امریکا هم بیشتر است و تنها به کمک آنها است که می‌توان با چنین اتفاقاتی مقابله کرد.

کمک‌های بزرگ شرکت‌های فناوری
«عمر متین» یکی از شهروندان امریکایی که در یک خانواده افغان متولد شده است و تنها 29 سال دارد، به عنوان عامل اصلی حمله مرگبار کلوپ شبانه در شهر اورلاندو شناسایی شد و بررسی‌های بیشتر نشان داد او به صورت آنلاین ارتباطاتی را با اعضای گروه داعش دنبال کرده است. البته هنوز هیچ دلیل و مدرکی وجود ندارد که ثابت کند او با گروه‌های مستقر در خارج از امریکا ارتباط داشته است و «جیمز کامی» رئیس سازمان پلیس فدرال امریکا (FBI) گفت که در تلاش است هرچه سریع‌تر اطلاعات مربوط به این پرونده را تکمیل کند.

فیس‌بوک، گوگل و توئیتر از جمله شرکت‌هایی محسوب می‌شوند که با تبلیغات آنلاین مقابله می‌کنند و طی سال گذشته اقدام‌های گسترده‌ای انجام داد‌ه‌اند تا فعالیت اعضای گروه‌های تروریستی بخصوص داعش را در پلتفرم‌های آنلاین و اجتماعی خود متوقف کنند. با وجود این شرکت‌های مذکور در این زمینه به آرامی گام برمی‌دارند تا اعتبار خود را نزد کاربران جهانی از دست ندهند و این طور تصور نشود که آنها تمامی اطلاعات شخصی و خصوصی کاربران را با مقامات امنیتی به اشتراک می‌گذارند.

این شرکت‌ها به‌ صورت عمده بر فعالیت کاربرانی تأکید دارند که محتوای مشکل‌ساز را رد و بدل می‌کنند و البته این امکان برای آنها وجود ندارد تا بتوانند با سانسورهای اینترنتی بزرگ جلوی فعالیت اعضای مشکوک را بگیرند. کارشناسان مبارزه با فعالیت‌های تروریستی از مدت‌ها قبل بر این مسأله تأکید داشتند که به‌ سختی می‌توان حملات این گروه‌ها را در دنیای مجازی ردیابی و متوقف کرد، زیرا آنها معمولاً در فضای مجازی از برنامه‌های آتی خود صحبت نمی‌کنند و در بیشتر موارد ابزارهای رمزگذاری اطلاعات را مورد استفاده قرار می‌دهند تا هیچ کس متوجه نشود چه اخباری بین آنها رد و بدل شده است. لازم به ذکر است که پس از سخنرانی «هیلاری کلینتون» مبنی بر مجبور کردن شرکت‌های فناوری به همکاری بیشتر با دولت امریکا، دو شبکه اجتماعی فیس‌بوک و توئیتر پاسخی منتشر نکردند و گوگل هم از انتشار هرگونه بیانیه در این زمینه خودداری کرد.

آینده نامعلوم
«مرکز دموکراسی و فناوری» و «بنیاد مرزهای الکترونیک» دو سازمان دولتی امریکایی محسوب می‌شوند که در حوزه مشاوره‌های دیجیتالی فعالیت می‌کنند. این دو سازمان اعلام کردند که منتظر دریافت جزئیات بیشتر طرح کلینتون هستند تا مشخص شود که او چگونه می‌خواهد با شرکت‌های فناوری بزرگ همکاری کند.

کلینتون برخلاف ترامپ بر مسدود سازی محتوای آنلاین تأکید ندارد. او در سخنرانی جدید خود بر سیاست‌های قبلی که مطرح کرده بود تأکیدی نکرد. در صحبت‌های قبلی کلینتون گفته شده بود که او قصد دارد سرمایه‌گذاری و تلاش فراوان انجام دهد تا کدهای مربوط به اطلاعات رمزگذاری شده در سیستم‌های ارتباطی آنلاین را بشکند و از این طریق به محتوای رد و بدل شده بین گروه‌های تروریستی دسترسی پیدا کند. او در این سخنرانی فضای آنلاین را هیچ گونه تهدیدی برای سیاست‌های جهانی تلقی نکرد و اظهار داشت که مدیریت صحیح آن می‌تواند آینده بهتری را در این زمینه رقم بزند. با وجود این آینده عرصه فناوری برای مقابله با فعالیت‌های تروریستی نامعلوم باقی ماند و اگرچه تأکید فراوان شد که تنها فناوری است که می‌تواند با چنین اتفاقاتی مبارزه کند، ولی به درستی مشخص نشد نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا چه سیاست‌هایی را در این زمینه مد نظر قرار داده است.

5656

Let’s block ads! (Why?)

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید