امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 227594 |
تاریخ انتشار : 08 فروردین 1397 - 13:39 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

خروج 50 میلیارد دلار ارز از سیستم بانکی به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر ؛ موضوع خروج 50 میلیارد دلار ارز از سیستم بانکی توسط محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران زنگ هشدار را مجددا به صدا درآورده است. مبلغی به ارزش 2/550/000/000/000/000 ریال خارج از سیستم بانکی! از دیگر سو، با افزایش بی سابقه قیمت ارز […]

خروج 50 میلیارد دلار ارز از سیستم بانکی

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر ؛ موضوع خروج 50 میلیارد دلار ارز از سیستم بانکی توسط محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران زنگ هشدار را مجددا به صدا درآورده است. مبلغی به ارزش 2/550/000/000/000/000 ریال خارج از سیستم بانکی! از دیگر سو، با افزایش بی سابقه قیمت ارز در اوایل سال 97 مواجه هستیم. افزایش تقاضای خرید ارز و التهاب بازار سبب مشکلات جدی کوتاه مدت و بلندمدت در اقتصاد کلان ایران خواهد شد.

به گزارش صلح خبر، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران با بیان اینکه بیش از 30 میلیارد دلار ارز در طول ماه‌های پایانی سال 96 از کشور خارج شده، گفت: همچنین 20 میلیارد دلار ارز هم خارج از شبکه بانکی نگهداری می‌شود. وقتی چنین وضع غیرکارشناسی در اقتصاد کشور وجود داشته باشد، رفتار غیرکارشناسی هم به تبع آن شکل می‌گیرد و مردم ترغیب به خرید ارز و نگهداری آن می‌شوند که این با عرضه و تقاضای واقعی در اقتصاد ایران همخوانی ندارد و التهاب را افزایش می‌دهد.

دکتر محمدرضا پورابراهیمی تاکید کرد: بازگشایی حساب سپرده ارزی یکی از اقداماتی که باید به فوریت انجام شود و تضمین تسویه آن از ناحیه بانک‌های دولتی صورت گیرد و بانک‌های دولتی تضامین لازم را از طریق بانک مرکزی بدهند تا هر کس هر ارزی را که سپرده‌گذاری کرد، بتواند برداشت کند. این کار باعث می‌شود حجم عظیمی از ارز به نظام بانکی بازگردد و قدرت بانک مرکزی برای کنترل باراز ارز را نیز به شدت افزایش می‌دهد و نگرانی و دغدغه را از جامعه می‌گیرد. اگر افراد منابع ارزی را به همین شکل نگهداری کنند و در هر زمان که بخواهند آن را تحویل بگیرند، در این صورت تقاضا در بازار ارز هم کاهش پیدا می‌کند.

تعجب از افزایش قیمت ارز

نماینده مردم کرمان در مجلس با بیان اینکه شرایط فعلی مبنای منطقی برای افزایش نرخ ارز ندارد، گفت: تورم تک رقمی بوده و میزان منابع ارزی نیز علیرغم شرایط خاص اقتصادی 2.5 برابر مصارف ارزی بوده و مجموع این منابع ناشی از درآمدهای نفتی و غیرنفتی است که تقریبا در مقایسه با میزان واردات 2.5 برابر است.

پیش از این، محمد مهدی بکیش اقتصاددان ، مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران و محسن جلالپور رییس سابق اتاق بازرگانی ایران به صورت مبهم از خروج ارز گفته بودند. این مساله بسیار جدی است. چراکه هم از لحاظ روانی بر روی بازار سایر محصولات و خدمات اثرگذار خواهد بود و هم به صورت مستقیم بر قیمت کالاهای وارداتی – که کم هم نمی باشند – تاثیر خواهد گذاشت.

باید تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی در اقدامی عاجل به بررسی علت خروج سرمایه ای به ارزش 2/550/000/000/000/000 ریال از سیستم بانکی بپردازند. عدم کنترل این هیجان و التهاب که نفع 100درصدی برای سوداگران و سفته بازان دارد، آسیب جدی به بخش های تولیدی و بازیگران خُرد و کلان اقتصاد ملی وارد خواهد آورد.

سرویس اخبار سیاسی پایگاه صلح خبر

اگر فیلم یا فیلم یا تصاویری دارید که تمایل دارید با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله مدیا صلح خبر منتشر گردد.

اگر تمایل داشته باشید با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و فیلم ها و فیلم های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت پخش داشته باشند.

خبرنگاران پایگاه تحلیلی خبری صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید