امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 229142 |
تاریخ انتشار : 01 اردیبهشت 1397 - 19:34 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر به فاصله ۱۰ روز پس از اقدام ضربتی دولت در تک نرخی کردن نرخ ارز، برخی اصناف که سال‌هاست دچار رکود هستند به سمت افزایش قیمت رفته‌اند؛ هرچند این افزایش خفیف است و چندان محسوس نیست. در روزهای اخیر خبر رسید که قیمت‌ها در بازار موبایل ۱۰ تا ۱۵ […]

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر

به فاصله ۱۰ روز پس از اقدام ضربتی دولت در تک نرخی کردن نرخ ارز، برخی اصناف که سال‌هاست دچار رکود هستند به سمت افزایش قیمت رفته‌اند؛ هرچند این افزایش خفیف است و چندان محسوس نیست. در روزهای اخیر خبر رسید که قیمت‌ها در بازار موبایل ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته و حالا بازار لوازم خانگی نیز افزایش ۵ تا ۱۰ درصد قیمت را آغاز کرده است. البته با توجه به نرخ تورم که در همین محدوده قرار دارد شاید این صعود چندان مهم نباشد.

به گزارش صلح خبر، ۱۰ روز پیش یکی از مهم‌ترین تصمیمات اقتصادی ایران توسط دولت روحانی اتخاذ شد و آن موضوع تک نرخی شدن قیمت ارز بود؛ هرچند تک نرخی شدن یکباره قیمت ارز، مخالفان و موافقانی را به دنبال داشت. با این حال همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با جهش یکباره قیمت ارز به ۶۰۰۰ تومان و سپس تثبیت قیمت به ۴۲۰۰ تومان در روز ۲۱ فروردین ماه کلیه سطوح اقتصاد ایران دچار لرزش شده است. از نوسان در صادرات و واردات گرفته تا رکود بازار لوازم خانگی، قیمت سکه، معاملات مسکن، تعهدات بیمه‌ها و حتی سردرگمی گردشگران ورودی به کشور.

فضای کلی اخبار اقتصادی امروز حاکی از بلاتکلیفی برخی از سطوح اقتصادی دارد. به طور مثال تعیین سیاست‌های ارز تک نرخی و بحث جایگزینی یورو به جای دلار در روزهای گذشته باعث شده سهم واردات و صادرات نسبت به هم به طور مرتب در تغییر باشد. یا در بازار لوازم خانگی شاهد افزایش ۵ تا ۱۰ درصد بی‌دلیل قیمت‌ها هستیم. شاید برخی فروشندگان با این تصور که در آینده قیمت‌ها بالا می‌رود از هم‌اکنون به استقبال آن رفته‌اند اما قاعدتا پذیرفتنی نیست که اجناسی که مربوط به قبل هستند و با ارز قیمت پایین‌تر وارد شده‌اند افزایش قیمت داشته باشند.

گردشگران هم این روزها سردرگم هستند

در حالی تا پیش از این گردشگران در هنگام بازدید از ایران، با مراجعه به صرافی‌ها می‌توانستند ارز خود را تبدیل کرده و یا منابع مورد نیاز خود را دریافت کنند که تازه‌ترین اظهاراتی که برخی مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشته‌اند، به چالش اخیر گردشگران پس از ابلاغ مصوبه یکسان‌سازی نرخ ارز برمی‌گردد؛ چرا که اعلام کرده‌اند وقتی گردشگر به ایران می‌آید، با توجه به اینکه نمی‌تواند از کارت‌های اعتباری استفاده کند، باید پول نقد آورده که حمل این مبلغ خطراتی را با خود به همراه دارد. از این رو آنها با محض ورود به ایران برای تبدیل پول به ریال با مراجعه به صرافی‌ها اقدام می‌کردند اما با توجه به اینکه در حال حاضر صرافی‌ها در خرید و فروش ارز ممنوع شده‌اند، گردشگران دچار سردرگمی شده‌اند. البته بانک مرکزی در پاسخ به چرایی این موضوع پاسخ داد که بر اساس مصوبات و ضوابط مربوط به سیاست تک نرخی شدن ارز باید خرید و فروش ارز در سیستم بانکی انجام شده و بانک‌ها در حال حاضر بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی آماده خرید و فروش ارز هستند. از این رو گردشگران و اتباع خارجی می‌توانند با مراجعه به شعب ارزی و همچنین ارزی- ریالی تمامی بانک‌ها نسبت به فروش ارز خود و تبدیل آن به ریال اقدام کنند.

مغازه‌های بی‌مشتری لوازم خانگی به استقبال گرانی رفتند

بازار لوازم خانگی از آن جمله بازارهایی است که در سال‌های اخیر با رکود جدی مواجه بوده است. با این حال پرس و جوها از فروشندگان لوازم خانگی نشان می‌دهد که حداقل پنج تا ۱۰ درصد قیمت لوازم خانگی نسبت به دو ماه گذشته و قبل از نوسانات دلار گران‌تر شده است. البته بعضا برخی برندهای خارجی با افزایش ۱۲ درصدی هم همراه شده اند و تاثیر بیشتری از گران شدن دلار گرفته اند. لازم به یاداوری است که در سال ۱۳۹۱، زمانی که به یکباره نرخ دلار جهش قابل توجهی پیدا کرد تقریبا بیشتر لوازم خانگی افزایش چشمگیر قیمت پیدا کرد؛ اتفاقی که تلاطم جدی را در این بازار ایجاد کرد.

صادرات بالا رفت، بعد پایین آمد

مروری بر برخی آمارهای ارائه شده گویای آن است که در اولین ماه سال گاه به واسطه افزایش نرخ ارز صادرات تا حدود دو برابر واردات گسترش یافته و گاه بر اساس وضع قوانین جدید تا یک چهارم واردات کاهش پیدا کرده است. اما طبق آخرین آمارها، یک هفته پس از اجرای سیاست‌های جدید در حوزه نرخ ارز، واردات روند افزایشی به خود گرفت و صادرات با تغییرات دو برابری نسبت به اولین روزهای اجرای این سیاست‌ها در وضعیتی قرار گرفته که بیش از ۳۳ درصد کمتر از حجم واردات است. در تاریخ ۲۸ فروردین امسال ۲۰۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار کالا وارد مرزهای کشور شده که وزنی حدود ۱۴۶ هزار تن داشته است. اما در همین تاریخ میزان صادرات برابر با ۱۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار بوده است که ۳۳.۵۷ درصد کمتر از واردات به شمار می‌رود.

خوشبختانه بیمه‌ها از نوسان ارز آسیب نمی‌بینند

یکی از بخش‌های اقتصاد ایران که با توجه به تعهدات طولانی مدت ممکن است از نوسانات ارزی آسیب ببیند، صنعت بیمه است. در این زمینه ولی مدیرعاملان بیمه‌های کشور معتقدند به چند دلیل از جمله پایین بودن تعداد بیمه‌نامه‌های ارزی، صنعت بیمه از نوسانات ارز آسیب چندانی نخواهد دید. حسین کریم خان زند، مدیرعامل بیمه نوین می گوید در حدود سه یا چهار درصد بیمه‌نامه‌ها ارزی هستند. بنابراین تعداد بیمه نامه‌های ارزی انقدر نیست که نگرانی جدی بابت تعهدات ارزی ایجاد شود.

پیش‌فروش سکه برقرار است

از هفته گذشته طرح پیش فروش سکه که در بانک ملی در حال اجراست، با حواشی همراه شد و خبرهای ضد و نقیضی در رابطه با توقف سررسیدهای آن مطرح شد. با این حال آنچه که اتفاق افتاد، این بود که بانک مرکزی در روز چهار شنبه(۲۹ فروردین) پیش‌فروش در سررسید یک ماهه را متوقف کرد. در همین زمان بود که خبرهایی در مورد توقف سررسید سه ماهه مطرح شد، ولی پیگیری‌ها از این حکایت داشت که با وجود اینکه این موضوع نیز احتمال دارد ولی فعلا توقفی ایجاد نشده و روال ادامه دارد.

از معاملات مسکن چه خبر؟

گسیل سرمایه‌ها طی دو سه ماه گذشته به سمت بازار ارز باعث شد تا معاملات مسکن هر ماه نسبت به ماه قبل دچار افت شود. آخرین آماری که مصطفی‌قلی خسروی رییس اتحادیه املاک در اختیار صلح خبر قرار داده نشان می‌دهد خرید و فروش مسکن شهر تهران در فروردین ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۹ درصد کاهش یافته است. در کل کشور نیز شاهد افت ۱ درصدی معاملات بوده‌ایم.

افت شدید تولید موتورسیکلت؛ البته دودزاها دیگر نیستند

سری هم به کارخانه‌های تولید موتورسیکلت بزنیم. ساخت موتورسیکلت‌های کاربراتوری که گفته می‌شود سهم بالایی در آلودگی هوا دارند از ابتدای سال ۱۳۹۶ متوقف شده و فقط انژکتوری‌ها تولید می‌شوند. به همین دلیل در سال گذشته ۱۵۳ هزار و ۱۱۹ دستگاه موتورسیکلت انژکتوری تولید و روانه بازار شده که نشان می‌دهد تولید این کالا ۸۰ درصد کاهش یافته است. هم‌چنین از ابتدای سال جاری هیچ تولیدکننده‌ای نباید موتورسیکلتی را که استاندارد یورو ۴ ندارد تولید و به بازار عرضه کند. حال باید منتظر ماند و دید با توجه به عدم توانایی تولیدکنندگان در تولید موتورسیکلت های با استاندارد یورو ۴، مجددا چه میزان تولید این محصول در طول سال جاری با کاهش مواجه خواهد شد.

گوگل به تلگرام رودست زد!

این روزها که بحث فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلفی در برخی کشورها بالا گرفته است، حالا گوگل، یکی از بزرگترین غول‌های تکنولوژی در جهان، اعلام کرده است که سرویس دامین فرانتیگ (domain fronting) خود را غیرفعال کرده است. این سرویس یکی از راهکارهای اصلی برخی پیام‌رسان‌های فیلتر شده همچون تلگرام و همچنین بسیاری از توسعه‌دهندگان فیلترشکن یا VPN  بوده است تا به وسیله آن بتوانند فیلترینگ را دور بزنند. گوگل در آخرین آپدیت سرویس «اپ انجین» (App Engine) خود، قابلیتی تحت عنوان دامین فرانتیگ (domain-fronting) که سرویس‌ها را قادر می‌ساخت با استفاده از شبکه گوگل از سطوح فیلترینگ اعمال شده توسط دولت‌ها گذر کنند، غیرفعال کرد.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید