امروز: سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 15 شوال 1445 | 2024-04-23
کد خبر: 206803 |
تاریخ انتشار : 28 آبان 1396 - 11:13 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر یک کارشناس مذهبی گفت: روش امام رضا(ع) در برخورد با افکار و اندیشه‌ها «جدال احسن» یعنی بهترین شیوه گفتمان بوده‌ است. حجت‌السلام‌والمسلمین علی عجم در گفت‌وگو با صلح خبر، درباره روش برخورد امام رضا(ع) با نحله‌ها و مکاتب فکری گوناگون، اظهار کرد: یکی از مسائل بسیار برجسته در زندگی […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

یک کارشناس مذهبی گفت: روش امام رضا(ع) در برخورد با افکار و اندیشه‌ها «جدال احسن» یعنی بهترین شیوه گفتمان بوده‌ است.

حجت‌السلام‌والمسلمین علی عجم در گفت‌وگو با صلح خبر، درباره روش برخورد امام رضا(ع) با نحله‌ها و مکاتب فکری گوناگون، اظهار کرد: یکی از مسائل بسیار برجسته در زندگی امام رضا(ع)، گفت‌وگوی ویژه ایشان با تمدن‌های زمان بوده‌ است.

وی افزود: حدود ۸۵ مکتب فکری، فلسفی و نیز نحله‌هایی غیر از ادیان، یعنی کسانی که به خداوند اعتقاد نداشتند، وجود داشتند که این امام بزرگوار پاسخگوی تمامی پرسش‌ها و روشنگر مسائل و سوالات اسلامی بودند و از همین جا بود که ایشان به عنوان «عالم آل محمد» مطرح شدند.

این کارشناس مذهبی با بیان آیه« فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ » ادامه داد: این ویژگی امام رضا(ع)، نشان‌دهنده حقیقتی از قرآن است و ایشان بر اساس این آیه عمل کرده‌اند؛ یعنی بندگان خدا و انسان‌هایی که به مرحله عبودیت رسیده‌اند، کسانی هستند که ظرفیت وجودی‌شان بالاست و می‌توانند با تمامی نحله‌های فکری، بحث و زندگی کرده و ارتباطات انسانی داشته باشند.

عجم همچنین با اشاره به آیه «ادفَع بِالَّتِی هِیَ اَحسنُ السَّیِّئَةَ…» گفت: امام(ع) با توجه به چنین آیاتی از قرآن، در برابر افکار و اندیشه‌ها، بهترین روش را که همان «جدال احسن» است، برگزیدند و این موجب شد که تمدن اسلامی در عصر مامون گسترش زیادی بیابد.

او اضافه کرد: مامون در دوران خلافت خود، به این خاطر که از وجود امام رضا(ع) بهره‌مند بود، توانست در سرزمین اسلامی بغداد، دارالحکمه‌ای دایر کند و همه کتاب‌های فلسفی و علمی، از تمامی نحله‌ها و مکاتب را به آن‌جا آورده تا ترجمه این کتاب‌ها را در دسترس افکار عمومی قرار دهد. بنابراین امام رضا(ع) در آن‌جا توانستند به‌خاطر فکر بلند و شیوه اندیشه خود بدرخشند.

عجم با بیان این که چنین گفتمانی مورد نیاز جامعه امروز است، تصریح کرد: اکنون مرزهای فکری تغییر یافته، اندیشه‌ها در مرزها نمی‌ماند و هرکجا فکر و فلسفه‌ای مطرح شود، با شدت و سرعت در جهان پخش می‌شود.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: امروز حتما باید چنین مرکز گفتمانی ایجاد شود تا افکار بتوانند با یکدیگر تلاقی یابند و از برخورد افکار، رشد به‌وجود آید.

وی ادامه داد: متاسفانه اکنون در شرایطی هستیم که تضارب آرا را برنمی‌تابیم و به‌جای آن، نزاع و تخاصم آرا را دنبال می‌کنیم که این باعث شده اختلافات، درگیری‌ها، کینه‌ها و بدبینی‌های بسیاری در جامعه اسلامی، خاصه در نحله‌های فکری اسلام به‌وجود آید و این خود موجب رکود فکر و اندیشه است.

عجم در تکمیل سخنان خود درباره استفاده از شیوه گفتمان امام رضا(ع)، خاطرنشان کرد: اگر این گفتمان عقلانی و منطقی در جامعه  تقویت شود، می‌تواند از تنش‌های بسیار زیادی کاسته و زمینه‌ساز رشد افکار و اندیشه‌های مطرح‌شده در جامعه ما باشد و این مهم‌ترین مسئله‌ای است که از شیوه امام رضا(ع) در جامعه امروز مورد نیاز است.


انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید