امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 185979 |
تاریخ انتشار : 01 مهر 1396 - 12:02 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله محیط زیست صلح خبر بوی نامطبوع با قدمتی ۵۰ ساله به گزارش صلح خبر؛ بوی نامطبوع با قدمتی ۵۰ ساله گروه استان‌ها- وحید محمدی یکتا: قطرات ریز آب را بر روی دست و صورت حس می کنی، ناخودآگاه از بارش باران در ابتدای پاییز خوشحال و شاد می شوی و با لبخند به مغازه داری […]

به گزارش مجله محیط زیست صلح خبر

بوی نامطبوع با قدمتی ۵۰ ساله

به گزارش صلح خبر؛ بوی نامطبوع با قدمتی ۵۰ ساله

بوی نامطبوع با قدمتی ۵۰ ساله

گروه استان‌ها- وحید محمدی یکتا: قطرات ریز آب را بر روی دست و صورت حس می کنی، ناخودآگاه از بارش باران در ابتدای پاییز خوشحال و شاد می شوی و با لبخند به مغازه داری که روی صندلی دم درب مغازه اش نشسته است، می گویی: خدا را شکر، فصل باران شروع شد، کاش امسال بارش های خوبی داشته باشیم.

مغازه دار لبخند می زند و می گوید: بچه این محل نیستی؟ این قطرات باران نیست، آب کارخانه است، همیشگی است، اغلب روزها ۳ الی ۴ ساعت می بارد.

ناگهان به خود می آیم، راست می گوید، نه هوا ابری است و نه اثری از باران است، قطرات بسیار ریز و پودر مانند آبی که به سر و صورت می خورد، آب کثیفی است، که همراه با بوی بد از کارخانه روغنکشی ورامین متصاعد می شود.

کارخانه روغنکشی در شهرستان ورامین قدمتی حدود نیم قرن دارد و یکی از بزرگترین تصفیه خانه های روغن ایران است و مردم این منطقه حدود نیم قرن است، که با بوی بد و قطرات آب پخش شده از این کارخانه در فضا دست و پنجه نرم می کنند.

این کارخانه، در یکی از مناطق حاشیه ای شهر ورامین و در محله «روغنکشی» ورامین قرار دارد، محله ای با چندین هزار نفر جمعیت افرادی که اکثرا از قشر محروم و ضعیف جامعه هستند.

تنفس در محله روغنکشی بسیار سخت است

یکی از ساکنان این منطقه در خصوص بوی بد کارخانه روغنکشی به خبرنگار مهر گفت: زمان انتخابات چهارمین دوره شورای شهر در سال ۹۲، تعدادی از نامزدهای انتخابات این شورا در مسجد صاحب الزمان(عج) بی سیم، حاضر شده و برنامه های خود را برای مردم تشریح می کردند، در آن زمان، جمعیت حاضر در مسجد نسبت به بوی بد و آب کثیف منتشر شده از این کارخانه در فضا، به این نامزدهای انتخاباتی اعتراض کردند.

زهرا خندقی افزود: آن نامزدهای انتخابات، که سرگرم وعده های انتخاباتی بودند، از پیگیری و حل این مشکل در صورت حضور مجدد در شورای شهر گفتند، اما بعد از گذشت ۴ سال و حضور این آقایان، ما هم چنان هیچ اقدامی برای رفع این بوی مزاحم و قطرات کثیف آب شاهد نیستیم.

شهروند دیگری، که ساکن خیابانی در نزدیکی کارخانه روغن کشی بود، نیز به خبرنگار مهر گفت: تمام مدت تابستان گرما را تحمل می کنیم، چرا که کولر که روشن می شود، بوی نامطبوع کارخانه را به داخل منازل ما می آورد تنفس در این منطقه بسیار سخت است.

وی افزود: اگر بخواهیم ورزش کنیم، نمی توانیم، چرا که ورزش نیازمند تنفس عمیق است و تنفس عمیق نیز سبب استشمام هوایی بد بو و آلوده می شود، مسئولین شهرستان نیز اقدامی برای انتقال این کارخانه و یا نصب دستگاه هایی برای جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع و آلودگی در هوا نمی کنند، گویی اصلا این جمعیت قابل ملاحظه برای مسئولین اهمیتی ندارد.

۲۰ روز پیش اخطار کتبی داده شده است

رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ورامین در خصوص پیگیری بوی نامطبوع کارخانه روغنکشی به خبرنگار مهر گفت: ما یک سری اقدامات در این مورد انجام دادیم و قرار بود، با راه اندازی خط تولید جدید که هم اکنون فعال شده است، این بو به حداقل برسد.

منصور گل محمدی با بیان این که ۲۰ روز پیش برای بوی نامطبوع و نحوه کارکرد خط تصفیه فاضلاب، به این کارخانه اخطار کتبی داده شده است، افزود: ما پیگیر موضوع هستیم و در برنامه اداره محیط زیست پیگیری این امر وجود دارد.

وی با بیان این که باد ذرات آب را بر روی سر اهالی می ریزد، اظهار داشت: بازرسان محیط زیست امروز در محل حاضر می شوند و منشاء آب را مورد بررسی دقیق قرار می دهند، اما به نظر می رسد، این آب نه برای فاضلاب کارخانه، که برای سیستم خنک کننده کارخانه باشد.

گل محمدی گفت: در مورد بوی نامطبوع نیز بررسی دقیق خواهیم کرد، که ببینیم، سیستم بو گیر کارخانه چه ایرادی دارد، که سبب پخش این بو در فضا می شود.

استانداردها رعایت نشود پیگیری قضایی می کنیم

معاون سیاسی انتظامی فرمانداری ورامین، اما از پخش این بوی نامطبوع در فضا به شدت ناراحت است، وی به مهر گفت: این کارخانه ها مکلف به تصفیه خروجی آب خود هستند و قطعا هم باید استاندارد محیط زیست را داشته باشند، اگر این استاندارد را نداشته باشند، طبق قانون، اداره محیط زیست با این ها برخورد و پیگیری قضایی خواهد کرد.

عباسعلی سعیدیان با بیان این که بوی گنداب سابق کارخانه روغنکشی که تا مرکز شهر ورامین نیز می آمد، مرتفع شده است، اظهار داشت: به محیط زیست تاکید می کنیم، که یک بار دیگر در آن محل حاضر شده و کنترل دقیق کند، بوی ناشی از فاضلاب کارخانه، یک بوی غیر استاندارد است و باید با امکانات موجود بوگیری شود.

وی افزود: البته بوی مربوط به فعل و انفعالات تبدیل دانه ها به روغن را نمی توان کاری کرد، به هر حال کارخانه روغنکشی است.

سعیدیان با تاکید بر این که پساب خروجی فاضلاب این کارخانه باید استاندارد باشد، گفت: اگر این پساب استاندارد باشد، برای آبیاری فضای سبز خریداری می شود و برای خود کارخانه نیز نفع دارد و فاضلاب تصفیه شده بسیار ارزشمند و طلای کثیف است.

به نظر می رسد، مسئولان شهری باید با در نظر گرفتن مصالح مردمی که در منطقه تنفس می کنند و کنار گذاشتن برخی ملاحظات، نسبت به رفع بوی نامطبوع و ذرات آب معلق در فضا اقداماتی انجام دهند، چرا که اشتغال زایی و چرخیدن چرخ صنعت و کارخانجات اهمیت دارد، اما اهم آن، زندگی مردم است، که از مسئولین انتظار می رود با دقت بیشتری پیگیر مشکل موجود باشند.

به هرحال باید منتظر ماند و اقدامات مسئولین در این خصوص را مشاهده کرد، در آینده ای نزدیک مجدد به بحث بوی نامطبوع و ذرات آب معلق در فضا، که بر کیفیت زندگی چندین هزار نفر از اهالی منطقه روغنکشی اثر گذاشته است، خواهیم پرداخت.

منبع:خبرگزاری مهر

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبرنگاران صلح خبر

قوانین خبرنگاران صلح خبر

  1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما می توانید از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
  3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید