امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 179106 |
تاریخ انتشار : 20 شهریور 1396 - 16:01 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگ و هنر صلح خبر بهاره رهنما و نمایندگی یک سبک زندگی متفاوت! به گزارش صلح خبر؛ حالا که آب ها از آسیاب افتاده است، می شود این چند خط حرف حساب را نوشت. چندی پیش بهاره رهنما، بازیگر سینما و تلویزیون ایران، با انتشار عکس های عروسی دومین ازدواجش خبرساز شد. ساده انگارانه […]

به گزارش مجله فرهنگ و هنر صلح خبر

بهاره رهنما و نمایندگی یک سبک زندگی متفاوت!

به گزارش صلح خبر؛ حالا که آب ها از آسیاب افتاده است، می شود این چند خط حرف حساب را نوشت. چندی پیش بهاره رهنما، بازیگر سینما و تلویزیون ایران، با انتشار عکس های عروسی دومین ازدواجش خبرساز شد.

بهاره رهنما و نمایندگی یک سبک زندگی متفاوت!

ساده انگارانه است اگر که این رفتار، در حد و اندازه حرکت های معمول سلبریتی ها، انگاشته شود؛ حال آنکه باید پذیرفت که این تیپ از هنرمندان، به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه، به نماد و برند اثربخشی از سبک زندگی خاص در زندگی ایرانی تبدیل شده اند. این گروه از مشاهیر رسانه ای، می کوشند با بهره گیری از جایگاه ویترینی خود، جامعه و مشخصا زنان ایرانی را با شیب تندتری به سمت مدرنیزاسیون غربی بکشانند. پس ضمن احترام به آنها، هرگز نباید با «خوب انگاری» صرف، از کنار رفتارهایشان عبور کرد. اتفاقا باید معدل و برایند رفتارهای ایشان را مبلغ «سبک زندگی مادی شده غربی»، به شمار آورد.
عموما سلبریتی ها، قواعد بازی رسانه ای را به خوبی بلدند. به راحتی تعداد فالورهای خود را در شبکه های اجتماعی، بالا برده و با هوشمندی، امواج خبری را به سمت خود، هدایت می کنند. بهاره رهنما هم از ظرفیت های شبکه های اجتماعی به خوبی استفاده می کند و البته با حضور پررنگ در سریال های تلویزیونی، همیشه مطرح و در دید باقی می ماند.
ناظر به این جایگاه است که باید مجموع رفتارهای رسانه ای او را در یک بسته درهم تنیده، ارزیابی و تحلیل کرد.
یک بخش از تحلیل ها باید مبتنی بر یادداشت های پرشمار او در روزنامه ها و به ویژه، روزنامه های اصلاح طلب، صورت پذیرد تا نگرش های او به زندگی، زن و جامعه ایرانی شناسایی شده و در سطح دیگری از تحلیل، باید رفتارهای نمایشی و دکوری او در محیط رسانه، مرور شود.

بهاره رهنما و بازار برندها

رهنما، با انتشار برخی عکس های خاص، به تبلیغ برندهای تجاری مختلف، می پردازد و البته مابین این تبلیغات، گرایشات خود را جاسازی می کند. او چندی پیش با انتشار عکسی که در آن شلوار جین پاره به پا کرده، به تبلیغ یک کلنیک دندانپزشکی می پردازد.
یا با انتشار عکس هایی متفاوت از خودش می گوید «امروز تن پوش های زیبای بهاری به تن کرده ام»؛ یکبار هم با انتشار ویدئویی جنجالی، به تبلیغ یک کرِم درمانی می پردازد. در آن کلیپ تبلیغاتی می گوید «خانم های ایرانی که زیبایی شون توی دنیا زبانزد هست… می دونین که من خیلی اهمیت می دم به سلامتی و زیبایی و قوام پوست. و خیلی هاتون از من سؤال می کنید که من چطوری توی 43 سالگی این شکلی موندم درحالیکه نه عمل زیبایی کردم و نه کار عجیبی روی پوستم انجام دادم، ولی خوب حواسم به پوستم هست».
یا مثلا با شرکت در یک چالش زنانه، با انتشار تصویری از صورت بدون آرایش خود، می نویسد: «این هم توی زنگ تفریح ورک شاپ ما، چالش بی آرایش شده بنده در چهل و دو سالگی؛ اینم به خاطر شاگردای گلم که دوست داشتن من حتما توی این چالش باشم». در همین روند، با انتشار عکس دیگری می نویسد «من طراوت پوستم را مدیون کرم مرطوب کننده … با عصاره روغن شتر مرغ هستم».

بهاره رهنما و فرهنگ کالایی شده

البته او گاه و بیگاه مواضع مختلف اجتماعی و حتی سیاسی می گیرد. ولی به رغم آن در مصاحبه ای می گوید «ابدا قصدم این نیست که بخواهم پیام اخلاقی بدهم، اما این چیزی هست که در جامعه اطرافم می بینم، اینکه هیچ ارزشی دیگر ارزش نیست! چیزی که بین همه اقشار از کارفرما و کارمند گرفته تا دو همسایه و دو همکلاسی دیده می شود».
اما برعکس، تحلیل حرف ها و رفتارهای او، اتفاقا مؤید این ماجراست که رهنما، جنس خاصی از ارزش ها را تبلیغ و ترویج می کند. نتیجه رفتارهای او، نوعی از عرفی گرایی و زمینی سازی رفتارهای بشری است. حتی در ماجرای انتشار عکس های عروسی دومش نیز، رگه هایی از این نگرش دیده می شود.
او مدعی می شود دلیل اصلی انتشار این عکس های خصوصی آن بوده که می خواسته به تمام زن های غمگین اطرافش، جرأت و جسارت بدهد. او می گوید می خواسته این تابو را بشکند «که لباس سفید نمی تونه دوباره در تن یک زن دیده بشه، من بار دیگر لباس سفید پوشیدم».
اتفاقا باید از این صداقت خانم هنرپیشه، ممنون بود که رسما اعلام می کند قصد تابوشکنی دارد. شگفت آنکه همان خط فکری را، حتی در عکس های عروسی اش دنبال می کند و می نویسد «در مورد روبان آبی کمرم هم که خیلی سؤال کردید، باید بگم این یک اعتقاد شخصی بود که رنگ عشق توی تم کفش و لباسو مراسمم باشه، چون به نظر من رنگ عشقه و رنگ آشنایی من و همسرم و رنگ محصولات … هم آبیه»

یک فرمول مهم برای خوانندگان

این نوع از رفتار، ذیل مفهومی به اسم «کالایی شدن فرهنگ و آیین» طبقه بندی می شود. این قبیل از هنرپیشه ها، با عرضه رفتارهای لوکس و دکوری به افکار عمومی جامعه، و با تابوشکنی های جذاب و شجاعانه، به مرور عمق و غنای فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را تنزل داده و جنس ساده انگارانه ای از روابط مادی آدم ها را ترویج می کنند. برون داد این گونه از سبک زندگی، مواردی است نظیر: زیبایی و بدن گرایی، تجمل گرایی و لوکس بازی، تفریح و راحت باشی، بی خیال بودن و سخت نگرفتن، کمرنگ کردن دغدغه ها، رفتارهای جنسیتی و بروزهای هیجانی و ده ها نمونه دیگر از بی ارزشی ها!
جمع بندی آنکه، مخاطب این یادداشت، هر بار که با موج رسانه ای از طرف سلبریتی ها مواجه شد، فقط یک سؤال از خودش بپرسد: امروز با این رفتار، کدام یک از ارزش ها، در معرض کالایی شدن قرار گرفته است؟

منبع:سینماپرس

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبرنگاران صلح خبر

قوانین خبرنگاران صلح خبر

  1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما می توانید از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
  3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید