امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 190862 |
تاریخ انتشار : 12 مهر 1396 - 14:02 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله علم و فناوری صلح خبر  برندگان نوبل شیمی معرفی شدند     جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۱۷ به تصمیم اعضای کمیته نوبل به دانشمندانی اختصاص پیدا کرد که تکنیک میکروسکوپ الکترونی کریو یا انجمادی را ابداع کرده‌اند.   براساس گزارش كميته نوبل، ژاك دبوشه از دانشگاه لوزان، يوآكيم فرانك از دانشگاه كلمبيا و ريچارد هندرسون […]

به گزارش مجله علم و فناوری صلح خبر 

برندگان نوبل شیمی معرفی شدند

 

برندگان نوبل شیمی معرفی شدند

 

جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۱۷ به تصمیم اعضای کمیته نوبل به دانشمندانی اختصاص پیدا کرد که تکنیک میکروسکوپ الکترونی کریو یا انجمادی را ابداع کرده‌اند.

 

براساس گزارش كميته نوبل، ژاك دبوشه از دانشگاه لوزان، يوآكيم فرانك از دانشگاه كلمبيا و ريچارد هندرسون از دانشگاه كمبريج به خاطر ابداع تصويربرداري ميكروسكوپي الكتروني انجمادي براي تعيين ساختار دقيق زيست مولكول‌هاي درون محلول موفق به نوبل شيمي سال 2017 شدند.

 

ريچارد هندرسون اولين بار در سال 1990 موفق شد از ميكروسكوپ الكتروني در ايجاد تصوير سه‌بعدي از پروتئيني در وضوح تصويري بالا استفاده كند. يواكيم فرانك اين فناوري را در سال‌هاي 1975 تا 1986 كاربردي ساخته بود و ژاك دبوشه آب را به ميكروسكوپ‌هاي الكتروني افزود. آب در فضاي خلاء اين ميروسكوپ‌ها تبخير مي شده و باعث تجزيه مولكول‌هاي زيستي مي‌شود اما دبوشه با كاهش دماي آب مانع از تخريب مولكول‌ها شد و امكان بررسي شكل حقيقي مولكول‌ها را درون محلول فراهم آورد.

 

سال گذشته  این جایزه به ژان پی‌یر سوواژ از دانشگاه استراسبورگ فرانسه، فراستر استادارت از دانشگاه نورث وسترن آمریکا و برنارد فرینگا از دانشگاه گرونینگن هلند برای طراحی و ساخت ماشین‌های مولکولی اختصاص یافت. این دانشمندان در حقیقت کوچکترین ماشین‌های جهان را ساخته‌اند. آن‌ها مولکول‌هایی را با حرکات قابل کنترل تولید کردند که می‌توانند با افزودن انرژی به کار بپردازند. توسعه محاسبات نشان داده که چگونه کوچک‌سازی فناوری می‌تواند به تحول ختم شود. برندگان نوبل شیمی 2016 با کوچک‌ کردن ماشین‌ها، شیمی را به بعدي جدید وارد ساختند.

 

از سال 1901 تا 2017 تعداد دانشمندانی که توانسته‌اند نوبل شیمی دریافت کنند 109 نفر بوده‌است که از این میان 63 جایزه به صورت انفرادي و بقیه آنها اشتراکی بوده‌است. همچنین در میان برندگان نوبل شیمی نام چهار زن دیده می‌شود و دانشمندی به نام فردریک سنگر نیز دو بار در سال‌های 1958 و 1980 موفق به کسب این جایزه علمی ارزشمند شده‌است.

 

جوانترین برنده نوبل شیمی فردریک ژولیو نام دارد که در سن 35 سالگی در سال 1935 موفق شد این جایزه را از آن خود سازد. جان فن نیز مسن‌ترین برنده نوبل شیمی است که در سن 85 سالگی و در سال 2002 موفق به کسب این جایزه شد. میانگین سنی برندگان نوبل شیمی 58 سال تخمین زده‌شده‌است.

 

جایزه نوبل ارزشی برابر هشت میلیون کرون سوئد یا یک میلیون و دویست هزار دلار دارد که در صورت انتخاب چند نفر، جایزه میان آنها تقسیم می شود.

 

 

 

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبرنگاران صلح خبر

قوانین خبرنگاران صلح خبر

  1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما می توانید از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
  3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید