امروز: سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 15 شوال 1445 | 2024-04-23
کد خبر: 280197 |
تاریخ انتشار : 28 اردیبهشت 1398 - 23:25 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر نشست «راهکارهای صحیح زندگی با تأکید بر آیات و روایات» با سخنرانی زهره اخوان‌مقدم-عضو هیأت علمی دانشگاه علوم قرآنی تهران و با حضور جمعی از علاقه‌مندان و دانشجویان رشته الهیات در بخش دانشگاهی، سالن نشست‌ها برگزار شد. به گزارش صلح خبر، اخوان‌مقدم گفت: یکی از مسائلی که موجب می‌شود […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

نشست «راهکارهای صحیح زندگی با تأکید بر آیات و روایات» با سخنرانی زهره اخوان‌مقدم-عضو هیأت علمی دانشگاه علوم قرآنی تهران و با حضور جمعی از علاقه‌مندان و دانشجویان رشته الهیات در بخش دانشگاهی، سالن نشست‌ها برگزار شد.

به گزارش صلح خبر، اخوان‌مقدم گفت: یکی از مسائلی که موجب می‌شود زندگی ما معنا پیدا کند، عبارت از مسئله پذیرش است. به این معنا که ما قبول کنیم در ولادت و یا زیبایی خود نقشی نداشته‌ایم، چه اینکه اگر دلتان می‌خواست محل تولد را انتخاب کنید، کشور دیگری را انتخاب می‌کردید. بنابراین ما باید قبول کنیم که در تولد و در چهره ظاهری خود نقشی نداشته‌ایم و در این صورت چاره کار این است که بدانیم خداوند حکیم امور را تدبیر می‌کند. همچنین ما باید انسان‌هایی که در اطراف ما زندگی می‌کنند هم بپذیریم.

اخوان‌مقدم در ادامه تصریح کرد: ممکن است که برخی از افراد که در اطراف ما زندگی می‌کنند احیاناً اخلاق تندی داشته باشند و یا اینکه به جهت اخلاقی ملایم‌تر باشند و … اما هر کسی را هر طور که هست، باید بپذیرفت تا به آرامش رسید. همچنین در روابط بین زوجین هم این مسئله بسیار مهم است و اگر دو طرف بدانند که هیچ‌یک از آنها بی عیب نیستند، یقیناً به اختلاف کمتری نیز خواهند رسید.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم قرآنی تهران گفت: البته این نکته نیز از اهمیت برخوردار است که این مسئله پذیرش و قبول کردن شرایط خود مربوط به حیطه کمالات نیست. به این معنا که ما نمی‌توانیم بگوییم که تقوای ما باید در یک حد متوقف شود، خیر اینطور نیست و در این زمینه کمالات هر چقدر بالاتر برویم بهتر است و اگر چنین نباشد بهشت هم دیگر معنا نخواهد داشت. بنابراین نکته نخست پذیرش خود و دیگران است تا بتوان زندگی آرامی را تجربه کرد.

وی تصریح کرد: دومین نکته‌ای که برای کسب آرامش در زندگی از اهمیت برخوردار است توجه به دیگران است که در واقع عمل به یک آموزه قرآنی است که خداوند می‌گویند به یکدیگر سلام بدهید «وَ إِذَا جَاءَکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِآیَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَیْکُمْ». حتی در سیره رسول خدا (ص) نیز آمده است که کودکان نیز نمی‌توانستند در دادن سلام از ایشان سبقت بگیرند ایشان همواره این توجه را به دیگران داشت و اول سلام می‌داد. همچنین خداوند در آیه دیگری دارد که «وَ إِذَا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ حَسِیبًا» که در انتهای آیه تاکید می‌کند که خداوند همه چیز را به صورت دقیق محاسبه می‌کند و از همین رو نباید نگران پاداش کار بود.

اخوان‌مقدم با اشاره به مؤلفه سوم در داشتن یک زندگی صحیح گفت: نکته سوم عبارت از تحسین دیگران است و ما باید بدانیم که اگر می‌خواهیم دیگران را تأیید کنیم باید خوبی‌ها نیز به چشم آید. بنابراین ما باید سعی کنیم خوبی‌های دیگران را ببینیم و تحسین کنیم که البته این دیدن نیز باید خدایی باشد.

وی در ادامه افزود: نکته چهارم نیز عبارت از تأیید دیگران است که وقتی کسی کار خوبی انجام داد باید او را تأیید کنیم. همچنین باید توجه داشته باشیم که اگر قرار است کسی را تأیید کنیم باید حال او را نسبت به گذشته‌اش سنجید و مقایسه کرد. مثلاً اگر فرزند شما نمره ریاضی‌اش ۱۲ بوده و الان توانسته ۱۲/۵ بگیرد باید او را به خاطر همین نیم نمره پیشرفت تأیید کنید. در اینجا جا دارد که به داستانی از امام حسن (ع) و امام حسین (ع) اشاره کنم. این دو امام در دوران کودکی نقاشی کشیدند و برای داوری نزد مادرشان رفتند. حضرت زهرا (س) ایشان را به حضرت امیر (ع) و حضرت نیز حسنین (ع) را به رسول خدا (ص) ارجاع دادند اما در نهایت داوری را حضرت زهرا (س) انجام دادند و فرمودند هر دو نقاشی عالی است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم قرآنی تهران افزود: بنابراین از این داستان می‌توان الگو گرفت که نباید این مسائل را طولانی کرد و احیاناً یک طرف را به رخ دیگری کشید تا اختلاف‌هایی نیز به وجود آید. بنابراین هر انسانی نیاز به تأیید دارد و ما هم از اینکه یکدیگر را تخطئه کنیم هیچ سودی نخواهیم برد. به ویژه اینکه این تأیید باید نسبت به خانم‌ها بیشتر باشد. چون آقایان در طول روز در اجتماع حضور بیشتری دارند اما خانم‌ها ارتباط کمتری دارند و باید از طریق تأیید آنها به آنها اعتماد به نفس داد.

وی تصریح کرد: پنجمین موردی که در به دست آوردن زندگی صحیح اهمیت دارد نیز عبارت از تقدیر است.

خداوند نیز به پیامبر (ص) خود فرمود «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلَاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ» این یعنی پیامبر (ص) وقتی از مردم صدقه می‌گیرد باید برای مردم نیز دعا کند و درود بفرستد و زمانی مسئله جالب‌تر می‌شود که توجه کنیم رسول خدا (ص) که در مورد ایشان آیه «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» نازل شده، مأمور به درود فرستادن بر مردم شده است.

اخوان‌مقدم در بخش دیگری از سخنان خود به طرح بحث در زمینه مثبت‌اندیشی و راه‌های بدست آوردن آن پرداخت و گفت: اولین ثمره‌ای که مثبت‌اندیشی برای شما دارد این است که موجب می‌شود تمرکز شما بالا برود. چون کسی که اهل مثبت‌اندیشی است که حواس خود به مسائل منفی و اصطلاحاً پارازیت‌ها معطوف نمی‌کند و اگر خودش گام در راه درستی می‌گذارد از منفی‌بافی یا ملامت دیگران نمی‌هراسد و به آن توجهی ندارد، لذا تمرکزش نیز بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: از دیگر بهره‌های مثبت‌اندیشی این است که موجب می‌شود اتفاق‌های خوب به سمت شما سرریز شود. به این معنا که شما اگر مثبت‌اندیش باشید همواره نیمه پر لیوان را می‌بینید این مسئله موجب می‌شود که همواره شاکر خدا باشید. امام صادق (ع) در این زمینه روایتی دارند که می‌فرمایند «شُکرُکَ لِنِعمَةٍ سالِفَةٍ یَقتَضی نِعمَةً آنِفَةً» یعنی شکر تو نسبت به نعمت‌های گذشته، نعمت‌های آینده را اقتضا می‌کند. در واقع نعمت‌ها بسیار زیاد هستند اما ما فقط یاد گرفته‌ایم که نیمه خالی لیوان را ببینیم. بنابراین ما اگر مثبت‌اندیش باشیم خیرات و خوبی‌ها به سمت ما می‌آیند.

اخوان‌مقدم در انتهای سخنان خود گفت: از دیگر ثمراتی که مثبت‌اندیشی برای ما در پی دارد نیز این است که در این صورت اگر شکست بخوریم باز هم می‌توانیم به راه خود ادامه دهیم، چون حتی از شکست نیز برداشت خوب داریم. از دیگر موارد نیز این است که مثبت‌اندیشی موجب خودباوری ما نیز می‌شود. ما هرگز نباید از قدرت خود و قدرت «من می‌توانم» غافل شویم. بنابراین مثبت‌اندیشی می‌تواند انسان را به اهداف خود نائل کند و موجب شود که انسان زندگی آرام و بدون تنشی را دنبال کنید.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید