امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 207843 |
تاریخ انتشار : 04 آذر 1396 - 12:20 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله مدیا صلح خبر بازگشت «جان اسنو» با «باروت» همه چیز درباره سریال تاریخی «باروت» که ستاره بازی تاج و تخت همه کاره آن است هفته نامه همشهری جوان – علی مسعودنیا: «باروت» نام مینی سریالی سه قسمتی است که شبکه بی بی سی آن را تهیه کرده است؛ یک سریال تاریخی پر […]

به گزارش مجله مدیا صلح خبر

بازگشت «جان اسنو» با «باروت»

همه چیز درباره سریال تاریخی «باروت» که ستاره بازی تاج و تخت همه کاره آن است

هفته نامه همشهری جوان – علی مسعودنیا: «باروت» نام مینی سریالی سه قسمتی است که شبکه بی بی سی آن را تهیه کرده است؛ یک سریال تاریخی پر هزینه و باشکوه که رخدادی بسیار مشهور در تاریخ انگلستان را به تصویر می کشد. این سریال توسط کمپانی «کودوس» و «کیت هرینگتون» برای شبکه اول بی بی سی تهیه شده است و نمایش آن از اکتبر 2017 در این شبکه آغاز شد.

 

 بازگشت «جان اسنو» با «باروت»

 

فیلمنامه «باروت» را «رونان بنت» نوشته که سریال هایی چون «پنهان» و «تاپ بوی» را در کارنامه خود دارد اما کارگردانی این مجموعه را «جی بلکسون» بر عهده داشته که پیش از این فیلم هایی چون «ناپدید شدن آلیس کرید» و «موج پنجم» را ساخته است. البته کیت هرینگتون نیز در کنار «دنیل وست» در گسترش فیلمنامه و کارگردانی سریال نقش داشته اند. این سریال مدتی است با کسب مجوز از وزارت ارشاد روی یکی از تلویزیون های اینترنتی بارگذاری شده و همین بهترین بهانه بود تا این بار به سراغ این سریال برویم.

اطلاعات فوری

  • باروت Gunpowder
  • کارگردان: جی بلکسون
  • فیلمنامه: رونان بنت
  • هنرپیشه ها: کیت هرینگتون، پیتر میلان، مارک گتیس، لئو تایلر و …
  • تهیه کننده: لوری بورگ
  • محصول: شبکه بی بی سی
  • نمره IMDB: هفت و نیم از 10
  • * رضایتمندی در راتن تومیتوز: 67 درصد
 بازگشت «جان اسنو» با «باروت»

 

همه کاره

کیت هرینگتون یا همان «جان اسنو» در سریال «باروت» نقشی فراتر از یک ستاره دارد. او علاوه بر این که نقش اول سریال است، در تهیه آن نیز مشارکت دارد و به عنوان مشاور هم در کنار کارگردان حضور داشته است.

قصه اصلی؛ ترور پادشاه جزیره

داستان این مجموعه در سال 1405 رخ می دهد؛ زمانی که ملکه الیزابت اول از دنیا رفته و دوران سیاه تفتیش عقاید در اروپا آغاز شده و اعتقادات مذهبی، قربانیان بسیاری می گیرد؛ دورانی که افراد بسیاری به خاطر ایمان و باورهای دینی شکنجه و اعدام می شدند و اموال شان توسط حکومت ضبط می شد. شاه در این روزگار گروهی از جاسوسان را در سراسر کشور اجیر کرده بود که کاتولیک ها را بیابند و دستگیر کنند.

در همین اثنا روابط اسپانیا و انگلستان، به عنوان دو قدرت بزرگ اروپا رو به تیرگی نهاده است. گای فاکس کتسبی که خود زخم خورده این بگیر و ببندها هستند، تصمیم به مبارزه و ترور پادشاه می گیرند. نقشه این است که با مقدار زیادی باروت، کاخ پادشاه و ساکنان آن را ویران کنند.

در این سریال کیت هرینگتون نقش کتسبی را بازی می کند و «تام کولن» در نقش گای فاکس ظاهر شده است. هنرپیشه ها مشهور دیگری چون «لئو تایلر»، «پیتر مولان»، «مارک گایتیس» و «دیوید بمبر» نیز در این مجموعه حضور دارند. امتیاز سریال در سایت IMDB، 7.5 است. نخستین اپیزود سریال در انگلستان نزدیک به هشت میلیون بیننده داشته است.

 

 بازگشت «جان اسنو» با «باروت»

مهره کلیدی؛ جان اسنو

بخش عمده ای از اهمیت پروژه «باروت»، نه به خود سریال که به حضور کیت هرینگتون، ستاره نقش جان اسنو در سریال محبوب «بازی تاج و تخت» مرتبط است. هرینگتون پیش از به نمایش در آمدن فصل آخر بازی تاج و تخت آینده نگری کرده و در یک سریال پر زرق و برق حضور یافته تا ابعاد دیگری از هنر خود را به اثبات برساند. هرینگتون این بار از گذشته خود قدری فاصله گرفته و نقش قهرمانی را بازی می کند که دیگر اسیر جادو و جنبل و فانتزی های افسانه ای نیست.

شخصیت کتسبی در ابتدای سریال حتی تا حدی منفعل و تسلیم در برابر سرنوشت جلوه می کند. یکی از عزیزانش را جلوی چشمانش سلاخی می کنند و او چاره ای ندارد جز این که بایستد و تماشا کند. اما کم کم این شخصیت متحول می شود و درایت خود را در مدیریت مبارزه ای علیه پادشاه و مامورانش نشان می دهد.

اما حضور هرینگتون مهم ترین نکته ای بود که همگان را برای تماشای «باروت» کنجکاو کرد. خصوصا که مشخص شد او در تمامی مراحل تولید، نگارش فیلمنامه و حتی نحوه کارگردانی سریال دخالت مستقیم داشته است و در تهیه آن نیز شریک بوده.

 

 بازگشت «جان اسنو» با «باروت»

او در گفتگوهایش اظهار داشت که این سریال چیزی است که همیشه دلش می خواسته بسازد و در آن بازی کند: «مدت مدیدی ایده این سریال در ذهنم بود و دلم می خواست با یک نویسنده قدر همکاری و ساخت این سریال را تجربه کنم. بعد از آماده شدن فیلمنامه، برای انتخاب کارگردان هم وسواس زیادی به خرج دادیم. دنبال کسی بودیم که بتواند وقایع پنج نوامبر را به بهترین شکل به تصویر بکشد. عاقبت دریافتم که سریال «باروت» مثل فرزند من است و به این فرزند مباهات می کنم.»

داستان این سریال در بریتانیا بسیار مشهور است و در قالب قصه و افسانه نسل به نسل برای کودکان تعریف شده است. این است که همه گای فاکس و کتسبی را می شناسند اما وقتی حرف از ساخت یک اثر دراماتیک تاریخی باشد، فقط اتکا به قصه های عامیانه کفایت نمی کند. هرینگتون در این باره می گوید: «من واقعا چیز زیادی در باره کتسبی نمی دانستم. تنها قدری درباره اش تحقیق کردم و بعد دانستم که آدم های دخیل در ماجرا باید چگونه عمل کنند. همیشه برایم محل کنجکاوی بود که چطور چنین بخش مهمی از تاریخ به تصویر کشیده نشده است. این قسمتی شاخص است که از فلکلور انگلستان.» با این حال هرینگتون به گاردین گفته که تا ابد او را در لباس سیاه و شمشیر به دست نخواهیم دید. او دوست دارد بعد از باروت و بازی تاج و تخت، ژانرهای دیگر را هم تجربه کند.

چهره آشنا: گای فاکس

شاید ماجرای پنجم نوامبر و حکایات مرتبط با دوران تفتیش عقاید در اسپانیا و انگلستان چندان برای ما ایرانی ها آشنا نباشد اما خیلی از ما بدون آن که بدانیم، پیش از این با گای فاکس آشنا شده ایم. همین ماسک های سفید دراز سبیلو که گاه در فیلم های خبری تظاهرات اعتراض آمیز در نقاط مختلف دنیا می بینید و گاه بر سر چهارراه های تهران خودمان هم دستفروش ها آنها را عرضه می کنند، در حقیقت شمایلی نمادین است از گای فاکس.

 

 بازگشت «جان اسنو» با «باروت»

این سریال البته قصدش این است که قدری تاریخ را اصلاح کند. در افسانه ها و روایات بر جای مانده از این واقعه تاریخی، همیشه گای فاکس به عنوان مهم ترین شخصیت معرفی می شود اما حقیقت این است که او تنها یکی از یاران وفادار رابرت کتسبی بوده است و معمولا محققان تاریخی از اهمیت او غافل مانده اند و فاکس را برجسته ساخته اند و این نکته ای است که نویسنده سریال، مارک گایتیس نیز بر آن تاکید دارد: «من وقتی کتاب «پودر خونین» نوشته آنتونی فریزر را خواندم تازه فهمیدم که فاکس تنها یکی از همراهان رابرت کتسبی بوده است.» البته گای فاکس دیگر به نماد مبارزه علیه ظلم تبدیل شده و بعید است شهرت و محبوبیتش خدشه دار شود.

نکته مثبت؛ گروه هنرپیشه ها

بدون شک یکی از جذاب ترین عناصر سریال باروت، گروه هنرپیشه ها قدرتمند آن است. حتی بازیگرانی که گاه تنها یکی دو سکانس در کار حضور دارند اما باز خوش درخشیده اند. غیر از کیت هرینگتون که مهارتش در بازی و محبوبیتش در میان بینندگان غیر قابل انکار است، باید از «پیتر مولان» یاد کرد که نقش «هنری گرانت» را بازی می کند. گرانت، کشیشی بسیار خوش قلب و دوست داشتنی است که البته پادشاه کمر به قتل او بسته و به همین دلیل مدام در حال فرار و زندگی مخفیانه است.

 

 بازگشت «جان اسنو» با «باروت»

لئو تایلر هم که زمانی در دنیای سینما برای خودش ستاره ای نامدار بود، در این سریال نقش «آن ولو» را بازی می کند. آن ولو در حقیقت دخترعموی رابرت کتسبی است و از او برای مبارزه حمایت می کند. جالب اینجاست که خانم تایلر پیش از این تنها یک بار در سریال های تلویزیونی حضور داشته است. آخرین فیلم اکران شده تایلر، «ایستگاه فضایی 76» بود که البته چندان با استقبال مواجه نشد.

خود مارک گایتیس در نقش «سر رابرت سیسیل» در این مجموعه حضور دارد و بار ایفای نقش منفی را به دوش کشیده است. با آن گردن کج و کلام مودبانه، تقریبا 10 دقیقه بعد از دیدن اولین قسمت سریال از او متنفر می شوید و پس کارش را درست انجام داده است.

نکته منفی؛ خشونت افراطی

نوشته های تاریخی، تصاویر بر جای مانده و نیز کاوش های باستان شناسانه نشان داده است که قرون وسطا و عصر تفتیش عقاید، یعنی همان برهه ای که داستان باروت در آن رخ می دهد، دوران رونق وسایل سخت کشی و شکنجه بوده است. دستگاه هایی پیچیده و هولناک که هنوز هم دیدن شان لرزه بر اندام می اندازد.

 

 بازگشت «جان اسنو» با «باروت»

در باروت از این وسایل خیلی استفاده شده است و طبیعتا تماشای کاربرد آنها چندان لطفی ندارد. بی بی سی که در زمینه نمایش خشونت همواره شبکه ای بسیار محتاط بوده است، این بار هر چه توانسته شکنجه و قتل و خونریزی و سلاخی در سریالش گنجانده است. شاید بشود گفت که سریال باروت از منظر خشونت، تلفیقی است از فیلم «مصائب مسیح» مل گیبسون با فیلم های اسلشری چون «اره» و «خام» و «کشتار با اره برقی در تگزاس».

در همان ابتدای سریال که پیکر پیرزنی را زیر ورقه ای فولادی می گذارند و وزنه ای صد کیلویی روی ورقه قرار می دهند تا زجرکش شود، تکلیف مخاطب با سریال معلوم خواهد شد. همین خشونت افراطی اعتراض های زیادی را علیه سریال برانگیخت. بینندگان سریال به سرعت در فضای مجازی نسبت به این حجم از خشونت و سبعیت واکنش نشان دادند و آن را بسیار هول انگیز و تلخ و آزار دهنده ارزیابی کردند. هر چند که پیش از نمایش سریال به بینندگان هشدار داده می شود که ممکن است صحنه هایش آزار دهنده باشد اما باز هم خیلی ها از این همه خشونت فیزیکی شوکه شده اند.

البته در سوی دیگر، هوادارانی هم هستند که می گویند این صحنه ها چیزی جز بازتاب دادن واقعی تاریخ نیست و حذف آنها به نوعی تحریف واقعیت خواهد بود. خود هرینگتون نیز از این قضیه دفاع کرده و گفته است: «نمی توان صحنه های اعدام را از سریال حذف کرد و آزار و شکنجه اطرافیان کتسبی را نشان نداد. به گمان من تلطیف صحنه های شکنجه و اعدام کار درستی نیست. بیننده باید بداند چرا شخصیت های داستان دست به این اعمال زده اند.»

 

 بازگشت «جان اسنو» با «باروت»

سورپرایز؛ سکانس اول

سکانس ابتدایی اپیزود اول سریال حقیقتا درخشان، نفسگیر و خوش ساخت است. صحنه ای که آدم را یاد سکانس ابتدایی فیلم «لعنتی های بی آبرو» ساخته «کوئنتین تارانتینو» می اندازد. اینجا هم کاتولیک ها در خانه زن عموی کتسبی جمع شده اند تا مراسم روحانی به جای آورند اما ماموران شاه از راه می رسند. کشیش ها و ادوات عبادت پشت دیوارهای کاذب خانه مخفی می شوند اما مامور بدطینت و باهوش پادشاه دست بردار نیست و وجب به وجب از خانه را می گردد. این در حالی است که کتسبی و دیگر اعضای خانواده مجبورند خونسردی خود را حفظ و وانمود کنند از این بابت نگران نیستند. این سکانس طولانی و پرهیجان البته پایان بسیار غافلگیر کننده ای دارد که به نوعی موتور محرکه دیگر وقایع سریال است.

منبع :Bartarinha

اگر فیلم یا ویدئو یا تصاویری دارید که تمایل دارید با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله مدیا صلح خبر منتشر گردد.

اگر تمایل داشته باشید با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و ویدئو ها و فیلم های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت پخش داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید