امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 214586 |
تاریخ انتشار : 10 دی 1396 - 12:05 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

اعتراضات خیابانی و مطالبات مردمی در تهران و چند شهر دیگر به گزارش مجله سیاسی صلح خبر اعتراضات خیابانی و مطالبات مردمی در تهران و چند شهر دیگر تحلیل های متفاوتی می شوند. این اعتراضات از شهر مشهد و همزمان با سفر معاون اول رئیس جمهوری به مشهد آغاز شد. اسحاق جهانگیری در همان روز این اعتراضات […]

اعتراضات خیابانی و مطالبات مردمی در تهران و چند شهر دیگر

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر اعتراضات خیابانی و مطالبات مردمی در تهران و چند شهر دیگر تحلیل های متفاوتی می شوند. این اعتراضات از شهر مشهد و همزمان با سفر معاون اول رئیس جمهوری به مشهد آغاز شد. اسحاق جهانگیری در همان روز این اعتراضات را توطئه علیه دولت اعلام نمود. او گفته بود دود این اعتراضات به چشم عاملان آن خواهد رفت. فارغ از هرگونه نگاه امنیتی به مساله اعتراضات باید به ریشه یابی آن پرداخت.

اعتراضات مردم در چند ماهه گذشته به فساد و تبعیض فراگیر، اختلاس های نجومی،حقوق های نجومی، رانت و فامیل سالاری، مشکلات موسسات مالی غیرمجاز، تورم در کالاها و اقلام مصرفی و همچنین مسائل معیشتی به اشکال مختلف رخ نموده است. تحصن و تجمع در مقابل مجلس از سوی بسیاری از گروه های اجتماعی رخ داده است. اعتراضات فرهنگیان، بازنشستگان، کارگران، مالباختگان موسسات مالی و … در این مدت صورت پذیرفته است. اعتراضات در نمایشگاه مطبوعات و سایر نمایشگاه ها در تهران نمود دیگری از آن بوده است.

اعتراضات خیابانی و مطالبات مردمی در تهران و چند شهر دیگر
اعتراضات خیابانی و مطالبات مردمی در تهران و چند شهر دیگر

مشکلات اقتصادی و معیشتی

بنابراین مشاهده می شود که این اعتراضات اغلب یک پیام واحد دارند. مشکلات اقتصادی و معیشتی. بر تمامی آگاهان و تحلیل گران پر واضح است که وقتی گروهی احساس نماید که حقش تضییع گردیده است و صدایش به جایی نمی رسد، دست به اقدامات احساسی و شدیدتری خواهد زد. چندین ماه است گروه های محتلف صدای خود را بلند نموده اند. وقتی احساس شود، شنیده نمی شوند، دست یازیدن به آلترناتیوهای جایگزین دور از ذهن نخواهد بود.

حالا باید از مسئولان قوای مختلف اعم از مجلس و دولت و قوه قضائیه سوال پرسید. باید مطالبه گری نمود. باید صدای معترضان را پیگیری نمود. البته از راه های قانونی! همگان باید بدانند حرکت خارج از چارچوب های قانونی، جز ایجاد اوضاع غیرقابل کنترل نتیجه ای نخواهد داشت. در کشمکش و تخریب و به آتش کشیدن، نمی توان پاسخگویی مسئولین را خواستار شد. منطق و گفتگو در میان دعوا معنا ندارد. لذا باید ضمن حفظ آرامش و خویشتنداری، مطالبات برحق معیشتی را پیگیری نمود.

فرهنگیان، اصحاب رسانه، دانشگاهیان، تولیدکنندگان، کارگران و کشاورزان و آحاد مردم در فشار اقتصادی می باشند. اوضاع اقتصادی به سامان نیست. وضعیت اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در شرایط بغرنج است. اما باید سوالی کلیدی را پاسخ گفت. آیا با اعتراضات خیابانی می توان مطالبات برحق اقتصادی را پیگیری نمود؟

اعتراضات خیابانی و مطالبات مردمی در تهران و چند شهر دیگر
اعتراضات خیابانی و مطالبات مردمی در تهران و چند شهر دیگر

سخن آخر

رساندن پیام واضح به تمامی مسئولین از سوی مردم، حق آشکار مردم و در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر و سیره حکومتی حضرت علی (ع) و توصیه ائمه اطهار علیهم السلام است. اما باید مراقب خوارج و مارقین، ناکثین و قاسطین بود. بسیاری از بدخواهانی که به تماشا ایستاده اند و با کف و سوت، تشویق کننده اغتشاشات هستند، خیرخواه مردم نیستند. آنها به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلودند. مراقب باشیم که صدای حق طلبی با صدای نااهلان و بدخواهان گره نخورد.

 

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران پایگاه تحلیلی خبری صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید