امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 8 شوال 1445 | 2024-04-16
کد خبر: 212229 |
تاریخ انتشار : 27 آذر 1396 - 16:23 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر ریشه اکثر اخباری که این روزها در حوزه اقتصاد کلان، بازار طلا و سکه و…منتشر می‌شود، مستقیم یا غیرمستقیم به بانک مرکزی می‌رسد؛ بانک مرکزی ایران که به تحلیل صندوق بین المللی پول، در شرایط رشد تقاضا برای واردات و افزایش نااطمینانی، از طریق مداخله در بازار ارز نسبت […]

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر

ریشه اکثر اخباری که این روزها در حوزه اقتصاد کلان، بازار طلا و سکه و…منتشر می‌شود، مستقیم یا غیرمستقیم به بانک مرکزی می‌رسد؛ بانک مرکزی ایران که به تحلیل صندوق بین المللی پول، در شرایط رشد تقاضا برای واردات و افزایش نااطمینانی، از طریق مداخله در بازار ارز نسبت به ثبات بخشی به نرخ ارز اقدام کرده است.

به گزارش صلح خبر، یکی از اخبار اقتصادی که حول مسایل مربوط به بانک مرکزی مطرح شده، بدهی دولت به بانک‌هاست که اکنون به یکی از معضلات بزرگ شبکه بانکی تبدیل شده و در کنار سایر معوقات، دست بانک‌ها را بسته و مانع از تامین بخش زیادی از نقدینگی آنها شده است.

در نتیجه بارها مدیران ارشد بانک مرکزی و همچنین سایر مدیران بانکی خواستار تسویه بدهی دولت و پرداخت آن به صورت نقد شده‌اند چرا که در مجموع در کنار بدهی ۲۴۵ هزار میلیارد دولت حدود بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر معوقات بانکی وجود دارد که رقم نهایی آن را به ۳۵۰ هزار تومان افزایش می‌دهد.

با این وجود ظاهرا بدهی دولت به بانک‌ها باز هم رشد کرد و از ۲۴۵ هزار میلیارد تومان رد شد. در حالی این بدهکار بزرگ بانکی تسویه بدهی را آغاز کرده که در مجموع فقط حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان از این رقم کم شد و برای آن پرداخت نقدی وجود نداشت،تنها یک اصلاح حسابداری بود که در جریان گرفتن نقدینگی در بانک‌ها اثرگذار نبود.

طبق آخرین گزارش‌ بانک مرکزی بدهی دولت به سیستم بانکی تا پایان مهرماه به بیش از ۲۴۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که نشان از رشد ۱۱.۸ درصدی در مقایسه با پایان سال قبل و ۲۰.۵ درصد نسبت به مهرماه سال ۱۳۹۵ دارد. از این بدهی حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان متعلق به بانک مرکزی است که با رشد ۱۸.۴ درصدی در طول یک سال همراه شده و مابقی آن خاص خود بانک‌هاست.

مداخله در بازر ارز برای ثبات بخشی

اما گزارش صندوق بین المللی پول درباره بازار ارز ایران و نقش بانک مرکزی در ایجاد ثبات در این حوزه در حالی منتشر شده که  قیمت طلا در بازار امروز – دوشنبه – افزایشی شده و بازار ارز با کاهش اندک و ثبات تقریبی قیمت همراه است. به این ترتیب انواع طلا در بازار داخلی و خارجی با شیب ملایم، حرکت صعودی پیدا کرده است؛ هر اونس طلا نیز برای معامله در بازارهای جهانی ۱۲۵۷ دلار داد و ستد می‌شود  

از سوی دیگر بانک مرکزی با افزایش قیمت  دلار آن را ۳۵۶۹ تومان اعلام کرده و رشد دلار مبادله‌ای همچنان ادامه دارد و خود را به مرز ۳۵۷۰ تومان رسانده است. این ارز اکنون در بازار آزاد هم در کانال ۴۲۰۰ تومان قرار داشته و فعلا ماندگار شده است.

نقدینگی در ۷۳۰ روز ۵۲۰ هزار میلیارد رشد کرد

در نگاه کلان‌تر و طبق تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از گردش مالی شبکه بانکی، حجم نقدینگی در پایان مهرماه هم به بیش از ۱۴۰۳ میلیارد تومان افزایش یافته است.

به این ترتیب میزان نقدینگی در مهر امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۳.۳ درصد رشد دارد که نسبت به همین دوره در سال قبل با کاهش حدود پنج درصدی همراه شده به گونه‌ای که میزان رشد نقدینگی در مهر ۱۳۹۵ نسبت به مهر ۱۳۹۴ حدود ۲۸.۳ درصد بوده است.

این در حالی است که در مهر امسال در مقایسه با اسفند سال گذشته درصد رشد نقدینگی ۱۱.۹  درصد بود که حاکی از ثابت بودن میزان رشد در مقایسه با همین دوره در سال گذشته است، در مهر ۱۳۹۵ نسبت به پایان سال قبل از آن رشد نقدینگی حدود ۱۱.۹ درصد ثبت شده بود.

مصونیت ثروتمندان از مالیات ستانی

اخبار مربوط به رشد نقدینگی در کشور در حالی شنیده می‌شود که این روزها طبق گفته منابع غیررسمی تا ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور داریم که البته منابع رسمی این عدد را تعدیل کرده و از فرار مالیاتی حداکثر تا ۳۰ هزار میلیارد تومان خبر می‌دهند.

اما شواهد نشان میدهد 60  درصد اقتصاد ایران از پرداخت مالیات تحت عناوین مختلف از پرداخت مالیات معاف هستند که البته مقامات رسمی این عدد را قبول ندارند؛ رئیس سازمان امور مالیاتی از ۴۰ درصد معافیان مالیاتی سخن گفته و اخیر رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه از ۴۰ هزار میلیارد تومان معافیت خبر داده است.

در هرحال فشار دریافت مالیات به دوش افرادی است که در تور سازمان امور مالیاتی گیر افتاده‌اند اعم از حقوق‌بگیران که خواهی نخواهی مالیات از حقوق آن‌ها کسر می‌شود و همچنین تولیدکنندگان و تجار که فعالیت رسمی دارند و همچنین اصناف و… اغلب این گروه‌ها در سال‌های گذشته اعتراضات شدیدی نسبت به افزایش پرداخت‌های مالیاتی خود داشته‌اند که نتیجه آن تشکیل چندین هزار پرونده مالیاتی و بعضا چند سال رفت‌و آمد مودیان مالیاتی به سازمان بوده است تا بلکه بتوانند تخفیفی بگیرند.  

به هر صورت  در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ درآمد مالیاتی معادل ۱۲۸ هزار میلیار تومان پیش‌بینی شده است که نشان دهنده عزم افزایش ۱۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت است.

آمار مصرف بنزین در ایران

در حوزه انرژی، جدیدترین آمار مصرف بنزین در ایران اعلام شده و باز هم مصرف ایرانی‌ها سیر صعودی داشته است؛ خبری که به نوعی سرسام‌آور بودن و میزان شدت مصرف بنزین کشور را در مقایسه با سایر کشورها به رخ  می‌کشد.

بر این اساس میانگین مصرف بنزین از ابتدا تا ۲۵ آذرماه امسال، روزانه ۷۹ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هشت درصد رشد داشته است.

همچنین از ابتدای سال تا ۲۵ آذرماه میانگین مصرف بنزین در کشور ۸۰ میلیون و ۹۰۰هزار لیتر بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۷۴ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر بوده است. مجموع  بنزین توزیع شده در منطقه تهران در شش ماهه نخست سال جاری به میزان دو میلیارد و ۸۷۶ لیتر بوده که برابر است با میانگین مصرف ماهانه ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر.

به نظر می‌رسد با توجه به این واقعیت که ضرورت بسیاری برای صرفه‌جویی در مصرف بنزین وجود دارد، کاهش تلفات هدررفت این انرژی نیازمند پیگیری جدی و همه‌جانبه است چراکه این میزان مصرف رشد مشکلات زیست محیطی، ترافیک و بیماری‌های تنفسی ناشی از آن را به دنبال خواهد داشت.

افزایش تورم با افزایش قیمت حامل‌های انرژی

از سوی دیگر صندوق بین المللی پول به تازگی درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده را اعلام کرده که در صورت تصویب افزایش قیمت این حامل‌ها، نرخ تورم در سال آینده بطور موقت در مقایسه با سطح ۹.۹ درصدی امسال رشد دارد، اما می‌تواند در میان‌مدت و با اتکا بر سیاست‌های احتیاطی، تک‌رقمی شود.

پیش‌بینی دیگر این صندوق هم بر این اساس است که رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در سال جاری به ۴.۲ درصد برسد. در این گزارش صندوق بر ورود ایران به انجام اصلاحات در بخش مالی تاکیده شده و از اصلاحات در نظام جامع یارانه‌های نقدی با هدف حمایت درآمدی از اقشار فقیر جامعه در بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ استقبال شده است.

 اما علیرغم بهبود وضعیت، اقتصاد ایران در کوتاه‌مدت با چالش‌هایی هم روبرو خواهد بود که تنظیم یک بسته اصلاحات اقتصادی جامع حاوی اقدامات مکمل بودجه‌ای جهت کاهش بدهی‌های دولت، یکسان‌سازی نرخ ارز و انتقال سیاست‌های پولی به یک چارچوب بازارمحور، نشانه بارزی از تعهد مقامات به ثبات تلقی خواهد شد.

 پیش‌بینی از سه ماه آینده بازار مسکن

این روزها رکود یا رونق بازار مسکن هم در بورس اخبار اقتصادی است؛ رکود بازار مسکن یعنی این‌که هیچ معاملاتی نداشته باشیم ولی آمارها نشان می‌دهد که خرید و فروش در حال انجام است و در این شرایط افزایش قیمت دلار و تسهیلاتی که دولت در نظر گرفته به تدریج اثرگذاری خود را بر بازار مسکن نشان خواهد داد.

در ماه‌های گذشته غالب پیش‌بینی‌ها از این بازار این بوده که متعادل با تورم عمومی پیش برود اما قیمت نقطه به نقطه مسکن در آبان‌ماه مقدار اندکی از شاخص تورم عبور کرد اما بدان معنا نبوده که بخش مسکن به رونق کامل رسیده است؛ هرچند کارشناسان رکود کامل این بخش را هم قبول ندارند.

در این باره رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به افزایش 7.7 درصدی میانگین معاملات و 1.7 درصدی قیمت مسکن شهر تهران در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: ۷ درصد رقم چندان بالایی نیست که بتوان آن را ملاک رونق مسکن تلقی کرد اما احتمالا روند معاملات به تدریج صعودی خواهد شد.

خسروی درباره پیش‌بینی از سه ماه آینده بازار مسکن گفته است: قیمت مسکن در سه ماه پایانی سال مقدار اندکی از شاخص تورم عبور خواهد کرد ولی سال آینده قابل پیش‌بینی نیست؛ چرا که افزایش احتمالی قیمت بنزین، قیمت دلار و گرانی مصالح  ساختمانی می‌تواند منجر به در بالا رفتن قیمت مسکن شود.

دستورالعمل جدید واردات خودرو

یکی از مهمترین اخبار امروز حوزه تولید و تجارت به دستورالعمل جدید واردات خودرو مربوط بود. 

وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای تیر ماه امسال ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو را متوقف کرد؛ دلیل این موضوع تدوین دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ارسال آن به هیات دولت برای تصویب نهایی، اعلام شد. در این شرایط براساس جدیدترین اخبار به دست آمده این دستورالعمل در جلسه روز گذشته کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسید.

بنابراین طبق روال معمول این دستورالعمل باید به زودی در هیات دولت طرح و به تصویب نهایی رسیده و برای ابلاغ به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شود.

برقی‌سازی راه‌آهن تهران – مشهد

    اما در شرایطی که مردم روزهای سختی از نظر تنفسی در هوای آلوده شهرهای بزرگ پشت سر می‌گذارند، وزارت راه و شهرسازی دو خبر خوش در عرصه ریلی را برای مردم اعلام کرد.

خبر نخست به راه‌آهن تهران – مشهد باز می‌گردد که بنا بر اعلام، وزارت راه و شهرسازی پنج‌شنبه گذشته توانست پس از پیگیری‌های طولانی مدت پروژه برقی سازی این خط آهن را از نظر تامین منابع مالی لازم نهایی کند. 

دومین خبر خوش ریلی این بود که امروز در جریان قراردادی با یک شرکت روسی که با محوریت مرکز صادرات روسیه انجام می‌شود ساخت ۲۰ هزار واگن باری، ۶۰۰۰ واگن مسافری و ۳۵۰ لکوموتیو به شکل مشترک میان شرکت‌های روسی و ایرانی کلید خورد.

برای مشخص شدن بزرگی این قرارداد کافی است ببینیم که تاکنون در کل ناوگان ایران تنها ۲۸ هزار واگن فوری فعال بوده و با این قرارداد رشدی ۷۰ درصدی در این حوزه به وجود می‌آید. تعداد کل واگن‌های مسافری ۲۲۰۰ واگن بوده که با اجرای این توافق گشایشی مهم و رشدی حدود ۵۰ درصدی به ثبت خواهد رسید.

تعیین قیمت میوه‌ها برای شب یلدا

در آستانه شب یلدا امروز کشف قیمت عمده‌فروشی محصولات کشاورزی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران انجام و مقرر شد که این قیمت‌ها تا سوم دی ‌ماه تغییر نکند.

بر اساس جلسه اتحادیه‌های بخش خصوصی و مسئولان بخش دولتی مقرر شد قیمت ۵۴ قلم انواع میوه، سبزی و صیفی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار کشف، تصویب و اعلام شود. همچنین مقرر شد قیمت‌های مذکور تا سوم دی ماه تغییر نکند تا تقاضای ناشی از شب یلدا برای این محصولات فروکش کرده و به حالت طبیعی بازگردد.

بنا بر اعلام قیمت میوه‌هایی مانند انار از ۳۰۰۰ تومان به عنوان قیمت کف تا ۸۰۰۰ تومان به عنوان قیمت ممتاز در نظر گرفته شده و از سوی دیگر نیز هندوانه از ۱۲۰۰ تومان تا ۲۵۰۰ تومان به عنوان هندوانه ممتاز کشف قیمت شده است البته نرخ ممتاز در میوه‌ها مربوط به میوه و تره‌بار دست‌چین شده، جدا شده و لوکس است که در این صورت به عنوان مثال برای انار حداکثر و سقف قیمت کشف شده ۵۵۰۰ تومان و برای هندوانه ۲۰۰۰ است.

همچنین میوه‌های پرمصرفی مانند پرتقال جنوب از ۳۰۰۰ تومان تا سقف ۴۵۰۰ تومان و پرتقال شمال از ۸۰۰ تومان تا ۱۵۰۰ تومان، سیب زرد از ۱۰۰۰ تومان تا ۳۰۰۰ تومان و سیب قرمز از ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان، کیوی از ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان، نارنگی انشو از ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان و دیگر انواع نارنگی نیز پایین‌تر از این سقف قیمتی در نظر گرفته‌ شده‌اند.

بسته اینترنت خود را راستی‌آزمایی کنید

در شرایط و روزهایی که مباحث مرتبط با بودجه، مالیات و قیمتها… در صدر اخبار مطرح و در حال بررسی شدن هستند، چندی است خبر اجرای طرح غیرحجمی کردن اینترنت هم در سایتها و از سوی کاربران و کارشناسان حوزه ارتباطات در حال بررسی و نقد شدن است؛ طرحی که علی رغم تبلیغات وسیعی که پیرامون آن انجام شد اما به نظر می‌رسد که هنوز نتوانسته آن طور که باید رضایت کاربران را جلب کند؛ علت آن هم وجود سقفی برای مصرف کاربران است.

 در چنین شرایطی کاربران باید علاوه بر حجم مصرفی خود نگاهی هم به سنجش سرعت بسته خریداری شده خود داشته باشند. چرا که یکی از دغدغه‌های همیشگی کاربران بسته‌های اینترنتی، احتمال کمتر بودن حجم دریافتی نسبت به حجم خریداری شده است؛ امری که با واکنش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم روبه رو شد و آذری جهرمی با اشاره به اعلام اسامی و اعتراضات مربوط به کم‌فروشی اینترنت اظهار کرد: گزارش سازمان تنظیم مقررات رادیویی تهیه و ارائه شده است.

در هر حال کم‌فروشی اینترنت یکی از مسائلی است که همواره کاربران شرکت‌های اینترنتی مدام خود را با آن روبه‌رو می‌بینند؛ این در حالی است که علاوه بر راهکارهایی که برای کاهش مصرف مشترکان وجود دارد، مشترکان می‌توانند سرعت بسته خریداری شده را هم راستی آزمایی کنند

با توجه به اهمیت موضوع سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت، سامانه های ایجاد شده توسط اپراتورها در این بخش ساماندهی شده است که به منظور سنجش سرعت و کیفیت، مشترکین می توانند اپراتور سرویس دهنده خود را در این بخش انتخاب و نسبت به سنجش پارامترهای سرویس خود اقدام کنند

 انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید