امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 136162 |
تاریخ انتشار : 10 اسفند 1395 - 12:54 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

ابداع میکروسکوپ اتمی روی تراشه توسط دانشمند ایرانی رضا مهیمنی محقق ایرانی دانشگاه دالاس تگزاس به همراه همکارانش موفق به ساخت میکروسکوپی اتمی روی یک تراشه شده‌اند که می‌تواند پیچیدگی و هزینه ها را نسبت به ریز‌سیستم‌های دیگر تا حد قابل توجهی کاهش دهد. به گزارش مجله علم و فناوری پایگاه صلح خبر ؛ به گزارش صلح خبر؛ رضا […]

ابداع میکروسکوپ اتمی روی تراشه توسط دانشمند ایرانی

رضا مهیمنی محقق ایرانی دانشگاه دالاس تگزاس به همراه همکارانش موفق به ساخت میکروسکوپی اتمی روی یک تراشه شده‌اند که می‌تواند پیچیدگی و هزینه ها را نسبت به ریز‌سیستم‌های دیگر تا حد قابل توجهی کاهش دهد. به گزارش مجله علم و فناوری پایگاه صلح خبر ؛

به گزارش صلح خبر؛ رضا مهیمنی استاد مهندسی مکانیک در دانشگاه تگزاس دالاس كه سرپرست اين تحقيقات بوده‌است مي‌گويد يك ميكروسكوپ استاندارد نيروي اتمي (AFM) از چند حلقه كنترلي،‌قطعات الكترونيكي و تقويت‌كننده برخوردار است. ما توانسته‌ايم با كوچك ساختن اين قطعات تمامي آنها را درون يك تراشه بگنجانيم.

مهيمني و همكارانش اين نمونه را با استفاده از سيستم‌هاي ريزالكترومكانيكي يا MEMها ايجاد كرده‌اند. اين ميكروسكوپ‌ نيروي اتمي مبتني بر سيستم‌هاي MEM ابعادي برابر يك سانتيمتر مربع داشته و به صفحه مداري كوچك و چاپي به اندازه نصف يك كارت اعتباري متصل است.

ابداع میکروسکوپ اتمی روی تراشه توسط دانشمند ایرانی

اين صفحه حاوي مدار، حسگرها و ديگر ريزقطعات الكترونيكي است كه حركات و ديگر جنبه‌هاي اين قطعه را كنترل مي‌كنند. اين تلسكوپ با حركت نوساني روي نمونه عمل كرده و اطلاعات را به حلقه‌اي ثابت ارسال مي‌كند تا در نهايت تصوير كلي ايجاد شود.

 میکروسکوپ‌های نیروی اتمی يا AFM ابزاری حياتي برای ایجاد تصاویر سه بعدی از سطح مواد با جزئیات بالا در  مقیاس نانومتر هستند كه وضوح تصويري آنها بسيار بالاتر از ميكروسكوپ‌هاي نوري است و به همين دليل ويژگي‌هاي مواد را با دقتي بسيار بالاتر نشان مي‌دهند.

منبع:همشهری آنلاین

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید