امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 235599 |
تاریخ انتشار : 22 تیر 1397 - 12:25 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر به گزارش خبرنگار صلح خبر، بافت تاریخی کاشان شاید خیلی بزرگ نباشد اما در همین بافت می‌توان گذرها و ساباطهایی را دید که به زیبایی این بافت کمک کرده اند گذرها از تلاقی چند بنای تاریخی کنار هم ایجاد شده اند سقفی دارند و درون آنها معمولا مغازه زیاد […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

به گزارش خبرنگار صلح خبر، بافت تاریخی کاشان شاید خیلی بزرگ نباشد اما در همین بافت می‌توان گذرها و ساباطهایی را دید که به زیبایی این بافت کمک کرده اند گذرها از تلاقی چند بنای تاریخی کنار هم ایجاد شده اند سقفی دارند و درون آنها معمولا مغازه زیاد است برخی از آنها حسینیه دارند و برخی امامزاده های را در خود نگه داشته اند به همین دلیل شهرت زیادی دارند مثل گذرهایی که مردم ماه محرم در آنها جمع می‌شوند و عزاداری میکنند از بس که بزرگ و معروف هستند اما بسیاری از آنها هم خالی است در این گذرها معمولا مغازه های زیادی وجود دارد اما بیشتر آنها خالی است یکی از این گذرها متعلق به گذری است که در آن خانه نقلی و  خانه دوست قرار دارد در این گذر ٢٠ مغازه قرار گرفته که همه خالی است این بناها که حالا جزو بناهای تاریخی محبوب می‌شوند سالها پیش وقف شده اند و در اختیار افرادی قرار گرفته اند که مدت‌های مدیدی است درهای آن را باز نکرده اند و در آن فعالیتی انجام نمی‌دهند.

این مغازه ها با سقف های محرابی شکلشان سالهاست که خالی هستند و کسی به آنها توجهی نمیکند نه مرمتی و نه فعالیت و کسب و کاری. به همین علت است که اگر از لای درز دیوار آنها مشخص باشد میتوان دید که سقف شان فرو ریخته و یا دیگر دیواری ندارند و به مرور زمان فرسوده شده اند اکبر رضوانیان مالک خانه های بوم گردی در بافت تاریخی کاشان به خبرنگار صلح خبر می‌گوید: وقتی تازه به این محل آمده بودم این مغازه ها سالم تر بودند اما رفته رفته تخریب شدند من بارها به اداره اوقاف گفتم که یا این ها را مرمت کنید و یا به ما بسپارید تا آنها را مرمت کرده و تغییر کاربری بدهیم و یا بتوانیم فعالیتی در آنها انجام دهیم بدین ترتیب نه تنها از تخریب نجات پیدا می‌کنند بلکه مرمت هم می‌شوند ضمن اینکه یک گذر دیگر به جاذبه‌های شهر اضافه میشود چرا که اکنون نیز یکی از مغازه ها به فروشگاه صنایع دستی و دیگری به کارگاه صنایع دستی تعلق گرفته است پس میتوان این بناها را هم کاربری صنایع دستی داد و بازارچه صنایع دستی ایجاد کرد اما پاسخ اداره اوقاف به ما این است که این بناها وقفی است و امکان واگذاری به غیر وجود ندارد.

این بناها درحالی از دورن تخریب می‌شوند که نمای بیرونی آنها توسط شهرداری مرمت می‌شود به همین دلیل کسی داخل آن را نمی‌بیند که در حال تخریب است. از این گذرها در بافت تاریخی کاشان کم نیست

رضوانیان می‌گوید که ٨٠ درصدد گذرهای کاشان متعلق به اوقاف است مانند آب انباری که در این گذر قرار دارد و چون اوقافی است از سالها پیش درش بسته است نه آبی دارد و نه مرمت میشود.

این گذرها که هر کدام شاید حدود ٢٠ مغازه داشته باشند درحالی بلااستفاده رها شده اند که شهرداری بودجه های ٧٠٠ میلیون تومانی برای ساخت بازارچه صنایع دستی در کاشان هزینه می‌کنند آن هم به سبک و سیاق همین گذرها و مغازه ها.

کد خبر 4345367
فاطیما کریمی

منبع : Mehrnews

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید