امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 235605 |
تاریخ انتشار : 22 تیر 1397 - 13:55 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر فرخنده آقایی می‌گوید: زن همیشه دغدغه من بود و صدای زنان در داستان‌های من شنیده می‌شود. به گزارش صلح خبر به نقل از روابط عمومی هفت اقلیم، نشست نویسندگان پیشکسوت با عنوان «یک شب یک نویسنده» روز چهارشنبه بیستم تیر ماه با حضور «فرخنده آقایی» و میزبانی  «الهام فلاحی» […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

فرخنده آقایی می‌گوید: زن همیشه دغدغه من بود و صدای زنان در داستان‌های من شنیده می‌شود.

به گزارش صلح خبر به نقل از روابط عمومی هفت اقلیم، نشست نویسندگان پیشکسوت با عنوان «یک شب یک نویسنده» روز چهارشنبه بیستم تیر ماه با حضور «فرخنده آقایی» و میزبانی  «الهام فلاحی» در این موسسه برگزار شد.

 فرخنده آقایی درباره لزوم پرداختن به مسائل زنان به عنوان یک زن که در جامعه ایران زندگی می‌کند را در چه می‌داند و  آیا اگر در کشور دیگری زندگی می‌کرد هم این دغدغه را داشت یا طور دیگری مینوشت، گفت: در شروع داستان‌نویسی من قصد نداشتم که راجع به زنان بنویسم، مسئله‌اب که به آن مسلط بودم و برایم جالب بود مسائل زنان بود. در دهه ٦٠ که ما شروع به نوشتن کردیم ادبیات زنان، بسیار محدود بود. شروع نوشتن من با ادبیات جنگ بود با این‌که ما در جنگ نبودیم ولی به همه طریقیچی درگیر مسائل جنگ بودیم.

وی خاطرنشان کرد: راجع به زن‌هایی که می‌شناختم، شروع به نوشتن کردم. الان که به گذشته نگاه می‌کنم قصد و قرض و عمد خاصی نداشتم ولی خود به خود به این کشیده شد که صدای زن در نوشته‌ها من باشد. مخصوصا زن‌هایی که بنظر خودم خیلی قدر و پیشرو و موفق بودند و مظلوم و کتک خور نبودند و می‌توانستند روی پای خودشان بایستند، کار و درآمد داشته باشند و زندگی خود را بچرخانند. الان که به گذشته نگاه می‌کنم متوجه می‌شوم دغدغه من زن بوده و صدای زنان هنوز در داستان‌های من شنیده می‌شود.

او افزود: نمی‌دانم اگر در جایب به غیر از ایران بودم چه می‌کردم. حرکت و شکل گرفتن داستان‌های من از حقیقت شروع می‌شود.

این نویسنده درباره‌ این‌که آیا نگرش فمنیستی دارد، نیز اظهار کرد: فکر می‌کنم که چه بخواهیم چه نخواهیم در جامعه مدرن ما این تفکر فمنیستی وجود دارد اگر چه که این اواخر برای خود من مسلم شده است که   یک وجه سنتی نیز در من وجود دارد. یک وجه سنت که در زن ایرانی است را در وجودم دارم، که شاید با گذر زمان و بالارفتن سنم این مسئله در من نمود بیشتری پیدا می‌کند.

او درباره این‌که آیا دلیل خاصی دارد که در داستان‌هایش دین بسیار مطرح بوده، نیز اعلام نمود: من به این شکل که بخوام دین را در آثارم نقد بکنم نیستم. من دیدم که طی اشکالاتی که از کتاب‌های خودم گرفته شد نوشتن راجع به مذهب حتی در ایران هم خودی و غیر خودی دارد! مسئله دین برایم جالب بوده که بشر در کنار دین هویت پیدا می‌کند.

فرخنده آقایی در پاسخ به این سوال که با توجه به سنش و بودن در سال‌های انقلاب و درک فرآیند جنگ چرا در کارهایش اشاره‌ای به این موضوع نکرده، توضیح داد: باید بگویم که تغییر و تحولات بوده و هنوزم هست و خیلی سریع هستند و این که بخواهد در من ته‌نشین شده باشند و از من تحت عنوان داستان بیرون بیاید نه! ولی داستان‌هایم را در آن زمان نوشتم و در داستان‌هایم نمود دارند.
جلسه آینده «یک شب یک نویسنده» ٢٧ تیرماه  با حضور شیوا ارسطویی و میزبانی آیت دولتشاه برگزار خواهد شد.
انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید