امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 226290 |
تاریخ انتشار : 21 اسفند 1396 - 9:35 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر ؛ شهرداري‌ ظرفيت شادي بسازد به گزارش صلح خبر؛ روزنامه اعتماد در صفحه اول امروز 21 اسفند ماه خود نوشت: شهرداري‌ ظرفيت شادي بسازد فردا شب؛ شب چهارشنبه سوري است؛ مراسمي كه ريشه در فرهنگ و تاريخ دور اين مرز و بوم دارد. فرصتي براي شادي كردن مردم در جاي‌جاي كشور […]

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر ؛

شهرداري‌ ظرفيت شادي بسازد

به گزارش صلح خبر؛ روزنامه اعتماد در صفحه اول امروز 21 اسفند ماه خود نوشت: شهرداري‌ ظرفيت شادي بسازد

شهرداري‌ ظرفيت شادي بسازد

فردا شب؛ شب چهارشنبه سوري است؛ مراسمي كه ريشه در فرهنگ و تاريخ دور اين مرز و بوم دارد. فرصتي براي شادي كردن مردم در جاي‌جاي كشور و به خصوص شهرهاي بزرگ براي فراموش كردن روزمرّگي‌ها و سختي‌هاي سالي كه پشت سر گذاشته شد. ولي در اين ميان حلقه مفقوده‌اي وجود دارد به نام مديريت شهري. انتظار مي‌رود شهرداري كه يكي از وظايفش انجام فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي در جهت تزريق شادي و نشاط در شهر است، در مراسم‌هايي اينچنيني، از اين فرصت براي دميدن روح شادي و حس خوب فرارسيدن نوروز و بهار استفاده كند اما… !‌ تجربه سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد كه شهرداري چندان رغبتي براي ورود به اين جشن باستاني ندارد و ترجيح مي‌دهد هم و غم خود را روي مراسم‌هاي مذهبي معطوف كند. گرچه به اعتقاد بسياري از كارشناسان فرهنگي حتي در اين مقوله نيز چندان موفق نبوده است. زهرا نژادبهرام، عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران نيز معتقد است كه شهرداري به جاي استفاده از فرصت‌هاي آييني و ملي براي تزريق شادي در جامعه فرصت‌سوزي مي‌كند. به اعتقاد او، مراسم‌هايي مانند چهارشنبه سوري بهترين بهانه براي شهرداري است تا به وظيفه‌اش در قبال ايجاد شهري شاد و با روحيه عمل كند.

همان طور كه مي‌دانيد، شهرداري به عنوان مدير شهري، موظف است در كنار فعاليت‌هاي عمراني خود در سطح شهر، به فعاليت‌هاي اجتماعي و فرهنگي كه مي‌تواند باعث ايجاد نشاط و سرگرمي شهروندان‌شود نيز بپردازد. يكي از فرصت‌هايي كه شهرداري مي‌تواند از آن براي تقويت روحيه شهروندان و ايجاد حس شور و نشاط بهاري استفاده كند، مراسم چهارشنبه سوري است كه در واقع وروديه عيد و نوروز است. اما در عمل شاهد هستيم كه شهرداري در طول سال‌هاي گذشته چندان برنامه و مراسم خاص و وي‍ژه‌اي براي اين روز نداشته است. اين را قبول داريد؟

اگر اجازه دهيد، من مي‌خواهم سوال شما را جور ديگري پاسخ دهم. يعني اينكه به جاي اينكه سوال كنيم چرا شهرداري اين گونه عمل كرده است سوال كنيم كه چه بايد بكند؟ اصولا ماهيت و هويت ذاتي شهرداري، فقط ارايه خدمات سخت‌افزاري مثل ساخت پل و خيابان و… نيست، بلكه بايد به شهروندان خدمات معنوي و روحي يا همان خدمات نرم‌افزاري را نيز ارايه كند چراكه شهر تركيبي است از المان‌ها و شاخصه‌هاي مادي و معنوي. شما وقتي كه از چهارراه و خياباني عبور مي‌كنيد، با ديدن كودكي كه در حال تكدي‌گري است ناراحت مي‌شويد، از ديدن كودكي كه مشغول تميز كردن شيشه‌هاي ماشين‌هاست احساساتي مي‌شويد و… يعني احساس و عاطفه شما در هر صورت تحت تاثير عوامل بيروني و محيطي قرار مي‌گيرد. به عبارتي شهرداري موظف است همان‌گونه كه به فكر ساخت پل و خيابان و گذر است، بايد به فكر فراهم كردن بهانه و خوراك روحي شهرونداني كه مي‌خواهند از روي اين پل و خيابان‌ها عبوركنند نيز باشد. اين آدم‌ها بايد حس خوبي داشته باشند. وقتي كه در سطح شهر گل‌افشاني و نورپردازي مي‌بينيد، حس خوبي به شما دست مي‌دهد. شهرداري بايد از ظرفيت‌هاي دين و مذهب اسلامي و همچنين ظرفيت‌هاي «ايراني» و ملي براي ايجاد حس خوب شادي و نشاط در جامعه استفاده كند.

درست مثل ساير كشورها…
دقيقا، تازه در بسياري از كشورها، براي اينكه بهانه‌اي داشته باشند تا شادي كنند، خودشان روزهاي خاصي را درست كرده‌اند، مثل روز «آب»، يا روز «رنگ‌»‌ها و… روزهايي كه شايد مبناي درستي هم نداشته باشد ولي همين روزها هم مي‌تواند بهانه‌اي باشد براي در كنار هم بودن و شادي‌هاي دسته‌جمعي. اين درحالي است كه ما از اين لحاظ، كشور ثروتمندي هستيم ولي بلد نيستيم از آن استفاده كنيم. شما شايد به تنهايي نيز از ديدن يك درخت يا گل لذت ببريد، ولي وقتي كه در كنار دوستان‌تان اين زيبايي‌هاي خدادادي را مي‌بينيد و در مورد آن صحبت مي‌كنيد، لذتي كه مي‌بريد چندين برابر مي‌شود.

شايد شهرداري از اين مي‌ترسد كه برگزاري جشن‌هاي مناسبتي برايش دردسر نشود، مثل ماجراي مراسم برج ميلاد.

برگزاري مراسم‌هاي شاد كه فقط مختص به موسيقي نيست. مي‌توان كوچه‌ها را چراغاني كرد، جشن‌هاي خياباني راه انداخت و كارهايي از اين دست زمينه‌ساز شادي در كشور باشد. درمورد چهارشنبه سوري هم همين طور است. مردم ما از گذشته‌هاي دور نسبت به چهارشنبه سوري علاقه و دلبستگي خاصي داشتند. چرا؟ چون اين مراسم جشن شادي است. مردم در كنار يكديگر آتش‌بازي مي‌كنند، قاشق‌زني مي‌كنند و حتي وسايل آتش‌بازي‌شان را به هم قرض مي‌دهند و با هم تقسيم مي‌كنند. يعني به نوعي تمرين مشاركت و صله رحم مي‌كنند؛ ضمن اينكه در اين گونه جشن‌ها فرصت ديدن و ديده شدن از ديگر روزها و مواقع بيشتر است؛ به عبارتي نسل‌هاي قديم و جديد در كنار هم لحظات خوشي را تجربه مي‌كنند. با اين تفاصيل چه اشكالي دارد اگر شهرداري ترقه ايمن توزيع كند يا بفروشد؟ حتي اگر مي‌تواند بين مردم آجيل شب يلدا و شيريني و… توزيع كند و مردم از صميم قلب حس كنند كه واقعا عيد در راه است. اين همان چيزي است كه هم جامعه به آن نيازمند است و هم فرهنگ ديني و ملي ما برآن تاكيد دارد. ولي همان طور كه گفتم، ما نتوانسته‌ايم از اين فرصت‌ها براي تزريق شادي به جامعه استفاده كنيم. مثلا شما به مراسم روز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) نگاه كنيد. اين مناسبت، فرصت بي‌نظيري بود براي شادي در شهر. چون هم ولادت يكي از بزرگ‌ترين بانوان عالم بود و هم مناسبتي بود در آستانه نو شدن سال و دگرگوني فصل زمستان و رخ نمودن بهار طبيعت. ولي عملا اين فرصت را از دست داديم و كار خاصي نكرديم و آن را به سادگي از دست داديم.

و به عنوان عضوي از اين شهر و در عين حال يكي از اعضاي شوراي شهر تهران، انتظار داريد شهرداري براي چهارشنبه سوري امسال چه كند؟

انتظار داريم چهارشنبه سوري امسال شهرداري متفاوت‌تر از سال‌هاي گذشته عمل كند. خوب است كه شهرداري در سالي كه شهروندان اين همه درد و سختي و حوادث تلخي مانند غرق شدن كشتي سانچو، سقوط هواپيما و… را تجربه كرده‌اند و از اين همه درد و محنت خسته هستند، با يك برنامه اجتماعي و خدمات شهري خوب، چهارشنبه سوري زيبا و به‌يادماندني را براي تهراني‌ها رقم بزند.

خب چطور؟
مثلا مي‌تواند كوچه‌ها و خيابان‌ها را آذين‌بندي كند، مي‌تواند عمونوروزها را در خيابان‌هاي تهران پخش كند تا در بين مردم پيام شادي و نوروز را توزيع كند. يا حتي مي‌تواند بزرگان محلات را شناسايي كند و براي آنها به همين مناسبت، دسته‌گلي بفرستد، مي‌تواند با كمك شوراياري‌ها و ثمن‌ها در محلات و كوچه‌ها آتش روشن كند تا مردم رسم از روي آتش پريدن را با كمك خود مديران شهري انجام دهند. خلاصه اينكه از اين دست برنامه‌ها زيادند. برنامه‌هايي كه مي‌تواند واقعا روح جوامع شهري را جلا دهد و به آن شادي و نشاط تزريق كند.

ولي مديريت شهري كه دايم پيام‌هايي را منتشر مي‌كند كه آتش بازي نكنيد و… !
خب اين اصلا خوب نيست. به جاي نفي اين اقدامات بايد راه‌حلي براي برگزاري اين مراسم خوب و بدون حادثه پيدا كرد وگرنه نفي سنت‌ها و آيين‌هاي شادي بخش و ملي‌مان، فقط باعث افسرده شدن جامعه مي‌شود.

به جاي نفي آتش‌بازي بايد راه‌حلــي براي بـــرگـــزاري مراسم خوب و بدون حادثه پيدا كرد وگرنه نفي سنت‌ها و آيين‌هاي شادي بخش و ملي‌مان، فقط باعث افسرده شدن جامعه مي‌شود.

سرويس اخبار روز خبرگزاري صلح خبر

اگر فيلم يا فيلم يا تصاويري داريد که تمايل داريد با ديگران به اشتراک بگذاريد، از بخش خبرنگاران صلح خبر براي ما ارسال نماييد. تا پس از بررسي در مجله مديا صلح خبر منتشر گردد.

اگر تمايل داشته باشيد با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاوير و فيلم ها و فيلم هاي خودتان، قوانين و عرف را رعايت نماييد تا قابليت پخش داشته باشند.

خبرنگاران پايگاه تحليلي خبري صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید